Openluchtconcert - Reisverslag uit Gray, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Openluchtconcert - Reisverslag uit Gray, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Openluchtconcert

Door: CenK

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

05 September 2015 | Frankrijk, Gray

Vanmorgen om 8.30 ontbijt. Wanneer het gezellig is, net als gisteravond, loopt de vertrektijd steeds verder uit. Maar het is tenslotte zaterdag; 9.30 uur en route. Het eerste stuk is glooiend met boerenlanderijen, de Limousin runderen staan kauwend aan de rand van de weilanden ons na te kijken.
Het is bewolkt, 14 graden maar we fietsen ons snel warm. Boven op de top zien we een P-plaats. Waarvoor? 2 bochten verder wordt dat duidelijk: verzamelplaats van jagers.
De eerste stop voor warme drank is in Amance, 20km. Gelijk worden er levensmiddelen ingekocht, je weet nooit wanneer dit weer kan. Een Nederlands stel (terugfietsend met e-bike), vraagt ons waar ze koffie kunnen krijgen. Dat is niet moeilijk, daar komen we net vandaan.
De route loopt nu verder langs de Saône. Met heel veel ecluses en leuke doorkijkjes. Heel vogelrijk, we genieten. De eetstop houden we bij een petite ecluse net na Conflandey, 42km. Wanneer we daar zitten gaat opeens de bel. Er komt een bootje aan met 4 opvarenden aan boord. Dit blijken Australiërs te zijn die rondtrekken over de Saône met een gehuurde boot. Very nice. Koploper heeft het naar zijn zin. Met het verder rijden krijgen we enkele spetters maar de echte regen blijft ons steeds voor. Het ruikt heerlijk fris.
Verschillende keren laat de IJsvogel zich horen en zien, scherend over het water. Wat is dat toch een kleurrijk vogeltje maar te snel voor de camera.
Verschillende bootjes passeren ons op de Saône. Zij moeten bij elke ecluse wachten en stutten, wij karren door. Op twee plaatsen verdwijnt de Saône in een tunnel; een pittige klim over het fietspad van 11%.
Bij een mooi open bloemrijk stuk grasland langs het water voorbij Port-sur-Saône worden we verrast door twee Duitse muzikanten. Hun dames zijn nog aan boord van het bootje. De muziekinstrumenten worden opgepoetst en de muziek op de standaard gezet. We kunnen zelfs koffie met Kuchen krijgen en mogen genieten van hun muziek. En dat klinkt "très bien dans le paysage".
De colastop houden we in Ray-sur-Saône, 70km. Er verschijnen donkere wolken aan de lucht, buien? Niet ver van Ray worden we opgeschrikt door een zwijn wat uit de bosjes rent, schrikkend van ons, maar wij van hem. Hij kan nog maar net op tijd de bossen in terugkomen voordat wij voorbij fietsen. Oef.
De vissers hebben hun spullen opgezet langs het water en zo te zien blijven ze langer als één dag, zelfs de bbq staat al te gloeien en er is nog niets gevangen.
Het pad gaat verder langs een soort haven, bij Seveux. Een Nederlandse dame, die daar woont, begroet ons en zegt dat er geen hotel meer is, maar misschien wel een B&B.
We besluiten om door te rijden en niet te gaan zoeken. We zien Gray al liggen.
Maar om daar te komen moeten we toch nog flink kronkelend fietsen langs de rivier. De vogels die ons voorbij vliegen, maken het pad leuk en zorgen voor afleiding. Uiteindelijk bereiken we de stad Gray en rijden gelijk tegen een hotel aan.
Er is een kamer vrij, dus niet verder zoeken. Maar wel eerst een drankje aan de bar. Na het opfrissen gaan we op zoek naar een maaltijd. Helaas hebben we geen reservatie, dus geen menu in restaurant, wel pizza. Maar ja, dan blijven we zeker binnen ons budget.

Vandaag 105 km. Gemiddeld 15,7 en 459 klimmeters.

Vogels: grote Zilver-, blauwe Reiger, Zwartkop, Kool-,Pimpel-, Staartmees, 6x IJsvogel, Buizerd, Torenvalk, grauwe Vliegenvanger, Fitis, gekraagde Roodstaart, 8x koppel Zwanen, Vink, Groene en Bonte Specht.

Vlinders: Atalanta, kleine IJsvogel, Hooibeestje, Blauwtje, bruin Zandoogje.
Schaatsenrijders en Glazenmakers.

Planten: Hop, Aarereprijs, Kluwen-, Grasklokje, Kamille, Lisdodde, Bitterzoet, Waterpostelein, Kruipertje, Kamille, Chichorei, Duifkruid, Egelantier, Moeras Spirea, Centaurie, Guldenroede, Reuzenbalsemien, Robertskruid.

Overige: Vos, Zwijn, Hazelworm.

• 06 September 2015 - 02:02

André G:

Ziet er gezellig uit zo met die Duitse musici. Flinke etappe gereden vandaag! Goed bezig!

• 06 September 2015 - 09:16

Corry:

Klinkt heerlijk, volop sluisjes, vogels en leuke verrassingen. Gelukkig weinig regen. Wij zijn net niet weggespoeld. Prive zwembad is weer open ; ((

• 06 September 2015 - 09:21

Goris:

We zien Gray al liggen. Het lijkt de Roparun wel. Nog 3 kilometer, en dan blijkt het toch nog iets langer te zijn. Oké nog even doortrappen. 20 kilometer wordt het dan nog van Seveux naar Gray. Topprestatie van Marianne en de Koploper in deze prachtige omgeving. Groet.

• 06 September 2015 - 10:24

Daan:

Fantastisch, om als-het-ware op de bagagedrager een beetje mee te kunnen genieten van jullie fietstocht (vakantie pffffft....)!!

Groet.

• 06 September 2015 - 12:05

Jos :

Op naar Beaune en Cluny vooral de eerste is genieten. Ook even wat minder langs kanaaltjes. Het valt me mee, dat jullie niet de enigen zijn die op pad zijn. Wel triest bod leeg en stond de dorpjes inmiddels geworden zijn. Geniet van de tocht, hij wordt steeds mooier.

• 06 September 2015 - 12:09

C&A:

Knappe rit vandaag. Jullie genieten wel zo te lezen en te zien op de mooie foto's. En het weer werkt voor jullie gelukkig goed mee. Wij hebben ook vakantie maar het lijkt hier meer op een herfstvakantie ;-).
    Groetjes.