Wouw, wat een dag. - Reisverslag uit Donauwörth, Duitsland van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Wouw, wat een dag. - Reisverslag uit Donauwörth, Duitsland van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Wouw, wat een dag.

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

28 Augustus 2018 | Duitsland, Donauwörth

Vanmorgen reden we 9.00 uur weg bij het Gasthoff, de zon schijnt, 14 graden. Het lijkt een mooie dag te worden. Het pad gaat langs de Tauber, het riviertje wordt steeds smaller en de landbouwgronden worden breder. Het gewas is geoogst, het gras ligt in rollen langs de rand van het land te wachten voor gebruik. We zien 4 Kramsvogels op elektriciteitsdraden zitten en horen in de bomen nog meer Kramsvogels. Een Torenvalk vliegt op. Bij de boerderijen vliegen de Boerenzwaluwen laag over ons heen.
Het pad wat eerst verhard is gaat opeens over in onverhard. Oei, en we gaan weer het bos in!? Wanneer we het dorp Schillingfürst bereiken wordt het pad weer verhard, een mooi fietspad.
Dat blijkt uiteindelijk een gelukje te zijn, want we krijgen een behoorlijke klim. Marianne moet weer gaan lopen. Wanneer we stil staan om te zien welke weg we zullen ingaan, komt er een mevrouw ons helpen. Zij wijst ons de weg via de Haupstraße. "Das ist einfach".
Nou dat blijkt ook een hele klim te zijn en het eindigt bij een kruising voor de watertoren, die gebouwd is in 1902. Bij het verder rijden, deels over de autoweg, deels het fietspad, zien we 7 Rode Wouwen in de lucht rondcirkelen. Hun "tekening" op de ondervleugels goed zichtbaar. Ook een Buizerd en 2 Torenvalken vliegen hier rond. De berm begroeid met Centaurie, Aardaker, Grasklokjes, Klaproos, Stalkruid en Rolklaver. Libellen o.a. de Glazenmaker en Waterjuffers vliegen bij het water. Soms passeren we visvijvers bij de dorpjes. Op het water zwemmen Waterhoenen en Dodaars.
We komen bij Feuchtwangen het is 11.30 uur, tijd voor koffie. 33 kilometer en 20 graden. Dat drinken we op de markt met zicht op verschillende mooie huizen met vakwerkmuren. Bovenop het dak van één van deze huizen is een ooievaarsnest bewoond door 3 Ooievaars. Af en toe "klepperen" ze naar elkaar.
Rond 12.00 uur gaan we weer verder. Op de wegwijzer voor onze route staan 2 mogelijkheden om naar Dinkelsbūhl te rijden. Wij kiezen voor de verkorte versie, het scheelt 15 kilometer. Het blijkt een goede keus. Heerlijk over verharde weg, langs boerderijen. Boven de weilanden zoeken vlinders hun voedsel, Blauwtje, Zandoogje, Koolwitje, Luzernevlinder en de Dagpauwoog. Een Geelgors vliegt de heg in, Putters in de Kaardebol.
We bereiken Dinkelsbūhl om 13.00 uur, 22 graden en 47 kilometer. De stad heeft straten met kasseien. We "hobbelen" door de stad en zoeken de weg langs mooie gebouwen met kleurrijke gevels.
Op een bankje bij de stadspoort eten we onze lunch voor we verder gaan.
Weer worden we verrast door 3 Rode Wouwen die hun vliegshow voor ons opvoeren, een prachtig gezicht. In de berm zien we 2 Koningspages hun vliegende "parings"dans uitvoeren. Zoveel moois.
Het pad gaat weer het bos in en jawel, onverhard. Het losse grint is lastig te rijden en we slippen soms met de banden weg. Ook het hoogteverschil heeft invloed op ons tempo. Marianne moet weer lopen als het hellingspercentage meer dan 9 % is. We kiezen in Ehringen voor de verharde autoweg en bereiken Nördlingen rond 16.30 uur.
Door het centrum op weg naar de Bahnhof. Het stationsgebouw en hal staat in de steigers en alleen bij de automaat kunnen we kaartjes kopen. Een jongeman helpt ons en zegt erbij dat de trein om 17.05 vertrekt van perron 5. Oh, dat lukt wel, het is 16.55 uur en er staat een "andere" trein klaar. Maar oh oh, dat blijkt dus de trein te zijn die we moeten hebben. Tja, dan zit er maar één ding op! Zo snel mogelijk met fietsen en bagage, trap af en verder de trap weer op. Met hulp van de jongeman, die de deurknop steeds indrukt zodat we kunnen instappen, lukt het ons.
In Donauwörth, na 40 kilometer stappen we uit. Hier willen we overnachten. Na 45 minuten rondrijden in de stad vinden we een onderkomen rond 19.00 uur. Douchen, eten en op tijd weer het bedje in.
Vandaag totaal 91 kilometer, 797 klimmeters, maximale temperatuur 24 graden.

Hugo: Bedankt voor je uitleg. We hoorden ook van zelfstandigen dat ze 8 tot 9 % moeten betalen van het bedrag van de transactie. Wat voor sommigen teveel is.

• 28 Augustus 2018 - 22:11

Cees Van Vliet:

Chapeau !

• 29 Augustus 2018 - 06:55

Leo Huijsen:

Ik heb meegenoten van alle vogels, bloemen en vlinders die jullie gezien hebben. Goede reis en "viel Vergnuegen".

• 29 Augustus 2018 - 07:55

André G.:

Petje af voor Marianne en de koploper! Weer een prachtige dag achter de rug.

• 29 Augustus 2018 - 09:26

Goris:

Hoi kanjers, ja van dat onverhard had ik op Google Earth al een glimp opgevangen. Maar ja jullie vinden het onverwachte ook zo zijn charme hebben. Oeps. Ook zonder Streetview is jullie route leuk om te volgen. Van veel oude stadjes in Duitsland zijn 3-D lucht-opnamen gemaakt. Ook gaaf om te zien. Hebben jullie goed opgelet bij de kaartjes automaat. Op alle kleine stations komen de kaartjes alleen uit de automaat. Goede reis verder.

• 29 Augustus 2018 - 15:54

Jura Van Zwoll:

Hoi Corry en Kees,

Ik heb weer met veel plezier jullie verslagen tot nu toe gelezen over voor- en tegenspoed, de vogels, de ontberingen (kou, af en toe lopen ), maar ook de veel leuke dingen en avonturen waar jullie van genieten. Het weer was deze dag prima en ik hoop dat het zo blijft . Geniet van elke dag en ik kijk met belangstelling uit naar de komende verslagen.

Mvg.

Jura

• 29 Augustus 2018 - 19:57

Tanja:

Hoi Marianne en Koploper,
    Dat was een echte leuke dag, niet alleen om te beleven maar zeker om te lezen
    en je fantasie erop los te laten. Heerlijk´
    Morgen weer verrassingen *.
    Veel plezier. Tanja

• 29 Augustus 2018 - 20:35

Daniel:

Hoi Corry en Kees
    Ik lag een week achter met het lezen van jullie reis verslag ,druk ,druk.
    maar ik ben nu weer bij. Jullie hebben al veel vogels gezien die hier niet voorkomen.
    Ik heb nog wel wat tegen de koploper te zeggen je moet Marianne niet zo alleen laten fietsen straks ben je ze kwijt heeft ze een verkeerde afslag genomen.
    Nog veel fietsplezier.