Het is (niet) mis! - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Het is (niet) mis! - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Het is (niet) mis!

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

06 September 2011 | Frankrijk, Nevers

Gisteren beleefden we een mooie avond. Op de Place de Place de la République vlogen de vleermuizen in het rond en hadden zich een 300 Kauwen en ongeveer 500 Spreeuwen verzameld. En de sterrenhemel was prachtig.
Voor vandaag hadden we het plan opgevat een eindje te gaan fietsen. De start was om half 9. Een deel van de route leidde langs het Canal du Berry. Zwaluwen hadden zich genesteld op de elektriciteitsdraden als noten op een notenbalk. Een 80-er haalde dorre bladeren van een Geranium en schrok zich een hoedje, toen wij voorbij suisden. De koploper wilde al 112 bellen.
Onze dagelijkse choc haalden wij in Neuilly-en-Dun na 29 km. De temperatuur was lekker, 21 graden. Maar later kwam de bewolking opzetten en stak de wind op. Ons richtingsgevoel liet ons totaal in de steek. We reden al twee dagen naar het oosten, terwijl het aanvoelde of we naar het westen reden. Bovendien kwamen we uit het zuiden en moeten we naar het noorden. Vreemd, heel vreemd. En dan werden we ook steeds nagestaard door koeien.
Het landschap was overwegend groen. Akkerbouw en veeteelt wisselden elkaar af. Langs de percelen was steeds een natuurlijke afscheiding. Hagen van Liguster, Braam, Rozenbottel, Klimop en Egelantier. Voor Mussen en ander klein grut moest dit wel een uitstekende schuilplaats zijn. Een boer snoeide de heggen bij.
Ondertussen reden we ook langs veel, oude Romeinse nederzettingen.
We aten brood in Apremont-sur-Allier, een prachtig dorp met middeleeuwse woningen. Ook het kasteel mocht er zijn. Dit dorp wordt gerekend tot de mooiste dorpjes van Frankrijk. We zaten langs het snelstromende water van de Allier, dat ook op weg was naar Nevers. We zagen al weer veel vogels: Canadese Gans (tja), Purperreiger, Kleine en Grote Zilverreiger, dezelfde nog onbekende roofvogel van gisteren en de Gele Kwikstaart. Soms zag Kenny als eerste een vogel. Als ze zei, daar links, keek de koploper steevast naar rechts. Dus toen werd het, vogel hoog 9 uur. Maar dan keek de ornitholoog eerst op zijn horloge. Ja, dan was'tie al weg. Dus wie nog enkele vogelsoorten mist, weet nu hoe dat komt. Bovendien verklaren de links/rechtsstoornissen enkele verkeerde afslagen.
Na de stop reden we langs de sluis van Cuffy. Dat was de moeite waard. Wat een vakwerk, zeker voor die tijd. Niet veel later kwamen we bij de overgang naar een ander kanaal via een hoge sluis. Brrr, dat was diep! En toen, eigenlijk voor we het wisten, lag daar Nevers aan de Loire voor ons.
Via het VVV vonden we een onderkomen in het Monastère de la Visitation, dus we gingen op bezoek bij de nonnen. Hier werd ons gevraagd of we de mis wilden bijwonen! Nou nee, we hadden toevallig nog veel te doen in de stad.
Onze aankomst viel behoorlijk vroeg en daardoor hadden we mooi de tijd om Nevers te bezoeken. We keken rond in de kathedraal en bewonderden een fresco uit de 12e eeuw. Het was gelukkig bewaard gebleven tijdens het bombardement van juli 1944. Jammer was dat de toren in de steigers stond.
Toch nog in de zon namen we een Leffe op een terras. De brocante was pas volgende week, maar ja, we konden toch geen extra bagage meer meenemen. Er waren luxe winkels met mooie tassen en ander spul, maar ... zelfde probleem.
Soms is het lastig om een restaurant uit te zoeken. Je weet niet wat wel of niet kan, alhoewel de Fransen nergens gek van opkijken. Wij lieten ons deze keer leiden door de muziek. We hoorden Chris De Burgh en Brian Ferry uit een zaak komen. Dan moest je daar vast goed kunnen eten. De muziek smaakte al. En als het duur zou zijn? Ach, dat spaarden we wel uit op de logieskosten!
We legden 74 km af met een gemiddelde van 16 km p/u. Tja, het was vlak, hè.
Morgen gaan we weer aan een nieuw boekje beginnen en de teller heeft de 1500 km al overschreden. Dus nu eerst slapen bij de nonnen.

• 07 September 2011 - 05:57

André G:

Ben benieuwd of ze snurken die nonnen????

• 07 September 2011 - 06:14

Dick:

16 km per uur? Fiets maar niet te hard, zo goed is het weer hier niet.

• 07 September 2011 - 06:53

Wout:

Doe vooral kalm aan, als het hier even niet giet, dan stormt het.....

• 07 September 2011 - 13:45

Du Pantalon:

Viel me wel tegen wel bij de nonnen willen slapen maar niet naar hen willen luisteren .
    Veel bomen in Nederland omgewaaid, wolf gesignaleerd op de Veluwe.
    Groetjes Du