Vlinderdag - Reisverslag uit Valverde de Valdelacasa, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Vlinderdag - Reisverslag uit Valverde de Valdelacasa, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Vlinderdag

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

28 Maart 2023 | Spanje, Valverde de Valdelacasa

28 maart

We gaan Baños in voor onze maaltijd. In de straten horen we tromgeroffel, er wordt al flink geoefend voor aanstaand weekend, Semaine Santa. Het is een aangenaam ritme dat ze spelen. We zien een restaurant met menu Del Dia, vragen hoe laat het kan, ocho y media. Eigenlijk is 20.30 uur te laat om te eten, maar het is niet anders. We drinken eerst wat op terras en wachten onze tijd af. Het is nog heerlijk weer. Kinderen spelen in de speeltuin, de ouders houden toezicht en hebben gelijk hun sociale contacten. Ouderen waarvan sommigen in een rolstoel drinken hun drankje op het terras.

Wanneer we kunnen eten serveren ze geen menu Del Dia, alleen van de kaart. Nu zijn we wel wat gewend en denken even, potverdorie.... zullen we opstappen? Maar als je echt lege maag hebt blijf je zitten en kiest van de kaart, geen zin om te zoeken waar je dan kan eten. Uiteindelijk hebben we lekker gegeten en waren 22.00 uur in de Aubergue.

Geen alarm nodig voor het opstaan. De Françaises waren vroeg op en gingen om 7.00 uur op pad. Wij proberen alles rustig te doen, geen haastwerk. 8.00 uur ontbijt en 8.30 uur op pad. Samen met de Senor vertrekken we. De deur van Aubergue afsluiten en sleutel in de brievenbus.

Het is nog fris, 7 graden. De zon is nog niet over de bergen heen.

We klimmen over de oude Romeinse weg Baños uit. Een flinke hoogte overbruggen in een kort stukje. Dan is het fijn als je even uitrust, omdraait en terug kijkt op de stad en daarachter het meer. En als cadeautje krijg je dan ook de zon erbij. Schitterend.

We kruisen de N-weg en gaan verder over een bospad. Aan beide zijden van het pad een stroompje. Het pad is flink beschadigd de losse keien maken het wandelen lastig. Naast het pad veel omgewoelde grond en grote pootafdrukken, vast Zwijnen.

Bij het benzinestation drinken we warme chocolademelk, 3,5 kilometer, het duurt nog wel even voor de volgende stop. Op de radio, Dire Streets met "Sultans of Swing" en als we vertrekken klinkt het uit de boxen "Walk of Life". Heel toepasselijk vinden wij.

We lopen verder, onder de A66 en passeren de grens van de provincie. Onder het viaduct een mooie afbeelding van de Via de la Plata. De restanten van de Romeinse weg, gevonden bij de aanleg A66, liggen naast het wandelpad.

Het pad afdalend, over grote keien soms met steenslag, maar is redelijk goed te lopen. De stenen omheining begroeid met mos en andere planten, o.a Knolsteenbreek.

We houden een pauze om 11.00 uur, 8,5 kilometer. Uitkijkend op het dal en de Romeinse brug, El valle Del Rio Cuerpo de Hombre, onderdeel van de Calzada Romana. We krijgen gezelschap van de Hop en Gekraagde Roodstaart. Het landschap, de vallei wordt breder. Grote rotsblokken op de heuvels geven vorm aan de stukken land, deels omheind, met Runderen. De Steeneik is in grote getale aanwezig, verspreid over de heuvels.

Nu het warmer wordt, komen de Gieren weer boven de bergen, zwevend op de thermiek. Een paar Slange Arenden vliegen over onze hoofden. We worden door drie Pelgrims ingehaald, één Spanjaard en twee Fransen. Ze lopen alsof ze de laatste trein moeten halen. Helemaal bezweet, hijgend en puffend. Bij het dorp La Calzada de Bejar zien we hen terug bij de bar, die net open gaat. Zij voor het halen van de sleutel van de Aubergue, wij voor het kopen van Bocodillo's om mee te nemen. Wij worden sneller geholpen en kunnen onze weg vervolgen.

Het gebied is vlakker wat het wandelen makkelijk maakt. We houden onze lunchpauze om 13.00 uur. Heerlijk op een afscheidingsmuurtje in de zon. 15 kilometer en 14 graden. Het brood smaakt ons goed. Veel planten in de berm, Ereprijs, Kromhals, Maarts Viooltje, Bos Hyacint, Driekleurig enAkkerviooltje en Slanke Blaassilene.

De Vlinders zijn ook wakker geworden, we zien er in dit gebied meer, Citroenvlinder, Gehakkelde Arelea, Atalanta, Weerschijnvlinder, Zandoogje, Koolwitje, Dagpauwoog, Kleine en Grote Vos, Oranjetipje, en de Spaanse Pijpbloemvlinder.

We zien op een andere helling, ver van ons, een rookpluim komen, wanneer we 30 minuten verder zijn is de pluim veranderd in vuur, dus brand. Het gebeurt op grote hoogte, waar nog bergtoppen zijn met sneeuw, maar toch.

Deze wandelweken hebben we alleen kunnen zitten op Stenenverwijzingen of stukken Rots. Maar opeens is daar een herinneringsbankje. Zomaar uit het niets, daar maken we gebruik van, 17,5 kilometer.

We bereiken Valverde de Valdelacasa. Hier kunnen we bij de bar een sleutel halen voor een slaapplaats, net als 4 jaar geleden. De bar is hetzelfde, de speeltuin is opgeknapt en vanavond vanaf 19.30 uur Pelgrimsmenu.

Wanneer we op het terras genieten van een Cerveza komt er een Boomklever een vogelhuisje inspecteren. Je weet maar nooit.

Vandaag 23 kilometer, maximaal 20 graden en 400 klimmeters.

• 28 Maart 2023 - 20:43

Ineke:

Wat een geloop. Veel zien en genieten denk ik. Lekker weertje.. vandaag hier 1graad brr.

Geniet van al het moois

• 28 Maart 2023 - 21:26

Tanja Vroegindeweij:

Fijn dat jullie van de snelweg zijn. Een bospad loopt

dan wel niet makkelijk maar is wel minder gevaarlijk.

Blijf genieten.

• 28 Maart 2023 - 21:38

Janny Schaap:

Ik geniet elke dag van jullie belevenissen erg fijn Kees en Corry, houd de moed en het plezier er in hè, groetjes!

• 28 Maart 2023 - 21:48

Ron Van Dijk:

Leuk om jullie te volgen; geweldig dat jullie dit samen doen!

• 29 Maart 2023 - 08:40

André Groenendijk:

Goede muziek bij het benzinestation!

• 29 Maart 2023 - 17:48

Clémence En Albert:

Wij hebben 't Zelfde meegemaakt en zijn toen het restaurant uitgelopen. Maar ja, toen minder gelopen én zonder rugzak [e-1f600][e-1f609].

Weer leuk jullie zo te 'volgen' en weer mooie foto's