Een doordeweekse maandag! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Een doordeweekse maandag! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Een doordeweekse maandag!

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

05 September 2011 | Frankrijk, Parijs

Het was gisteravond heel gezellig tijdens het eten met onze Franse en Britse gastheer. En ook vanochtend bij het ontbijt ging alles heel gemoedelijk. Bij het opstaan regende het, maar bij ons vertrek om half 9 was het droog en na korte tijd scheen de zon volop, was de temperatuur 20 graden en hadden we wind mee. In Neuvy-St. Sépulchre zochten we naar het Jacobsbeeld. Wij konden het echter niet vinden. In Sarzay stond een burcht met hoge ronde torens. We arriveerden in het gebied van de kastelen.
In la Châtre na 28 km gingen we aan de choc. Op deze maandagmorgen (werkse allemaal, hoor) kwam het gewone doordeweekse leven in Frankrijk weer op gang. Koffie, krantje, kraslot in de bar.
Vandaag kregen we een paar lichte klimmetjes in het glooiende landschap. Zodoende konden we ook weer eens met andere versnellingen rijden. Alle landerijen waren omgeven door heggen. De wijngaarden kwamen door onze keuring heen. We zagen veel roofvogels en de Ooievaar was ook ineens aanwezig. En was dat een groene ringslang?? We twijfelden over een roofvogel. Lichte kop, witte staart, onderkant vleugel zwarte rand, grijsachtig en hoog cirkelend. Wie? Van de flora zagen we Hersttijloos, Cyclaam en heel veel bermbloemen.
Na 48 km was het, in Chateaumeillant, tijd voor ons dagelijkse brood, deze keer met vis. We zaten voor de kerk. Deze was open, maar het VVV-kantoor en de bar waren dicht.
Bij le Châtelet was een pottenbakkersmuseum. Er woonden ook veel pottenbakkers. Is dat iets voor Ivo?
Na 69 km hielden we de appel-stop in Arcomps.
En toen bereikten wij onze overnachtingsplaats St Armand-Montrond. Bij het VVV, was gelukkig open, konden we een onderkomen, speciaal voor pelgims, regelen. Na een uur konden we daar terecht. Dus haalden we eerst een biertje en een stempel. We hadden tijd om de schoolbussen te zien, die de kinderen thuis brengen, want in Frankrijk was dit de eerste schooldag.
Toen gingen we naar een grote villa, vlak bij het centrum. De meneer en mevrouw waren zelf meerdere keren naar Compostela geweest. De kamers, een stuk of acht, hadden dan ook namen die met de pelgrimstocht te maken hadden. Overal hingen foto's, tegeltjes, etc. van hun voettochten. Meneer wilde alles van ons weten. Hij wilde blijkbaar zekerheid hebben, of we wel echte pelgrims waren. Door het gesprek kwamen veel mooie herinneringen op.
Afstand 82 km, gem 13.7 km p/u.
PS Bijeneters zullen we wel niet meer zien.
PS 2 En wat dat gewicht betreft? Tja, als je alles eet wat op tafel komt, dan is het oppassen geblazen. Onze twee pelgrims in Cluis waren 7 en 3 kg afgevallen. Dat is pas link!

• 05 September 2011 - 20:54

Wout:

Zoveel herkenningspunten, ik beleef de tocht van april jongstleden en die van 2009 weer op nieuw! en nu alleen maar door deze leuke stukjes te lezen, ik hoef niet eens te trappen :)

• 06 September 2011 - 06:30

André G:

Een ooievaar? Pas dan maar op!

• 06 September 2011 - 09:47

Doom:

Als ik al die foto's van Frankrijk zie zou ik bijna zin krijgen om in jullie voetsporen te treden. Maar ........ als ik jullie reisverslag lees lijkt het mij toch beter dat niet te doen en onze verlangens uit te stellen tot volgend jaar, met de caravan!

Bovendien: buiten eten op het terras van 3241 VD 42 is ook een genoegen hebben we weer ervaren!

Houdt de moed er in.

• 06 September 2011 - 13:30

Pim:

Net zoals voor Wout ook voor mij een grote herkenning van de tocht, zij het andersom gereden.
    Wat een beleving van landschappen, natuur, cultuurhistorie en ontmoetingen met mensen !
    Grappig dat jullie in de buurt van Brive verkeerd reden op ongeveer dezelfde plek als wij. Ja, in April was het erg rustig op de wegen. Kon ik door het helse tempo van Wout af en toe op een rustig plekje bijkomen!
    Veel plezier verder bikkels !