Vier sterren en volle maan - Reisverslag uit Puertollano, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Vier sterren en volle maan - Reisverslag uit Puertollano, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Vier sterren en volle maan

Door: cenk

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

10 September 2014 | Spanje, Puertollano

Vanmorgen waren we niet om 08.00 uur weg. We waren toen pas net wakker. Het ontbijt was toch pas om 08.30 uur. Bovendien was het ontbijt bij de prijs inbegrepen. En ja, dan weet de Koploper daar wel raad mee. Gisteravond hadden we een driegangenmenu met gerechten uit de streek en vanochtend een uitgebreid ontbijt. Het was dus begrijpelijk dat we een slow-start hadden. Het landschap was licht glooiend, maar evengoed waren de vergezichten fantastisch. Zeker bij deze strakblauwe lucht.
Al na 12 km dronken we koffie in Granátula de Calatrava. Het was al 25 graden, dus we moesten goed blijven drinken. Bovendien verlieten we zo langzamerhand het land van Calatrava en La Mancha en kregen we serieuze bergruggen voor de wielen.
Na de koffie kregen we wat tegenwind. We reden langs en over de brug van een stuwmeer. We ontdekten hele scholen vissen en daar zaten verschillende mannen naar te hengelen. Bij Aldea del Rey was het even goed zoeken naar de weg die naar Castillo de Calatrava zou moeten leiden. Dat kasteel was volgens de beschrijving een bezoek waard en het moest mooi op een heuvel liggen. We kwamen bij de afslag. Tja, bergop is voor ons een eitje natuurlijk. Alleen het pad er naar toe was geplaveid, maar misschien juist niet. Grove keien, dat konden we onze fietsen niet aan doen. Toen maakten we maar een foto en reden verder
langs weilanden en stoppelvelden.
Na 46 km gingen we eten in Almadea, een gehucht van vijf huizen, maar wel met een bar en een restaurant. We bestelden bocadillos con jambon et tomate. Mmmmmm. De temperatuur bedroeg 30 graden, dus we zochten een plekje in de schaduw. Het is elke dag wennen aan de hitte, maar het went dus niet.
De laatste 10 km was het of we door Europoort reden. Er waren veel kolenmijnen, opslag van olie en gas en verwerking van zonnepanelen. Werk moet er zijn, maar fraai is anders.
Na 70 km bereikten we Puertollano. Eerst maar een cola voor we een hotel gingen zoeken. Toen we aan het drinken waren, zagen we een hotel. Maar ja, vier sterren. We dachten dat we beter konden en volgens de GPS was dat ook zo, maar in één hotel was nu een baby shop gevestigd, de tweede stond te koop en de derde was dichtgemetseld! Verder nada. Dus 5 km rond gereden zonder iets te vinden. Dan toch maar naar het vier sterren hotel. Daar konden we in ieder geval slapen. Voor ons ontbijt zullen we zelf wel zorgen. We hebben de Mercado al gezien. We moesten ook inkopen doen voor de komende 90 km, want langs die route is niets te vinden. Dat wordt spannend en met deze hitte zullen we maar vroeg vertrekken.
Maar eerst vanavond genieten van de sterren en het is ook nog eens volle maan!

Vogels: Kokmeeuw bij het stuwmeer, Wilde Eend, Hop, veel Bijeneters, Buizerd, Huiszwaluw, Grote Bonte Specht, Gekraagde Roodstaart, Kuifleeuwerik en veel klein grut.

Afgelegd 70 km, gemiddeld 15 km en 618 hoogtemeters.

• 11 September 2014 - 07:59

André G.:

Jullie boffen maar vier sterren en volle maan!

Hopelijk kunnen jullie genoeg proviand vinden voor de lange tocht van vandaag.

• 11 September 2014 - 08:34

Goris:

Met het besef, dat de volle maan gratis is, hebben jullie na zoveel ontberingen de voorbije twee weken die vier sterren echt verdiend.