Castilblanco en verder - Reisverslag uit Almadén de la Plata, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Castilblanco en verder - Reisverslag uit Almadén de la Plata, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Castilblanco en verder

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

28 Februari 2019 | Spanje, Almadén de la Plata

Woensdag 27 februari.

Gisteravond hebben we met Per nog verder gesproken. Samen aan het Menu del Dia. Om 21.30 uur zijn we terug in de Refugio en gaan lekker slapen.
's Morgens haasten we ons niet. Zelf maken we het ontbijt en zijn de laatste mensen die de Refugio verlaten. De winkel voor brood en beleg gaat om 9.00 uur open en we moeten even wachten, daarna kunnen we op pad. Ooievaars vliegen met takken in hun snavel richting nest op de toren. Guillena is een lang gerekt dorp en we hebben 3 kilometer gewandeld wanneer we bij de buitenwijk van het dorpje komen. Bij de laatste bar nog even een kop koffie. Vandaag komen we verder niets meer tegen voor mogelijkheid van eten of drinken. We wandelen over een landweg met losse steenslag en zand. De Schijfcactus zorgt voor de afscheiding tussen de landerijen. Veel Olijf, Mandarijn en Citroen. Met het passeren van een "wildrooster" begint er een natuurgebied, hier lopen runderen. We zien ze niet. Wel zien we een weelderige plantengroei. Van Graslelie tot Ooievaarsbek en Lavendel en Salie. Eigenlijk kunnen we ze niet allemaal beschrijven zoveel groeit er. Vlinders fladderen rond de vele bloemen van Kamille. De Koningspage, we verbazen ons dat die al vliegt, evenals de Luzernevlinder. Wij vinden het vroeg, maar er vliegen veel vlinders rond. Blauwtjes, grote en kleine Koolwitjes, Hooibeestje en het Zandoogje.
Boven de gaarden vliegen Blauwe Eksters en ook een Groene Specht. De Tjiftjaf zingt in de Olijfboom en de Zwartkop vliegt met ons mee terwijl we de weg verder lopen. Bij een waterput eten we onze lunch. In ons T-shirt wandelen we verder. Het is warm, stond er gisteren nog wind, vandaag windstil. Wanneer we weer een wildrooster passeren moeten we nog 3 kilometer naar het dorp lopen. Over een geitenpaadje, de keutels liggen op de grond, langs de N-weg. We worden gepasseerd door een Vlaamse pelgrim. Hij loopt zo hard dat hij zelfs een bloedneus heeft. Op de Atletiek vereniging zouden ze zeggen: "snot voor de ogen". Maar boven "zijn kunnen" denken wij. Het moet wel leuk blijven.
We bereiken Castilblanco de los Arroyos, wandelen langs de Auberge Pelegrino. Deze is nog gesloten, mensen zijn bezig het schoon te maken. Bij een bar vragen we waar de straat is van een Refugio. Met handen en voeten wordt ons duidelijk gemaakt hoe te lopen en om 14.30 uur arriveren we er. Een mevrouw helpt ons aan een kamer, een stempel in de Pelgrimspas en haar zoon, die een beetje Engels spreekt, helpt ons verder met informatie. Deze hulp is erg fijn, het blijkt dat morgen alle winkels dicht zijn in het dorp, het is een feestdag, Carnaval. Tja, feesten kunnen ze in Spanje. Om 16.30 uur gaat er nog een Mercado open waar we proviand kunnen inslaan voor morgen. Dat lijkt volgens de beschrijving, een lange route te zijn zonder eet of drink mogelijkheden. Op de kerktoren zien we 4 Ooievaarsnesten. 2 nesten zijn bezet door "klepperende stellen", op de andere nesten zitten éénlingen. De Huiszwaluw is hier ook een veel voorkomende vogel.
Terug in de Refugio komen we bekenden tegen. De Italiaan, de Deen, de Vlaming en een Spaanse wandelaar. Hij woont in Santiago de Compostella en loopt van Sevilla terug naar huis. 2 Koreaanse fietsers hebben deze Refugio ook gevonden.
Een plaatselijke eetgelegenheid waar het Menu del Dia wordt aanbevolen voor pelgrims heeft zijn aftrek. Het wordt een gezellige avond, met 5 pelgrims aan tafel genietend van het maal. Wanneer ook de tv nog aan gaat voor de wedstrijd Real Madrid-Barcelona lijkt iedereen gelukkig. Wij zoeken om 21.30 uur de Refugio weer op, bedtijd.

