Water bij de wijn - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Water bij de wijn - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Water bij de wijn

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

11 September 2011 | Frankrijk, Reims

Bij het opstaan onweerde het al. Om 8 uur was het droog en welgemoed gingen we om 9 uur op pad. Maar na 8 km stonden we al noodgedwongen onder het viaduct van de tolweg! Drie onweersbuien vochten om voorrang. De lucht zag er spectaculair uit. Heftige wolkenpartijen in de kleuren wit, grijs, donker zwart en blauw, het geheel voorzien van een regensluier. We moesten dus maar even schuilen. En dat werd een uur. Maar het zag er zo prachtig uit dat de tijd voorbij vloog.
Na de herstart reden we door een heuvelachtig landschap langs en tussen de wijngaarden. Overal om ons heen zaten dreigende buien. Twee hellingen van 6% en één van 10% betekenden flinke inspanningen met zelfs nog een zonnetje. Pfff, de kurken van de champagne ploften bijna vanzelf. Wij proefden alleen de voorloper van de epo, de druif.
Bij Verzenay na 35 km regende het wederom. Er was geen bushok in de buurt, dus schuilden we, uit de wind en de regen, tegen een muur van een huis. Opvallend was dat sommige Fransen toch de bbq aanhadden.
Het laatste half uur van de tocht regende het. Maar Reims was deze keer niet ver meer. Toen we de stad inreden, gingen we recht op de kathedraal, een immens groot gebouw, af.
We vonden snel een hotel in het centrum. We fristen ons op en gingen terug naar de kathedraal. Ook dit gebouw was zeer hoog. Het vele naar boven kijken bezorgde ons een stijve nek. Maar het geheel was zeer indrukwekkend. De twee heren van de stempelafdeling waren behoorlijk onder de indruk van onze route. Ze luisterden zelfs hoofdschuddend toe. Een dubbel en dwars verdiende tampon!
Tussen de buien door bekeken we het centrum. De kaartlezer had het weer goed bekeken om juist nu met Kenny de stad in te gaan. Zonder beurs!
Wat later smaakte de Leffe toch nog zonnig.
In de loop van deze avond zou een lichttocht, te voet, gehouden worden vanwege het 800-jarig bestaan van Reims. Dat moest heel mooi zijn.
We legden vandaag 54.5 km af met een gemiddelde van 13.2 km per uur. We hebben eigenlijk nog geluk gehad en fietsten tussen de buien door. Wel hebben we de hele tijd alleen de lucht in de gaten gehouden, zodat de vogels en de planten ons geheel ontgaan zijn.
En dan nog het eten. Was het van de week tripes, deze keer zaten ze aan de ene kant van ons oesters te eten en aan de andere kant bloedworst en varkenspoot! Wij hielden het bij mossels, alhoewel dat ook niet voor iedereen is.
Werkse maandag!

• 11 September 2011 - 19:21

Leny En Doom.:

De laatste loodjes (pedaalomwentelingen). Af en toe hebben we het idee dat we jullie horen zuchten. Maar dat is vast verbeelding.

Een mooie route weten we niet zo één twee drie. Wel mooie plaatsen: Soissons, Laon, Vervins et cetera. Maar dat zal voor jullie wel ouwe koek zijn. We laten het aan jullie vindingrijkheid over, daar hebben jullie al eerder baat bij gehad!

Groeten en tot horens.

• 11 September 2011 - 20:04

Wout:

slecht weer, maar mooie plaatjes. Mooiere dan gisteren. De KK uit NT heeft heel grote moeite met lege vlaktes, hij mijdt ze als de pest, het is hem een gruwel, een doorn in het oog. kleinschalig moet het zijn: heggen, houtwallen, struweel, kleine percelen, diversiteit is het sleutelwoord. Als ik met hem op pad ga rijden we eerst met de auto met een grote boog om de grootschalige landschappen heen en stoppen niet voor we bij het beloofde land zijn.

• 12 September 2011 - 06:21

André G:

Zo'n druifje smaakt zeker wel na een dergelijke barre tocht. Indrukwekkende luchten en mooie plaatjes. Veilige reis verder.

Groet,

André