Praha - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Praha - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Praha

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

22 September 2018 | Tsjechische Republiek, Praag

Het was gisterenavond nog tot 23.30 uur onrustig op het terras, dat kan gebeuren met de vrijdagavond, iedereen wil het weekend ontspannen beginnen. De pensionbaas en de regen zorgden dat het stil werd. Vanmorgen was het halfbewolkt, koude wind en 11 graden. De kachel werd opgestookt, nog op een "ouderwetse" manier, met kolen. Het stookhok waar de kachel staat bevind zich onder de badkamer die wij mochten gebruiken. Marianne dacht dat er vloerverwarming was aangegaan, heerlijk behaaglijke warme voetjes. Het ontbijt stond om 8.00 uur voor ons klaar, heerlijke broodjes en genoeg beleg. Om 8.35 uur gaan we op pad en om niet teveel kou te hebben, krijgen we gelijk een klim. Tot 10 % nog wel te fietsen, maar het laatste stuk van 14 %, Marianne gaat lopen, de benen willen dat echt niet. Koploper komt fietsend boven, zijn benen protesteren wel maar hij heeft tijd genoeg na de klim om te herstellen, omdat hij op Marianne wacht. Wanneer we bovenop de heuvel zijn in een Sparrenbos, zien we een tiental Goudhaantjes. Zij hippen van tak naar tak om voedsel te zoeken. De Koolmees, Tortels, Groene Specht en de Kwikstaarten zijn er ook. Wanneer we het bos uitrijden komen we weer tussen de weilanden en akkers op het plateau. In de weilanden lopen roodbonte Koeien. Torenvalken zitten op elektrische draden en speuren het weiland af naar een lekker hapje. In het Gras lopen ook Katten, zij willen ook wel een Muisje vangen. Bij de boerderijen en dorpjes die we passeren ruiken we dat de kachel wordt gestookt. Begrijpelijk met deze koude morgen. De wind is hard vanuit het westen, het is lang geleden dat het zo heeft gewaaid. Door het heldere weer zijn de vergezichten zeer fraai.
We houden een koffiestop in Kosova Hora, 27 kilometer en 13 graden. We bekijken het boekje nog eens met de route om te kunnen zien en berekenen welke heuvels en welk percentage we nog krijgen. Wat een Heuvelland. Langs de Akkerranden staan niet alleen Planten, er staan ook weer veel Fruitbomen en Walnotenbomen. De bevolking kan hier de vruchten plukken of rapen. In het Gras ligt een dode Vos, helaas verkeersslachtoffer. Reeën steken de weg over en rennen over de Akker naar de Bosrand. Enkele waterbekkens worden ook gebruikt als visvijver en voor recreatie. De hele familie, met de winterjas aan, gaat vandaag mee. Er komen 2 bepakte fietsers ons tegemoet, zij mogen de reis nog maken.
Bij Ouštice houden we een lunchstop, in een bushok vanwege de harde wind. Het zonnetje schijnt erin dus wordt het aangenaam zitten, 43 kilometer en 13 graden. Na een pauze is het lastig om weer in een fietsritme te komen en het is fijn als je even niet hoeft te trappen. Helaas is het ook nodig om met deze harde wind te trappen als de weg naar beneden afloopt, alleen met hellingpercentage van 8 % of meer kunnen de benen even stil blijven. We krijgen een heerlijke afdaling van 2 kilometer als we Týnec nad Sázavou bereiken. Net voor de bebouwing zien we 7 Reeën, beetje verscholen tussen de Bomen en Struiken. 1 Ree stond bij de greppel, Marianne dacht eerst dat het een Hond was, maar toen ze stopte bleef het Ree gewoon staan. Andere Reeën kwamen dichterbij om daarna met zijn allen weg te lopen. Eigenlijk wel slim van deze dieren om zo dicht bij bebouwing uit te rusten, het "onverwachte".
Daarna mogen we weer door de Bossen omhoog, de wind is hier weinig te voelen in de luwte van de Bomen. Als we weer op de vlakte komen krijgen we af en toe van de wind flinke zijstoten. Bij Petříkov zijn er oogstfeesten. Oude tractoren en landbouwgerei staan op een plaats te bezichtigen. Er zijn kramen met eten en drinken, voor de kinderen allerlei spelactiviteiten.
Bij Čenětice krijgen we het eerste zicht op de stad Praag. Nog heel in de verte, maar de skyline is te zien. We zijn allebei even stil om dit te verwerken.
Bij Průhonice zijn er wegwerkzaamheden en de doorgaande route is onbegaanbaar, maar gelukkig is er voor fietsers een omleiding naar Ujezd. Na het dorp Kreslice komen we in de eerste bebouwing van Praag. Maar als je denkt dat je dan snel in het centrum bent heb je het helemaal mis. In een park, langs en op het water zijn er allerlei muziekactiviteiten. De bezoekers van deze activiteiten maken ook gebruik van het fiets-wandelpad. 26 kilometer verder zijn we bij de Karlsbrücke aangekomen. Hier waren we 20 jaar geleden ook met Robert, Lyanne, Clémence en Albert. Toen was de brug vrij toegankelijk, nu betaald men ervoor. Het is ontzettend druk met zéér veel toeristen uit alle delen van de wereld. We zoeken ons hotel op, het ligt 3 kilometer verder in een rustige wijk. We arriveren moe en voldaan om 19.00 uur, net voordat er een touringcar met Russen en Koreanen wordt uitgeladen.
Vandaag 108 kilometer, 1015 klimmeters en maximaal 16 graden.