Donderdag 28 februari.

Vanmorgen waren de eerste wandelaars al vertrokken om 6.30 uur. Het is dan nog donker, waar begin je aan? We weten dat het vandaag een lange etappe zal worden, maar eerst nog een ontbijt in de plaatselijke bar. Het is er druk. Iedereen maakt zich op voor de festiviteiten vandaag. Wij maken ons op voor de wandeling en vertrekken om 8.30 uur. 15 kilometer langs de weg tot we bij de afslag komen van het landgoed El Berrocal, deze is open gesteld voor pelgrims en wij mogen erdoorheen. Een Vlaamse pelgrim loopt een stukje met ons op. Hij heeft elders geslapen en wil langzaam starten, maar wij gaan te snel voor hem en hij laat ons gaan. Misschien tot later? Er is weinig autoverkeer op de weg. Gelukkig maar, want sommigen rijden je haast uit je broek en je moet snel de berm instappen. De meesten nemen de ruimte. Fietsers die ons passeren groeten ons met "Bon Camino". De weg gaat flink glooiend door het landschap. We hebben mooie uitzichten en passeren enkele finca's. In de berm groeit veel Echte Koekoeksbloem, Composieten en de Zuring. De rode kleur steekt lekker af bij de kleur geel. De Meidoorn staat al in bloei! De Bijen zoeken zoemend hun nectar voor honing. Even verder zien we de Bijenkasten staan. De Hop begroet ons en een zestal Rode Patrijzen laten ons schrikken wanneer ze uit de bermrand opvliegen. Putters, Zwartkoppen, Tjiftjaf en de Tortels vliegen ons voorbij.
De fietsers uit de Refugio passeren ons. Zij fietsen omhoog en wij lopen net zo snel. Ik denk terug aan 6 jaar geleden toen wij dit op de fiets hebben gedaan.
Bij sommige finca's zien we de Iberico Varkens, zij liggen lekker te zonnen. Hun huidje is al aardig bruin gekleurd. Bij de ingang van het landgoed is een mooi muurtje waar we op kunnen zitten om ons brood te eten, het is 12.00 uur. Lekker even de rugtas van je af en even de benen rust geven. De temperatuur is al aardig opgelopen, 20 graden en we kunnen in het T-shirt verder, heerlijk. De Vlaamse pelgrim komt weer bij ons, hij heeft last van de warmte en neemt een langere rustpauze. Het is goed om jezelf niet overmatig te vermoeien in deze temperaturen als je de warmte nog niet zo bent gewend.
Het landgoed heeft veel Steeneik, Kurkeik en Cipresbomen. De verdere begroeiing onder de bomen is minimaal. Weinig kleur. Wanneer we omhoog lopen zien we een waterreservoir en soms passeren we een stroompje, of de bedding ervan, het land is erg droog. In de lucht cirkelen wel 20-25 Gieren, zij hebben de thermiek gevonden. We zien sprinkhanen met turquoise ondervleugels. Bij het boswachtershuis verdwijnt de Gekraagde Roodstaart onder de dakpannen. De laatste 2 kilometer over het landgoed gaat flink omhoog naar 550 meter. Maar het uitzicht is schitterend. De klim maken we nu zonder fietsen en dat is maar goed ook, onze kuiten protesteren.
Het dorp Almadén de la Plata heeft een Refugio waar we terecht kunnen. Het is 16.00 uur. Er kunnen totaal 12 pelgrims slapen, maar wij zijn tot nu toe de enigen. De mevrouw heeft voor ons een lekker biertje wat goed smaakt. We hebben 30 kilometer gewandeld en de maximale temperatuur vandaag 23 graden.
Na het douchen gaan we op zoek voor een lekker maal met wat te drinken.
Dat was niet moeilijk. Meerdere pelgrims waren op zoek naar een lekkere maaltijd. Per de Deen, de Vlaming (die we vanmorgen ontmoette), de Italiaan Paulo en wij aten gezamenlijk. Was nog erg gezellig, iedereen sprak Engels en dan lukt het wel. Later kwam de Spaanse pelgrim nog binnen, er was weer voetbal op tv........ Wij zijn 21.30 uur naar de Refugio teruggegaan, morgen weer een wandeldag.

