Santiago de Compostella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Santiago de Compostella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostella

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

12 April 2019 | Spanje, Santiago de Compostella

Vrijdag 12 april.

Na een hele rustige, goede nachtrust en een heerlijk ontbijt verlaten we Ponte Ulla om 8.30 uur. Het is een beetje mistig, de lage bewolking maakt het kil, 3 graden. Van het wandelen krijgen we het warm, vanaf de rivier mogen we over een Romeinse weg omhoog tot de bosrand. Vandaar klimmen en dalen we door het landschap. Eucalyptusbos en soms Eiken, of Sparren, het is wisselend. Wanneer we door het Eucalyptusbos lopen ruiken we de speciale geur. Open stukken land worden klaargemaakt voor de gewassen. Boeren ploegen de grond en maken het los voor het inzaaien. Soms zien we rijtjes bedden gemaakt voor de Aardappelen.
De Hop en Groene Specht horen we weer van alle kanten "hoppen" en "lachen". De Gekraagde Roodstaart, Mus en Zwaluw zien we bij de huizen en boerderijen waar we langskomen. Kleine dorpjes waar mooie huizen staan met grote tuinen. In Outeiro komen we langs de Albergue, een nieuw gebouw. Als we passeren is het er stil, 9.30 uur iedereen is op pad.
Bij Croix Andaris staat er een bord verwijzend naar een restaurant wat elke dag van de week, geopend is vanaf 7.30 uur, 500 meter van de route. Wij nemen die uitdaging aan en lopen erheen, je weet nooit hoe de koffie smaakt. We komen uit in het dorp Boqueixon aan de N-525. Op de bar een grote bel, die je moet gebruiken als je wilt dat je geholpen wordt. We vragen 2 koffie en 1 stuk tarte de Compostella, we delen de tarte. We krijgen 4 stukken cake, 4 Churroz, 2 stukjes brood met ham en als we nog een koffie vragen, krijgen we 2 Pannekoeken met honing. Alles voor de prijs van €8,-. Wat een traktatie. Voldaan lopen we terug tot het kruis om de route weer op te pakken. Wat schets onze verbazing?? Zien we de Engelsen weer terug!
Met het warmer worden op de dag komen de vlinders weer tevoorschijn, Koninginnepage, Citroenvlinder, Luzernevlinder, Dagpauwoog, Blauwtje en Koolwitje.
Weer een afdaling naar een rivier en weer omhoog de heuvel op. Alsof we niets anders doen vandaag. Bij een bushokje in A Susanne gaan onze broekspijpen korter. Een oudere dame vraagt: "autobusse? Wij: "No, no". Mevrouw: "Balé, nog maar 10 kilometer". Maar het blijken wel flinke klimmende en dalende kilometers te zijn, langs de bosrand met Eucalyptus. Een groot stuk blijkt te zijn afgebrand en er wordt hard gewerkt om alles te herstellen. De wortels worden uitgegraven en de grond wordt geëgaliseerd, daarna wordt de grond voor landbouw of wijnbouw gebruikt.
En dan opeens een blik op veel huizen tegen een berghelling. Zou dat?? Nee, het is een voorstad. Maar bij Cruseiro do Sar, jawel.....Santiago de Compostella. Weer een afdaling, onder de A-weg door. Daarna de stad binnen en klimmend weer omhoog naar het plein voor de Kathedraal. Om 15.30 uur komen we er aan. Moe en voldaan, maar ook emotioneel. Zoveel kilometers vanaf Sevilla en nu??
Foto's maken, kijken of we bekende mensen zien. De Credentials afhalen en even een kop koffie halen in de "Hollandse Huiskamer", gevestigd op de eerste verdieping in hetzelfde gebouw, met twee vrijwilligers die de pelgrims "opvangen". Verhalen met andere pelgrims en andere routes. Wanneer we teruglopen om een overnachting te zoeken, komen we de Polen tegen. Ja, de wereld van de pelgrim is niet groot. Het lukt voor de overnachting, een huis in Rue do Vilar, 13. Verschillende slaapkamers, sommigen met douche, gezamenlijke keuken met kookgelegenheid en zitgedeelte. We douchen en gaan daarna ergens eten. Volgens het boekje kunnen we goed eten in Meson Mandolo, pelgrimsmenu voor € 10. Wanneer we er aankomen zien we de 3 Oostenrijkers weer die we eerder in Tabara hebben ontmoet. Zij zijn gisteren aangekomen en gaan zondag verder naar Finestere. Het is gezellig eten met elkaar, en we vertellen elkaar onze belevenissen. Zij hebben de Duitse dame, Ulla ook ontmoet, net als wij.
Uiteindelijk sluiten we deze dag af, met een lekkere maaltijd, en hopelijk een fijne nacht en morgen??.......

