Wij zijn eigenwijs - Reisverslag uit Sigüenza, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Wij zijn eigenwijs - Reisverslag uit Sigüenza, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Wij zijn eigenwijs

Door: cenk

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

31 Augustus 2014 | Spanje, Sigüenza

Wij genoten van een goede nachtrust, maar wat wil je ook op 1100 meter. We waren gewoon in "hoger sferen". We ontbeten bij alle familieleden. De dochter bleek net een week geleden bevallen te zijn van een zoon. De mensen hier zeiden, dat we de korte route moesten nemen. Via Sigüenza was veel te lang. Dat wisten we wel, maar wij zijn nu eenmaal lekker eigenwijs.
Toen we op weg gingen, zagen we rond het huis zeker honderd Huiszwaluwen en er zaten nog veel jongen in de nesten. Boerenzwaluwen met jongen vlogen ook rond. De mensen van het stadje, die ons gisteren niet zagen, keken nu met open mond naar ons, alsof we aliens waren.
Het hoogste punt van de dag bereikten we in Barahona. Het uitzicht bij de kerk was onbeschrijflijk mooi, dus we wilden maar geen poging wagen. Natuurlijk wel een prima plaats om koffie te drinken. We konden hier nog afsnijden, maar nee, we waren sterk.
Na het onweer van gisteren was het nu weer gewoon factor 50 smeren. De verkoelende wind op 1100 meter hielp wel iets tegen de temperatuur die in de loop van de dag opliep van 22 graden om 8 uur, via 27 graden om 11 uur tot 35 graden om twee uur.
Na de kale hoogvlakte met veel varkensmesterijen daalden we richting Sigüenza af naar een groen dal. Er werd veel gedaan met Zonnebloemen en honing. De stilte van de omgeving blijft heel bijzonder. Pas aan het eind van de CM110, vlak voor het doel van deze etappe, zagen we voor het eerst wat verkeer. De chauffeurs van de passerende auto's keken hooglijk verbaasd, dat wij hier aan het fietsen waren. Ze reden bijna van de weg af. Wat de Koploper de verzuchting deed slaken: "Ik ga ze niet opvissen, hoor. Is mij veel te heet".
Om half 2 arriveerden wij in Sigüenza. Bij de plaatselijke VVV kregen wij info over een overnachtingsplaats: Convent "Casa Diocesana de Epircicios". Een hele mond vol. Hier mochten we slapen bij de nonnen met toestemming van de padre! Maar wel om 22.00 uur stil en morgen voor 08.00 uur opkrassen. Helemaal goed. Na de douche onweerde het, maar dat dempte snel weg. Even later was het weer strak blauw en warm.
We brachten twee uur door in de kerk van deze fraaie stad. We kregen een rondleiding en mochten van alles zien. Deuren werden geopend met een sleutel van 30 centimeter. We zagen een marmeren beeld van El Cid en enkele tombes van zijn familie. En we kregen de geschiedenis van de streek te horen. Granada en Sigüenza waren DE steden met geleerden. Ook was er een zaal met wandkleden (geschonken aan de stad in 1694) met als onderwerp de dochters van Jupiter. Mythologie in de kerk? Dat was geschiedenis van voor de tijd van Jezus! Ook konden we nog Moorse invloeden zien in deze kerk.
We waren nog maar net op tijd voor het eten, want ze gingen om 16.00 uur sluiten.
Vanavond nog maar wat tapas en een cerveza en dan vroeg naar bed. Morgen is het vroeg dag. Maandag, hè. De werkweek gaat beginnen.

Vogels: Veel Bijeneters, Slechtvalk, Grote Bonte Specht en vanuit de berm honderden zangvogels, waaronder de Roodborst.

Linea: Hier kun je zo een vestiging van een Zeeman beginnen. Een open markt. Alleen ... ze heten geen Kees.

Afgelegd: 51 km, gemiddeld 14.6 en 466 hoogtemeters.

• 01 September 2014 - 08:53

Wim Klepper:

Het klinkt goed , veel tapas en cerveza's veel varkens dus ham en carbo's volop dat klinkt beter dan
    macaroni uit de nood voorraad .
    De warmte die jullie teveel hebben komen we hier tekort, alhoewel hedenmorgen is het mooi weer,wij fietsen naar Stellendam 10 km en 5 hoogte meters.
    Groetjes Wim en Cobie

• 01 September 2014 - 14:24

Sharon:

Wat een mooie foto's en verhalen zie ik weer voorbij komen. Wel gaaf om in een kerk te slapen en dan gelijk alle in en outs te weten te komen van de kerk en streek. Lijkt me echt heel bijzonder. Geniet ervan!!!!

XX sharon