• 01 Maart 2019 - 13:50

Nel Dane:

Heel veel succes, en lekker genieten

• 01 Maart 2019 - 14:03

Jan V Eijken:

Leuk om te lezen en veel Wandel genot gewenst. Zo te zien op de foto's mooi weer.

• 01 Maart 2019 - 14:43

Lyanne:

Mooie dagen met nu al bekende ontmoetingen.
    Geniet ervan en idd niet voor de zon opkomt gaan lopen. ;) xx

• 01 Maart 2019 - 15:35

Janny Schaap:

Mooi weer van jullie te horen! We wensen jullie veel wandelplezier en alle Goeds tijdens deze wandeling! Lieve groeten van ons

• 01 Maart 2019 - 15:51

Anja Hardus:

Fijn dat jullie medewandelaars nog eens tegenkomen! Jullie beleven met elkaar iets speciaals! Geniet van elkaar en van de natuur! Liefs

• 01 Maart 2019 - 15:58

Andre G:

De eerste etappes zitten er al weer op en zo te lezen gaat het jullie eenvoudig af. Prachtige foto’s en dito natuur. Veel wandelplezier!

• 01 Maart 2019 - 17:03

Pim:

Hoi Kees en Corry,

Je beschrijvingen van de veelheid aan bloemen, vlinders en vogels met de foto,s erbij geven voor mij een extra dimensie aan het geheel van jullie tocht in al zijn facetten. Ik geniet ervan ! Dank je.

Pim.

• 01 Maart 2019 - 18:07

J.de Rek:

Mooie foto's en omgeving.
    Geniet ervan.
    Veel succes en groetjes.
    John

• 02 Maart 2019 - 04:57

Jacqueline Breen:

Wat is dat prachtig om te lezen !!!! Het voelt of we er een beetje bij zijn!!!! Heel veel plezier nog met jullie bijzondere avontuur

• 02 Maart 2019 - 09:07

Jennie Kooman :

Heelveel succes en geniet ervan gr

• 02 Maart 2019 - 12:04

Wout:

Klinkt alweer heel goed en vertrouwd, heb zelf ook weer gelijk vakantiegevoel!

• 02 Maart 2019 - 14:21

Arie En Evelien :

Een feestje om jullie verslagen te lezen. We reizen zo gezellig met jullie mee.
    De foto's zijn geweldig. We krijgen hier de kriebels van.

• 02 Maart 2019 - 17:48

Tanja:

Hoi wandelaars,
    Wat een mooi weer hebben jullie.
    Blijf genieten, ik doe het vanuit mijn luie stoel en dat bevalt best
    Liefs Tanja

• 04 Maart 2019 - 18:16

Magda Korthals:

Bon dia caminantes de la vida,

Beste Corry en Cees,

Fijn dat jullie zo'n gezellig verslag doen van deze prachtige voetreis. Ik leef met jullie mee.
    Ga met grote regelmaat het reisverslag lezen.

¡Salud, amigos!
    Magda

• 10 Maart 2019 - 13:51

Sjaak Steenbergen:

Voorlopig goed weer voor jullie de komende dagen te verwachten zonder regen. Zaterdag nog een stukje van de camino in Brugge gelopen.