Vandaag 23 kilometer en maximaal 18 graden.

• 12 April 2019 - 18:43

Tanja:

Hoi Corry en Kees,
    Jullie zijn er. Gefeliciteerd !!!!!
    Nu lekker bijkomen en genieten van de stad
    Liefs Tanja

• 12 April 2019 - 18:47

Ineke:

Gefeliciteerd!!

Nu uitrusten en nagenieten.

Groetjes, ineke

• 12 April 2019 - 18:54

Bep Maliepaard:

Wat een ontlading moet het zijn krijg er kippenvel van om jullie op het plein te zien staan mijn gevoel komt ook weer boven geweldig wat jullie weer hebben gepresteerd chapau voor jullie ik vind het heel knap van jullie!!Hopen dat jullie weer snel thuis zijn.
    Gr Henk en Bep.

• 12 April 2019 - 18:58

André Groenendijk:

Wat een geweldige prestatie hebben jullie weer geleverd. Respect! Lekker bijkomen en een goede reis naar het prachtige Flakkee.

• 12 April 2019 - 19:11

Jan En Marieanne Kruysifix:

Proficiat Corry en Kees met deze geweldige prestatie!
    Iedere dag hebben we genoten van jullie bijzondere belevenissen.
    Nu maar uitrusten en nagenieten.
    Tot ziens in Ouddorp.

• 12 April 2019 - 19:13

Tony:

Hulde!!
    Dank jullie wel voor de mooie verhalen!
    Geniet van de prachtige herinneringen!
    Grtjs,
    Tony

• 12 April 2019 - 19:17

Leendert Verkerke:

Wat een prestatie. Onder allerlei omstandigheden hebben jullie Santiago de Compostella bereikt. Ik ben diep onder de indruk en heb heel veel respect voor jullie. Goed uitrusten en hopelijk zien we elkaar weer op de vrijdagavond.

• 12 April 2019 - 19:27

J.de Rek:

Hallo Corrie en Kees.

Van harte gefeliciteerd met jullie prestatie.

Ik heb weer genoten van jullie verhalen en foto's.

Geniet nu nog van Santiago en als je terug bent op flakkee van de mooie
    Tulpen velden.

Nogmaals van harte gefeliciteerd en tot ziens

John

• 12 April 2019 - 20:03

Hugo:

Lieve Bikkels ook namens mij van harte , fantastische prestatie , ik doe em niet na . Zeker niet met al die geweldige slaapzalen in gedachte. Doe mij maar een Paradores.

• 13 April 2019 - 04:06

Rianne:

Wat een mooie reis en reisverslag en heerlijk om mee te kunnen kezen. dank je wel daarvoor.
    En wat een mooie foto's!!
    Geniet van 'de aankomst, de kathedraal, die eindelijk uit de steigers is en weerzien met anderen.

Ik hoop op 6 mei vanuit Salamanca deel 2 te lopen van de la Plata.

Adios en muchas gracias!!

• 13 April 2019 - 05:06

Rinus:

Gefeliciteerd. Dank voor jullie geweldige verhalen.

