Lopen gaat soms sneller - Reisverslag uit La Chaise-Dieu, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Lopen gaat soms sneller - Reisverslag uit La Chaise-Dieu, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Lopen gaat soms sneller

Door: CenK

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

10 September 2015 | Frankrijk, La Chaise-Dieu

Een goede nachtrust en ontbijt geven weer energie om rond 9.00 uur op pad te gaan. 12 graden maar onbewolkt dus het zal snel warmer worden.
De eerste 7 km mogen de benen gelijk aan 't werk, tot Saint-Pierre-la-Bourlhonne is het 7% omhoog. Het valt tegen om in het ritme te komen, de benen willen nog niet.
In St. Pierre is er een waterpomp. Helaas werkt deze niet, volgens een local. Koploper mag binnen water tappen want we moeten wel voldoende water bij ons hebben voor deze etappe.
In Ambert houden we de chocostop, 27 km, nu 22 graden. Ambert is een mooie kleine stad met een bijzondere kerk. Één spits van de toren is hoger dan de andere drie met erin een klok voor noodgevallen. Er is een leuke locale markt, helaas geen gegrilde kip. Na Ambert gaat de weg omhoog, 3 en 4 %, het begin van een lange klim. Bij Tonvic, 38 km is er een bankje waar we kunnen eten, in een bushok. Het is nodig om te eten want de benen willen niet meer. Na Tonvic is de weg slecht begaanbaar, los grind, grote kuilen en half geasfalteerd. Wanneer de weg iets naar beneden gaat kan je niet vrijuit rijden vanwege de losse steentjes. Te gevaarlijk. 4 wandelaars bepakt met rugzak komen uit het bos en kruisen onze route. Collanges, een dorp van 15 huizen passeren we. De schapen en kippen lopen los over de straat maar ze zullen het dorp niet uit gaan.
Na Doré-l’Eglise, een klim van 8 en 9% tot de top, soms met 11%. Het is warm, 25 graden. Er komt bewolking dus voor het fietsen is het een heerlijke temperatuur.
De route gaat door bos van sparrenbomen. Koploper zegt:" Het is eigenlijk een saaie weg, geen uitzicht". Soms is er een open stukje, daar zijn de bomen gekapt voor de zagerij. Maar dan kan je het vervolg van de weg nog niet zien.
In de bosberm groeien al paddenstoelen, Cantharellen.
In Bonneval is er een Chambre d’Hôtes maar kan alleen geboekt worden door te bellen en telefoonverkeer is helaas niet mogelijk, alleen noodoproep.
Het is nog 6 km te gaan tot La Chaise-Dieu, gelegen op 1057 m hoogte. Volgens boekje is daar een kans voor overnachting. Dat moet lukken.
Rond 17.00 uur rijden we het stadje in. Een oud Monastère wordt gerestaureerd en ook de omliggende gebouwen krijgen een opknapbeurt.
Helaas is er weinig tot niets aan hotels open. Na informatie in een bar worden we verwezen naar een Chambres d’Hôtes, 2 straatjes afzakken in het dorp.
Hier is nog 1 kamer beschikbaar. Voor ons! Na het douchen bezoeken we de kerk en halen een biertje, bijkomen.

Vandaag 65 km, 12,1 gemiddeld en 1025 klimmeters.

Vogels: Rode Wouw, Staartmees, Havik.

Vlinder: kleine IJsvogelvlinder.
De rups van de Ligusterpijlstaart gered van de weg

• 10 September 2015 - 23:01

C&A:

Meestal halen jullie een stempel in de kerk. Maar dit keer een bietje?? ;-)
    Zo te lezen een pittige rit vandaag voor jullie. Dus dat biertje is welverdiend. Geniet ervan.
    Alweer mooie foto's. Vooral het equivalent van 'Stiefbeen&Zn', hihi.
    Gr.

• 11 September 2015 - 06:40

Jos En Anja:

Nu komen er weer even wat gemakkelijker stukjes. Na La Bastide-Puylaurent een heerlijke, haast eindeloze, afdaling aan na al het klimmen. Daarna sta je plots in de droge Provence.
    Het is wel lastig lijkt me om elke avond je weer af te moeten vragen waar een slaapplaats is. Stoer om elke dag wéér op te stappen, en steeds weer behoorlijke afstanden.

• 11 September 2015 - 15:48

Tanja:

Corry en Kees,
    De "afwijking" voor bushokjes zelfs op de vakantie! Lieve luitjes ik geniet elke dag.
    Goede reis verder en blijf genieten.
    Tanja