Dazen klimmen sneller dan fietsers - Reisverslag uit Molina de Aragón, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Dazen klimmen sneller dan fietsers - Reisverslag uit Molina de Aragón, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Dazen klimmen sneller dan fietsers

Door: cenk

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

02 September 2014 | Spanje, Molina de Aragón

Toen we vanochtend vertrokken om 08.30 uur was het frisjes. De eerste drie kilometer hadden we zelfs kippenvel! Rond het punt van de 15 km waren we heerlijk aan het dalen (al twee kilometer), toen de Koploper tot zijn schrik merkte dat we fout zaten. We moesten de andere kant op. We moesten niet dalen, we bleven voorlopig op hoogte. En daar bovenop was het weer klimmen en dalen. We kwamen langs een erg stille natuur-vakantie-kolonie. En toen zetten de Dazen met tientallen de aanval in. Tenminste bij het omhoog rijden, tijdens de afdalingen waren we ze even kwijt. De bladders hingen er bij. In het bos was een natuurwerkgroep bezig. Vreemd, want wij dachten dat Bram, Cees en Durk altijd op woensdag aan het zagen waren. Hoe het ook zij, de bomen die schaduw zouden moeten geven, waren nu weg. Na de brand was zelfs de weg nieuw aangelegd.
De koffie dronken we in Cobeta. Daarna reden we 20 kilometer door een pijnbomenbos. Alleen al door de Dazen deed het bos z'n naam eer aan. Als Marianne hier ooit weer komt, dan zeker niet op de fiets! Over een limo met airco valt te praten. Al die tijd hadden we geen uitzicht en steil dat de klimmetjes daar waren. Tja, hellingen van 8% en een temperatuur van 33 graden, dat was voor ons echt het matje.
We aten in Corduente bij een herstelde wasplaats. Een ouder paar wees ons er op, dat deze wasinrichting nog steeds in gebruik was. Er stonden ook picknickbanken en het was er rustig. Mooi, konden we even bijkomen. Gracias.
Na het bos kwamen we door een mooi dal met grillige kloven, rotsen en veel vogels. De laatste kilometers reden we langs Rio Gallo. Wel lekker vlak, maar heet dat het was. We stopten voor vandaag in Molina de Aragón. En we vielen met de neus in de boter: Fiesta!! We hebben een hostel, dus ... we zouden moeten kunnen slapen. En we zijn even selfsupporting, want we hebben (even) genoeg bars gezien. In de kamer hing een foto met sneeuw, maar daar geloven we niet in!
Later zaten we op een terras met een Amber Cerveza. Zeker ingekocht voor de Fiesta. We moesten nog eten kopen en dat viel niet mee tijdens deze feestdag. Uit sommige huizen kwamen de heerlijkste geuren en we hadden al zo'n honger. Verschillende jeugdgroepen maakten zich op voor een muziekoptreden. Dat zal me wat worden.
Bij een bar/restaurant aten we tapas in de tuin. Daar werd ook geoefend voor de muziek. Flamenco gitaar en zang. Voor ons mag de zang wel weg! Het publiek was tussen twee haakjes wel erg grijsharig.
Ging me daar de poort toch dicht. Dan moeten we blijven.

Vogels: Boomkruiper, Zwartkop, Vale Gier(en), Rode Wouw, Buizerd, Torenvalk, Huis- en Rotszwaluw, Grote Bonte Specht, Hop en Bijeneter. Van de zoogdieren zagen we de Ree en het Hert.

Corry: De Koploper heeft geen afritsbroek meer, die leent hij van mij. De fietskleding had hij wel meegenomen. Het bekijks moet een andere reden hebben. Vandaag in Corbeta keek men weer zo vreemd. Ze dachten zeker dat ze droomden.

Wim Kl: Zooo, op de fiets naar Stellendam en 5 hoogtemeters. Moest je bijtrappen zeker!

Afgelegd 63 km, gemiddeld 14.1 km en 833 hoogtemeters.

• 02 September 2014 - 23:42

Jannie:

wat genieten we van jullie, en wat een mooie foto's.
    nog veel plezier en geniet ervan.

• 03 September 2014 - 07:23

Rietvanputten:

Goedemorgen, het is elke morgen eerst weer even genieten van jullie verslag en blijven jullie nieuwsgierig volgen. Nou die koploper heeft mazzel dat hij die broek mag lenen, weet niet of ik hem wel zou afstaan! Wel een fotootje van maken hoor!
    Groeten Jan en Riet

• 03 September 2014 - 07:48

Goris:

Als het daar bij jullie niet zo verzengend heet was, mochten jullie mijn motor wel lenen. Maar met 33 graden in het motorpak en met Dazen, wil ik jullie dat niet aan doen. De volgende keer hopen op mildere temperaturen. Toch heeft een motorpak ook z`n voordelen. je hebt er maar één, dus...............
    Groeten, Goris

• 03 September 2014 - 08:11

André G:

Met die temperaturen in een klamboe fietsen zal ook niet meevallen denk ik. De koploper moet wel een beetje op de route letten hoor. Al die extra kilometers!

• 03 September 2014 - 08:14

Wout:

Bikkels!: Hitte, steile klimmen en dan nog die dazen. Wat moeten jullie afzien., petje af! Ik neem aan dat het landschap heel veel goed maakt. Toch nog dagelijks energie en tijd om vogels en planten waar te nemen en foto's te maken in plaats van alleen maar naar het asfalt onder je fiets te kijken. En dan nog iedere dag een uitgebreid verslag dat zo als een column in een grote krant zou kunnen staan van alle waarnemingen en wederwaardigheden. Geen wonder dat er nu iedere dag een foto bij zit van een bed waar jullie volgens mij elke dag voortdurend naar uit zien om daar bij aankomst uitgewoond op neer te kunnen ploffen! Maar als jullie net zo veel genieten als ik al doe bij het lezen van jullie verslagen dan is het alle moeite zeker waard..

• 03 September 2014 - 19:10

Pim:

Wat Wout al zegt, wat bikkelen jullie. Klimmen en fikse warmte is een, maar dan nog die dazen, ja dat lijkt me erg afzien. ( Zal eens aan Frank van Rijn vragen of die ook zo genoten heeft van vergelijkbare situaties) .
    .De verslagen zijn steeds weer de moeite waard, met de beschrijving van de landschappen, plaatsjes ,vogels en ontmoetingen met mensen.
    En de observaties van mensen en situaties, bepaald niet van humor gespeend !
    Ik blijf met veel plezier doorlezen.
    Goeie reis verder !