• 13 April 2019 - 05:17

Wim Klepper:

Beste Corry en Kees Gefeliciteerd met deze prestatie, nu maar echt met vakantie tijdens een mooie thuisreis, jullie zijn nu op bedevaart geweest dus het kan niet meer stuk.
    Groetjes Wim & Cobie

• 13 April 2019 - 05:15

Riet Van Putten:

Gefeliciteerd, nu lekker even nagenieten en uitrusten!

• 13 April 2019 - 05:32

Willona:

Missie volbracht! Prachtig! Bedankt dat we jullie weer mochten volgen op deze tocht!
    Nu nog genieten van Santiago wetende dat deze ervaring je de rest van je leven bijblijft!
    Jullie zijn toppers!

• 13 April 2019 - 05:58

Jan En Ineke Akershoek :

Hartelijk gefeliciteerd met het bereiken van HET DOEL!! Super, we doen het jullie niet na. We hebben erg genoten van jullie uitgebreide verslagen en natuurlijk ook de mooie foto's. Nu lekker uitrusten! Alvast een goede thuisreis gewenst. Groetjes, Jan en Ineke Akershoek.

• 13 April 2019 - 06:23

Anneke En Jaap:

Gefeliciteerd kanjers,met deze geweldige prestatie, met veel plezierenen bewondering jullie verslagen gelezen, bedankt daar voor.Goede thuis reis, Groeten Anneke en Jaap.

• 13 April 2019 - 06:30

Anja:

Jullie hebben het gedaan! Wat een reis, wat een belevenissen, ook veel doorstaan! Er zijn foto's van jullie die niet snel van mijn netvlies zullen gaan. Nu van Santiago genieten en daarna goede reis naar huis! Zal eerst wel een beetje vreemd zijn zo in je eigen huiskamer! Eerst even indelen na zo'n reis in het leven! Liefs Jos en Anja

• 13 April 2019 - 06:36

Gerda En Pieter Helmsing:

Van harte gefeliciteerd met het volbrengen van deze pelgrimage! Bovendien hebben wij genoten van jullie verslaggeving. Met onze groet en een goede terugreis toegewenst.

• 13 April 2019 - 06:58

Alan Fish:

Zo, wandelingetje gemaakt. En nu bijkomen!

• 13 April 2019 - 07:30

Jura Van Zwoll:

Hoi Corry en Kees,

Hartelijk gefeliciteerd met het bereiken van het einddoel. Deze keer niet op de fiets, maar te voet. Wederom een geweldige prestatie. Ik heb ook dit keer weer genoten van jullie verhalen en foto's met al zijn ups en downs, de overnachtingen, de ontmoetingen met de plaatselijke bevolking en andere pelgrims, het drinken en het eten, de wisselende weersomstandigheden, de avonturen onderweg en de beschrijvingen van de flora en fauna Ik ben benieuwd wat jullie volgend jaar gaan doen. Ik wens jullie een prettige thuisreis , zodat je wat kunt bijkomen in Middelharnis.

Mvg.

Jura

• 13 April 2019 - 07:33

Wout:

Gefeliciteerd! En bedankt voor de prachtige verslagen en foto''s!!

• 13 April 2019 - 07:49

Jan Weijman:

Gefeliciteerd, het arriveren moet een geweldig gevoel geven, nu nog een paar dagen genieten.
    Mooi om de verhalen te lezen.
    groetjes Jan

• 13 April 2019 - 08:09

Corry:

Gefeliciteerd met deze geweldige uitdaging. Wat was het weer een belevenis en heerlijk om jullie te volgen. Nu even bijkomen of toch nog door naar Fenestere, om het echt af te ronden. Hoe dan ook het zit erop, terugkijken op een bijzondere tocht.

• 13 April 2019 - 08:15

Leny En Doom:

G E F E LI CI T E E R D ! ! !

Met zulke familieleden kun je voor de kramen langs. We zien uit naar jullie 1:1 verhalen.

