Wie is de Mol? - Reisverslag uit Morella, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Wie is de Mol? - Reisverslag uit Morella, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Wie is de Mol?

Door: cenk

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

29 Augustus 2013 | Spanje, Morella

Toen we goed en wel op pad waren, merkten we dat we er gisteren verstandig aan hadden gedaan iets eerder te stoppen. Vanaf het plaatsje Bot reden we op een oud spoor, de Via Verde. We moesten negen tunnels door, waarvan de langste 800 meter was. De Koploper voelde zich een of misschien zelfs wel dé Mol! Sommige tunnels waren verlicht, maar andere niet en daar moesten we zelfs de zaklamp gebruiken. Avontuurlijk grotfietsen heet zoiets. Denk aan Valkenburg WBV. Hier en daar hing nog een roetgeur. Wat we ook roken waren de varkensmesterijen, die we laatste twee dagen tegen kwamen. Gelukkig groeiden hier Lavendel, Strobloemen en veel Bramen. Maar de Koploper wilde niet stoppen om te gaan plukken.
Na 43 kilometer stopten we in Valderrobres. We dronken koffie en aten stokbrood met omelet, want de motor moet blijven draaien. Even ter verduidelijking: 4 koffie en twee stokbrood/omelet voor 10 euro. Een schijntje vergeleken met de Hollandse prijzen. En Marianne kon niet eens alles op. De Koploper wel natuurlijk! Op het terras zaten mensen te skypen. Het meeste leek dat nog op het geluid van kalkoenen.
Na het eten kregen we een lange klim voorgeschoteld. Dat was weer zweten geblazen. Na 56 kilometer moesten we dus weer wat eten. Nu met thee. Wel op een oud, vertrouwd plekje, want de enige zitplaats in Fuentespalda was het bankje van een bushokje! Ondertussen hadden we wel Brem, Erica, Dophei en een Kolibrievlinder gezien.
Niet lang daarna slaagden we erin, ondanks de GPS, verkeerd te rijden! We namen de afslag naar Monroyo. En dat moest dus niet. Via de N232 kwamen we weer op het rechte pad. Vanaf Monroyo kregen we regen, heel veel regen op ons dak. Het was jammer dat de weidse uitzichten op het laatst achter de wolken waren verdwenen. Maar daarvoor hadden we veel Buizerds, Aasgieren, Lammergieren (20 stuks), Torenvalken, Sperwers, Hoppen, Bijeneters, Putters en Gaaien gezien. En dan was er die klim van 20 kilometer om op 1204 meter hoogte uit te komen. De Port de Torre Miró. De afdaling was maar 9 kilometer en dat was natuurlijk niet eerlijk. Kkkkoud!
Verkleumd vonden we na 94 kilometer (gemiddeld 12,3 km met 1659 hoogtemeters) een hotel in Morella. Marianne ging gelijk in bad om weer op temperatuur te komen. Later zochten en vonden we een eetgelegenheid en namen een Menu del dia voor 12 euro met alles (zelfs de wijn) erbij. Hoe kan dat toch ......
Morgen gaan we uitslapen! Vakantie nietwaar. Morella lijkt zeer de moeite waard, dus die stad gaan we morgen bezoeken.

• 29 Augustus 2013 - 22:18

C&A:

Hoi luitjes, wat laten jullie ons weer genieten met die mooie dagelijkse verslagen. Ook op de kaart volgen we jullie en zien dan dat er ook aardig moet worden geklomen. Het zal voor jullie dus niet aldoor genieten zijn maar ook wel afzien. Dus lekker nu uitrusten want morgen wordt het ook weer klimmen bij het bezoeken van de stad. Gr. CAL

• 29 Augustus 2013 - 22:29

Corry:

Fijn te lezen hoe het jullie vergaat, maar wat een dagen maken jullie. Wel genieten van de omgeving he, want het is tenslotte vakantie. Ga morgen maar fijn genieten van dit mooie plaatsje. Hier nog steeds fantastisch weer. Met een vallende ster wens ik dat het altijd dit weer blijft met af en toe een buitje in de nacht. Jammer dat jullie af en toe een buitje moeten trotseren, maar dat hoort er ook bij he. Veel plezier verder en wees zuinig op jezelf.

• 29 Augustus 2013 - 23:06

Wim & Doke :

Lieve M&K, Hartelijk dank voor deze uitgebreide verslagen, samen met de mooie kaart is het een lust jullie behoorlijk pittige pelgrimage te kunnen volgen! Geniet morgen van de natuur en het mooie plaatsje!

• 29 Augustus 2013 - 23:14

Klaas En Jeanet:

Wat fijn dat we jullie op deze manier kunnen volgen.
    We genieten van jullie verhalen, de fietskilometers en hoogteverschillen.
    Het lijkt wel de Tour de France. Gelukkig nemen jullie morgen een rustdag. Geniet ervan.

Aangezien onze vogelkennis niet zo uitgebreid is als die van jullie, leren we er iedere dag vele namen bij.

• 30 Augustus 2013 - 08:06

André G:

Doe mij ook maar zo'n menu del dia, klinkt goed. Hopelijk is Marianne weer een beetje op temperatuur om vandaag in het (juiste) spoor van de koploper te kunnen blijven.

• 30 Augustus 2013 - 08:39

Lyanne:

Ja, die regen.. ik zag het op het nieuws.. moest nog aan jullie denken. Veel plezier in het stadje! xx

• 30 Augustus 2013 - 11:32

Goof En Duck:

Hoi, vakantie gangers zo te lezen genieten jullie wel nog bushokje nodig gehad.?Hier alles goed.Groetjes G en D.

• 30 Augustus 2013 - 21:31

Daniel:

Hallo vakantiefietsers
    Wat geniet ik weer van de mooie verslagen die jullie sturen.
    Maar nu heb ik een vraag stond ik bij de start van de omloop, hoorde ik toch dat jullie een rustdag hebben ingepland maar je ben net begonnen en dan al een snipperdag nemen.
    MIS IK WEL JULLIES VERSLAG
    Groet Daniel

• 30 Augustus 2013 - 22:57

Wout V:

Zo tempobeulen en kilometervreters. Het is weer vol op genieten geblazen zo te lezen en te zien aan de foto's. Mooie landschappen, mooie natuur, lekker en goedkoop eten en drinken, wat wil een mens nog meer? Af en toe een hoosbui, zware hellingen en vele kilometers trappen om het in het juiste perspectief te kunnen zien. Ga zo door, het lezen van deze verslagen is voor de thuisblijvers een waar genoegen. Morgen ga ik voor een paar dagen naar Pim en Loes in Friesland, dan zal er ook wel flink worden gefietst, maar het is toch net even anders...
    Groet, Wout