• 23 September 2018 - 05:42

André G.:

Weer die Koreanen! Fijn dat jullie veilig in Praag zijn aangekomen. Wat een prestatie weer. Hulde aan Marianne en de koploper!!!

• 23 September 2018 - 07:04

Riet Van Putten:

Missie weer veilig geslaagd! knappe prestatie hoor met al die klimmen, Praag verkennen en naar huis met een transfer of op de fiets? Wat zijn de plannen, het wordt wel steeds vlakker en makkelijker fietsen en alle tijd toch ? Maar jullie zullen vast de kleinkinderen wel eens weer willen zien en in je eigen bedje slapen? Nog 1 of 2 etappes en je zou langs de stad Dresden komen is ook zo mooi! Groeten van ons! Jan en Riet

• 23 September 2018 - 07:31

C&A:

Gefeliciteerd! Doel bereikt en wat een prestatie met al dat klimmen. Wat zal dat een overgang zijn die drukte in Praag. 20 jaar geleden was dat inderdaad wel anders, in betrekkelijke rust de stad verkennen en over de Karlsbrücke slenteren. Alleen moest Lyanne toen geen idool tegenkomen ;-).

• 23 September 2018 - 08:16

Wout:

Gefeliciteerd! Wat een prestatie en wat een schitterende tocht. Benieuwd op welke manier jullie dit af gaan ronden.....?

• 23 September 2018 - 08:20

Corry:

Weer veilig in jullie einddoel. Knap gedaan hoor.
    Nu even genieten van de stad. Sterkte met de drukte. Tot gauw

• 23 September 2018 - 09:03

Pim:

Grote klasse! Met al dat klimmen, mindere paden en nogal wat drukke wegen opnieuw een mooi verslag
    van jullie fietsavonturen. En op de mooiste (Unesco) plekken kwamen jullie op eigen kracht, volstrekt anders dan al die toeristen .
    Chapeau !

• 24 September 2018 - 17:08

Tanja:

Hoi Marianne en Koploper, jullie zijn er!!!!! Wees trots op jezelf.
    Ga nu lekker rustig genieten en zet de fietsen maar ff op stal.
    jullie blijven het toch wel verslaan voor de thuisblijvers?
    Liefs Tanja