Alleen op de wereld - Reisverslag uit Châlons-en-Champagne, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Alleen op de wereld - Reisverslag uit Châlons-en-Champagne, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Alleen op de wereld

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

10 September 2011 | Frankrijk, Châlons-en-Champagne

Om half 9 vertrokken. Het was toen 16 gr. Maar zeer snel was het al 25 gr en 's middags 31 graden. In St. Nabord-s-Aube wilden we onze choc halen. We hadden al 34 km gereden en we vonden dat we het verdiend hadden. Maar er was geen bar te bekennen. Dus dronken we water. Wel was er een schietvereniging. Ja, met kleiduiven dan, hè!
Het landschap was vrij vlak met slechts enkele hobbeltjes. Maar daarom misten we de lange afdalingen. De benen moesten blijven gaan.
Uiteraard zagen we vogels: Appelvink, Rode Wouw en veel trek van Oeverzwaluwen. Patrijzen kwamen hier nog bij bosjes voor, maar hoe lang nog, want als de kleiduiven op zijn .....? Bij de planten noteerden we: Raket, Zwarte Toorts, Jacobskruiskruid (!), Duif- en Knoopkruid, Hop, Vergeetmijniet, Vlinderstruik en Liguster. Veel voorkomende, maar zeker mooie vlinders waren Atalanta, Dagpauwoog, Koolwitje, Geaderd Witje en de Jacobsvlinder.
Er waren enorme grote landerijen (alleen aardappels en suikerbieten stonden nog op de velden) met kleine, bijna uitgestorven dorpjes. We voelden ons net twee, eenzame, kleine fietsers in een weids en verlaten landschap. En als we al huizen zagen, waren die bijna allemaal oud en winkels waren niet te bekennen. De bakker kwam hier met de auto. Het leek Koese wel. In Lhuitre was kledingverkoop in het Dorpshuis. Een erg hoog Flakkee-gehalte.
Grandville (!) bestond uit vier huisjes en een kerk. We maakten een foto van een stenen kruis met een pelgrimstrapje. Daarna passeerden we een militair gebied. Er stond een tentenkamp, ook een soort camping. Maar al het militaire gerei stond stil. Er werd niet geoefend.
We hielden onze eetstop in Poivres. Daarna kwam de watersnood. We moesten drinken hebben. Gelukkig, in de verte lag Soudé-Ste.Croix. Maar helaas geen bar. Toen de nood het hoogste was, lag daar ... een tuinslang op het tuinperk van het gemeentehuis. Even tappen! Later stopten we even voor bramen, maar we gingen er niet voor zitten. Even de billen sparen.
Bij Ecury-s-Coole was een basis voor zweefvliegtuigen. Daar konden we cola krijgen. Mmmm, eindelijk iets anders dan water.
We kwamen een groep ATB-rijders tegen. De jongsten waren niet ouder dan 7 jaar. Een leuk gezicht.
Tenslotte naderden we ons doel, Châlons-en-Champagne (ook iets anders dan water, maar een biertje zou er ook best in gaan). We reden als het ware zo de kerk in. En dat was geen kleintje! Het had prachtige glas-in-lood ramen en de hoogte was enorm.
Via het VVV kregen we het adres van een jeugdherberg, maar die zat helaas vol. Dus terug naar het VVV. Toen verwezen ze ons naar een low budget hotel. Ook goed.
Vandaag afgelegd 98 km, gem. 15.7 per uur.
Wij verlaten nu de route Oude Wegen. We hebben geen trek in de Vlaamse Ardennen. Wie weet een mooie route vanuit Reims?

• 11 September 2011 - 09:48

Du Pantalon:

Alleen op de wereld is niet erg dan kom je tot je verdiende rust en geniet je nog meer van de mooie natuur.
    Was het maar waar dat Koese dat was, want tompoezen van Koese die moet je proeve, maar helaas voor jullie hij was het niet.
    Verder wenst Du jullie nog een mooie laatste week toe,
    Groet Du