• 13 April 2019 - 08:18

Bep En Henk Maliepaard:

Hoi Corry en Kees, gefeliciteerd met jullie fantastische wandeltocht en aankomst in Santiago. Groot respect zou het niet graag nadoen. Jullie aankomst op het plein met de Kathedraal is in ieder geval een mooi plaatje, anderhalf jaar geleden stond deze nog volop in de stellingen en voorzien van blauwe schermen. Moesten dan thuis ook even fotoshoppen om dat aan te passen. Verder wel diverse overeenkomsten, zoals telkens weer de zelfde mensen tegen te komen. Nog een goede terugreis naar huis.

Groetjes.

• 13 April 2019 - 08:18

Bep En Henk Maliepaard:

Groetjes.

• 13 April 2019 - 10:01

Mattie & Cees:

Het is volbracht, van harte proficiat.
    m.v.g.
    Mattie & Cees.

• 13 April 2019 - 12:10

Nel Dane:

Gefeliciteerd, super. Geniet nog even lekker van de laatste dagen.

• 13 April 2019 - 13:51

Els En Albert:

Corry en Kees,
    Gefeliciteerd met het volbrengen van deze tocht
    Veel mensen hebben het erover, maar jullie doen het.
    We hebben genoten van jullie verhalen en foto’s.
    Vr. Gr.
    Els en Albert.

• 13 April 2019 - 15:52

Leo En Greta Van Der Wende:

Corry en Kees, gefeliciteerd met deze grote prestatie! We hebben jullie reis via dit blog goed kunnen volgen en ervan genoten. De beschrijvingen van flora en fauna doen ons aan de Algarve denken, de temperaturen van de laatste week niet! We zullen binnenkort ongetwijfeld mooie plaatjes te zien krijgen bij de Rarekiek.
    Goede thuisreis en hartelijke groeten van Leo en Greta.

• 13 April 2019 - 17:44

MARGA Verburg:

Geweldig Kees en Corry. Wat een prestatie en van harte gefeliciteerd. We hebben echt respect voor jullie. Af en toe was het wel ontberingen doorstaan. En we vinden die belevenissen zo knap beschreven. Ik doe het jullie niet na!!!! Geniet nog lekker en vele groetjes John en Marga vanuit Ouddorp.

• 13 April 2019 - 18:07

Krijn En Clarie:

Van harte gefeliciteerd met deze prestatie.
    we hebben genoten van jullie verhalen en mooie foto's.
    nu nog lekker nagenieten.
    we zien jullie ongetwijfeld binnenkort wel weer eens.
    goeie reis terug.
    groetjes van ons.

• 13 April 2019 - 18:47

Iman EnJannie:

Gefeliciteerd! En dank voor de mooie verhalen. Geweldig om jullie zo te volgen.
    Groet van Iman en Jannie

• 14 April 2019 - 07:22

Marian:

Gefeliciteerd allebei met deze prestatie, bedankt voor de verhalen en de mooie foto’s.

• 14 April 2019 - 14:08

Sjaan En Kees:

Gefeliciteerd cenk. Het is weer een mooie prestatie.Al jullie mooie verhalen,foto's.Wij wensen jullie een goede thuis komst. Tot zien s weer in Menheerse.
    Groeten Kees en Sjaan

• 14 April 2019 - 17:12

Pim:

Hoi Bikkels ,

Wat een prestatie ! Nu bijkomen en nagenieten, ook in de toekomst.
    Vooral de laatste sfeervolle foto,s met de glibberpaden in de regen vonden we zeer bizonder.
    Deed ons denken aan "In de Ban van de Ring " beelden van onderweg.

Loes en Pim.

• 15 April 2019 - 04:59

Janco En Jovanka:

Wow, wat een topprestatie! Van harte gefeliciteerd! Nu de “beentjes in de lucht”.
    Bedankt voor het meegenieten op afstand met jullie mooie en indrukwekkende verhalen en foto’s. Goede terugreis gewenst!