Florence, maar dan anders - Reisverslag uit Pistoia, Italië van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Florence, maar dan anders - Reisverslag uit Pistoia, Italië van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Florence, maar dan anders

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

30 Augustus 2017 | Italië, Pistoia

Ons appartement is naast de kerk en we dachten dat wordt elke 15 minuten beieren, maar dat is niet het geval. Gisteravond om 22.00 uur het laatste klokgelui, vanmorgen 7.30 uur, begon de klok weer. Uitgeslapen dus.
Daarna een beetje lanterfanten en om 9.30 uur vertrokken. Het is al 24 graden, de zon schijnt heerlijk, het wordt een mooie dag.
Om 11.00 uur komen we aan in Firenze, de stad die we willen bezoeken. Op de fiets kost het ons een hele dag maar met de Italiaanse Fyra lukt het om er in 1 uur te komen. Dat is nog eens relaxed, wie had dat gedacht. En dat zonder vertraging en verlies van onderdelen.
In de stad bij het station zijn werkzaamheden, het hele plein ligt overhoop.
We bezoeken de Basilica de Maria Novella en krijgen een stempel. Bella.
In de kerk zijn werkzaamheden, het is onmogelijk om de rust te voelen. Het binnenste gedeelte wordt gerestaureerd. Het altaar heeft een groot glas-in-lood raam en aan beide zijden zijn muurschilderingen. In de bogen, de steunen van het gebouw van wit-zwart marmer, zijn mooie fresco's. De vloer heeft een mozaïek van marmerstukken in verschillende vormen en kleuren.
We dwalen door de straten, de temperatuur is intussen opgelopen tot 29 graden. Wij blij dat we niet op de fiets zijn. De Ponte Vecchio over de rivier de Arno is geheel bezet met juwelierswinkels van alle luxe merken. Rustige winkelstraten hebben modezaken van bekende ontwerpers. Heel veel toerisme, we krijgen het al warm als we al die mensen zien maar om er tussen te lopen is nog erger. Koploper: "Zou dat in Rome ook zo zijn? “Hoe maak ik dan foto's zonder mensen".
De Cattedrale di Santa Maria del Fiore heeft een rij wachtende bezoekers, waar wij bij aansluiten. Straathandelaren zien hier hun kans schoon om hun waar, shawls deze keer, te verkopen. Zodra er politie in de buurt komt, vliegen ze alle kanten op.
De Cattedrale is aan de buitenkant al indrukwekkend met zijn vele bogen in zwart-wit marmer, binnen is het niet minder. De vloer heeft grote vlakken marmer in meerdere kleuren. Het patroon in allerlei vormen. Heel mooi. De grote glas-in-lood ramen schitteren, de zonnestralen geven een bepaald effect. De toren bij de kerk is schitterend met zijn kantelen. Wat een pracht en praal.
Wanneer we buiten zijn gekomen zien we dat de temperatuur nogmaals is opgelopen, 36 graden. En dan kiezen wij deze dag voor een stadsbezoek. Al dwalend, van het zuidelijke naar het noordelijke stadsdeel, komen we bij Fortezza da Basso. Helaas is deze niet toegankelijk voor publiek, jammer.
Moe maar voldaan van deze dag, nemen we de trein terug naar Pistoia. Kopen etenswaar voor ons diner en het ontbijt morgenochtend, dat maken we zelf dit keer. Morgen weer verder op de fiets.

• 30 Augustus 2017 - 22:34

Corry:

Mooi he, hier begon onze geweldige wandel vakantie van Florence naar Siena. Fantastisch dat gaan jullie de komende dagen meemaken
    Dikke kus en blijf genieten.

• 31 Augustus 2017 - 08:05

André G.:

Wat een mooie foto's. Jullie hebben ondanks de warmte weer een mooie dag beleefd. Goede reis verder.

• 31 Augustus 2017 - 08:36

Wim:

Geweldig wat een mooie verslagen, jullie leveren ook een top prestatie, een indruk wekkende trip. Susan was ook zo van onder de indruk van Frorence (vorige week daar geweest) . Goede reis verder en nog veel plezier.

• 31 Augustus 2017 - 09:07

Janny Schaap-de Graaf:

De fotos herinneren me aan ons bezoek daar. Dat was in onze Le Muy tijd... prachtig. Hele mooie dagen toegewenst en groetjes!

• 31 Augustus 2017 - 09:19

Jos En Anja:

Het is elke dag weer genieten van jullie verhalen. Nu op naar Sienna hoewel het een flinke dag werken zal zijn met deze temperaturen. Geniet heerlijk verder, dan doen wij met jullie mee.

• 31 Augustus 2017 - 11:25

Adri De Ruijter:

Wat een leuk effect die lage foto's met voorgrond. Wel heel erg warm hè. Veel plezier verder!

• 31 Augustus 2017 - 21:16

Tanja:

Hoi Koploper en Marianne,
    Was het niet raar een fietsloze dag? en dan zomaar in de afgekeurde trein.
    Er komt verkoelend weer jullie,s kan op. Blijf genieten.