Er tussenuit geknepen en schoongespoeld - Reisverslag uit Diest, België van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Er tussenuit geknepen en schoongespoeld - Reisverslag uit Diest, België van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Er tussenuit geknepen en schoongespoeld

Door: CenK

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

27 Augustus 2015 | België, Diest

Woensdag de 26e augustus. Vanmorgen nog gewerkt, maar toen.......
Opeens was alles klaar, 12.00 uur, wat te doen? Blijven we wachten totdat we morgen mogen vertrekken? Of.......
De keus is snel gemaakt. Alles was klaar voor vertrek, de tassen waren al een week gevuld, alleen broodje klaarmaken en we kunnen weg!
Via Stad, Den Bommel, NLGO-bos het eiland af. Na 19 km bij de Meeuwentunnel eten we even uit de wind een broodje. Een Buizerd verschalkt ook een prooi, het is tenslotte etenstijd. De wind hebben we steeds in de zij, maar de zon schijnt en het is gewoon warm.
Bij Oudenbosch, na 40 km, gaan we even de Basiliek in. En ja, het lukt. We hebben een Stempel! En nog een mooie ook.
Via Rucphen gaan we verder. De omgeving laat veel landbouw en veeteelt met "uitloop koeien" zien. Bij een kruising raken we in gesprek met een "oud-wielrenner". Hij heeft nog gereden met Sieb van Dongen, de " Petjes" en Aad Breure. Hij is bijna 65 en woont in Rucphen. Met enthousiasme vertelt hij over vele koersen met “dope” Ook in België. Maar daar stak de bond toen stokje voor. Ha ha.
We rijden verder langs Camping "de Kievit". Even een stop, en omdat het nog maar 7 km rijden is nemen we...... Zundert trappist. Wel verdient! Robert heeft voor Kees ook eens omgereden om dit bier te kopen.
Ons onderkomen is snel gevonden bij Vrienden op de Fiets. Onze gastheer is voorzitter van de Vogelwerkgroep van Zundert. Hoe pik je ze uit!! Toeval bestaat niet. Op de teller staat 60 km. Een mooie stop.
We gaan lekker eten in ‘t centrum en zowaar... er staat Gouden Carolus op de kaart. Ja Dick, we toosten op jou!
Wanneer we eten slaat het onweer toe en ook de regen komt met bakken uit de lucht. Maar wij zitten droog aan een lekkere maaltijd.
Na een rustige, droge, zwoele nacht staan we verkwikt op. We krijgen een heerlijk ontbijt en om 8.30 uur vertrekken we richting Diest.
We mogen niet over landgoed "de Hees". Bewaking met camera's en honden, tenminste dat staat op de borden. Wanneer we een weggetje vinden waar dit niet staat, rijden we dit in. Het is tenslotte volgens de GPS de kortste route.
Een tegemoetkomende auto, die naar blijkt, wordt bestuurd door de eigenaar. Hij maakt ons duidelijk dat we niet langs het Kasteel mogen. Maar we mogen wel langs de buitenrand verder fietsen. We zien er betrouwbaar uit. Het pad is erg slikkerig van de regen de avond ervoor maar als ervaren fietsers rijden we dit pad gewoon af.
We fietsen verder langs velden vol met aardbeien en boomkwekerijen.
Bij Rijkevorsel gaat het spikkelen en we duiken een café in. Voor warme koffie want het is nu 17 graden. En vergeleken met gisteren 27 graden scheelt dat een jas.
Wanneer we weer verder fietsen trekken we voor alle zekerheid de regenjas maar aan. En dat blijkt een goede keus te zijn. De miezer regen gaat over in gestage regen, het wordt niet meer droog.
Koploper verzucht steeds dat het lichter wordt. Ja, ja, als je het bos uit rijdt antwoord Marianne
In Herentals hebben we een eetstop met warme soep en brood en warmen we even op. Op de teller staat inmiddels 42 km. De regenjassen houden we aan want het blijft regenen. Wanneer we langs de Abdij van Tongerlo rijden, bezoeken we ook hier even het binnenplein. We vragen waar we een stempel kunnen halen en we worden doorverwezen naar de portier. Dit blijkt een monnik te zijn die woont in de Abdij van Tongerlo. We krijgen een hele mooi stempel. We gaan weer verder, op naar Diest. Hier mogen we weer bij Vrienden op de Fiets overnachten. Maar voor we daar naar toe gaan bezoeken we eerst de kerk. Het kaarsje dat we branden is voor Dick.
In deze kerk ligt Philip Willem van Oranje begraven. Prinses Beatrix is beschermvrouw van Diest. We bezoeken ook het museum met zijn kerkschatten.
Aangekomen bij het overnachtingsadres in Diest hebben we 76 km afgelegd. Na een warme douche gaan we eten bij het "Gasthof 1618" gebouwd in het Begijnhof van Diest. Dit is een echte aanrader.
Morgen weer een dag.

Totaal aantal kilometers 140 km, gemiddeld 15,1. Totaal 333 klimmeters.
Vogels: Kramsvogel, Witgatje, groene Specht, Heggenmus.
Planten: grote Klis, rode en witte Klaver, Munt, Smeerwortel en Marjolein.

• 27 Augustus 2015 - 22:53

Corry :

Een goed begin is het halve werk. Klinkt goed en deze zeer natte dag op papier toch redelijk doorgekomen.

• 27 Augustus 2015 - 23:07

Bram Mourik:

Leuk om jullie verslag te lezen. Geniet zo een beetje mee. Fietsvakantie is heerlijk

• 27 Augustus 2015 - 23:24

Tea Both:

Een mooie tocht gewenst (ook door Cor) met veel vogels en ander levend en bloeiend spul, we zullen weer van jullie verslagen genieten!

• 28 Augustus 2015 - 08:10

André G.:

Dat is al een mooi begin zo. Jammer van de regen. Marianne, maar goed dat de koploper lichtpuntjes ziet in het verre zuiden.

• 28 Augustus 2015 - 09:21

Janny En Albert Schaap:

Wat fijn Corrie en Kees dat we weer van jullie verhalen mogen genieten! Hele fijne vakantie toegewenst en veel plezier he. Groetjes van ons.

• 28 Augustus 2015 - 11:54

Doom En Leny:

Wat een verschil: vorige week in Zaandam, nu in het buitenland.We zien uit naar jullie avonturen en naar de foto's die ook bij ons herinneringen oproepen.
    Groeten en hou je haaks!

• 28 Augustus 2015 - 16:09

Goris:

De Navigator geniet ook weer mee. De route-lijn staat hier in Google Earth. Dat maakt het nog leuker om jullie te volgen. Enne, weet dat de meeste regen naast jullie valt........... Oh ja, als er mensen zijn die die routelijn ook willen. g.soeteman@live.nl
    Groeten en veel plezier.

• 29 Augustus 2015 - 23:28

Dinie En Giel:

Veel succes en wat genieten we weer van je verslagen .