Jacobsroute - Reisverslag uit Landsberg am Lech, Duitsland van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Jacobsroute - Reisverslag uit Landsberg am Lech, Duitsland van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Jacobsroute

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

29 Augustus 2018 | Duitsland, Landsberg am Lech

Vanmorgen om 9.00 uur vertrokken vanaf onze slaapplaats. Het is 14 graden, nevel hangt tegen de heuvels en er is een frisse wind, maar de zon wil wel.
We kiezen vandaag voor een verkorte "selfmade" route. Via Nordheim, Bäumenheim, Mertingen naar Druisheim en nemen daar weer de fietsroute van de Romantische Strasse. De dorpen worden met elkaar verbonden door een goed verhard fietspad. Langs boerderijen en gronden. Zwaluwen verzamelen zich en gaan zitten op een elektriciteitsdraad. Putters vliegen op en de Groenlingen zoeken beschutting in de Meidoornhaag. Doordat de temperatuur oploopt worden de Vlinders wakker en de Rode Wouw zweeft rond op de thermiek. Een Bruine Kiekendief jaagt over een stoppelveld. Tegen de bosrand staan weer veel kijkhutten. We vermoeden dat er op het land bewust stroken gewas blijven staan, zodat de dieren komen eten of beschutting zoeken. Daarna zijn ze een mooie "prooi" voor de jager.
Na de plaats Holzen krijgen we een heerlijke afdaling. Met het omhoog fietsen van de heuvels rijden we niet harder dan 6 á 8 kilometer, maar met dalen wordt dat wel eens 35 á 40 kilometer. Een tiener die heuvelopwaarts loopt wanneer wij aan het dalen zijn stapt voor eigen veiligheid in het gras naast het fietspad en kijkt ons verbaasd na. Hij zal wel denken:" Stelletje wegpiraten".
Bij het plaatsje Markt staat bovenop de heuvel de kerk en toren als bakens in het landschap. Vandaar kan men heel het dal overzien. Bij Biberbach komen we langs de Jacobskerk. We moeten er flink voor klimmen, maar de kerk is heel mooi. De stilte en rust van de kerk laten we even op ons inwerken. We mogen zelf het stempel zetten in de pas. De route, onbewust gekozen, is een Jacobs Pelgrimsroute en loopt via Puy en Valley naar Santiago de Compostella. Dit deel van de route staat in Duitsland ook bekend als de Mozart route. Hij deed zijn inspiratie vast op door de "zwaluwen". Wolfgang was misschien zijn tijd ver vooruit, door als muzikant al kamerconcerten te geven. Tegenwoordig hebben we Douwe Bob en Tim Knol die op hun manier de eigengemaakte muziek bij de mensen ten gehore brengen.
We bereiken de plaats Langweid am Lech. Hier willen we bij de Bäckerei koffie drinken en brood kopen. Het is 11.30 uur. Helaas krijgen we geen koffie. De jongedames die de zaak bemensen zijn al bezig met het schoonmaken van het apparaat want over 30 minuten gaat de zaak dicht. Dan kopen we dus geen brood en rijden verder. Bij een plaatselijk pompstation, bij de rand van het dorp drinken we koffie, 34 kilometer en 20 graden. Na deze korte onderbreking fietsen we verder naar de rivier en nemen daar het fietspad. Tja, dat is dus 14 kilometer onverhard klein grint. Marianne vindt het maar niets, dat gehobbel en het wegslippen van het wiel. Het moet wel leuk blijven.
Augsburg, de Marktplatz, bereiken we rond 13.00 uur. Het Rathaus staat statig aan de rand van het plein. Het is druk met mensen. Bij het VVV kan er weer een stempel worden gehaald en we kopen een broodje bij de bakker. We maken onze "eigen" route door de stad. Bij de Kath. St. Ullrich und Afra eten we onze lunch. 14.00 uur, 51 kilometer en 27 graden. Twee Wespen vallen ons steeds lastig terwijl we eten, verder zien we er geen.
Koploper heeft een kortere route gemaakt vanaf Augsburg, gewoon een stukje afsnijden en zonder "klimmetjes", langs de rivier Lech. Maar......onverhard. Halverwege deze route kruisen we een stuwmeer, even verharde weg. Op het meer Wilde Eenden, Meerkoeten en Zwanen. Totaal 20 kilometer tot de plaats Prittriching, dan vindt Marianne het genoeg:"Vanaf nu geen onverharde weg meer. Ik ben geen sambabal". Via Scheuring, Well, Epfenhausen rijden we verder. Een verharde weg waar auto's langs je rijden, waar af en toe een helling is, maar geen gehobbel meer. In de lucht zien we enkele grijs gekleurde "vogels", het geluid van hen is oorverdovend, F16. Verder naar Landsberg am Lech, 18.00 uur komen we via de poort op de Marktplatz. Met hulp van de mevrouw van het VVV lukt het om een overnachting te vinden. Wanneer we gaan eten zien we een donkere lucht aankomen. Het onweer met flinke regen begint net als we op de kamer terug zijn. Gelukkig zijn we droog gebleven.
Vandaag op verschillende plaatsen op de route 7 bepakte fietsers tegengekomen maar ook 4 bepakte fietsers die "onze" route rijden.
Vandaag 93 kilometer, 486 klimmeters en maximaal 27 graden.

• 30 Augustus 2018 - 06:22

André G.:

Dat was afzien voor Marianne met al die 'zelf gemaakte routes' van de koploper. Prachtige kerk in Biberbach. Flinke etappe gereden ook. Gelukkig dan wel deels via de romantische straat en was Mozart in de buurt.

• 30 Augustus 2018 - 06:28

Lyanne :

Het gaat goed zeg! Leuke foto van jullie samen, goed gelukt. Routes worden steeds langer.. maar straks weer hobbelig. Wel beter dan klimmetjes. Toch? Volgende keer met de mountainbike. ;)
    Kus, ook van Merel en Roos.

• 30 Augustus 2018 - 17:27

Arie En Evelien :

We blijven genieten en meereizen met jullie verslagen.

• 30 Augustus 2018 - 19:48

Tanja:

Hoi Marianne en Koploper,
    Pad langs de Lech was zeker zo,n route van de koploper.
    Genoeg onkruid, goed jullie ff te zien.
    Veel plezier.Tanja