Er zijn veel wegen die...... - Reisverslag uit Mittersheim, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Er zijn veel wegen die...... - Reisverslag uit Mittersheim, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Er zijn veel wegen die......

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

14 Augustus 2017 | Frankrijk, Mittersheim

Vanmorgen weer half bewolkt, 15 graden. Om 8.00 uur hebben we de fietsen bepakt en kunnen naar het station, links van het hotel. Niet om de trein te nemen, maar voor le petit déjeuner. Hier heb je er 2 voor de hotelprijs van 1. We moeten tenslotte wel een beetje oppassen met het budget.
Om 8.30 uur kunnen we weer op pad. Het ritme is ons al gewoon.
We rijden nog 7 kilometer om de stad uit te kunnen komen, daarna krijgen we weidse uitzichten. Het landschap is glooiend met landbouw en veeteelt; roodbruine runderen lopen in de wei.
Kleine dorpjes onderbreken de weg. Bijna uitgestorven, dat zal wel door de vakantie komen.
Bij Pagne missen we een afslag en komen via Sanry-sur-Nied eerder op de D999 dan de bedoeling is. Terugrijden is 5 kilometer en ons motto is "niet achterom kijken maar vooruit". We rijden onze route verder langs de D999, via Lemud en Remilly. Beide plaatsen hebben wel een café voor koffie maar zijn gesloten, jammer.
We rijden langs een meer en drassige weilanden. Je hoort kikkers kwaken. Boven het meer zweven 2 Ooievaars. Dat wordt oppassen voor de kikkers. Sommige stukken land zijn beplant met Luzerneklaver, voor bemesting of om in te kuilen? Daarboven veel vlindersoorten, Blauwtjes, zelfs het bruine soort, Zandoogje en Parelmoervlinder. De bermen zijn weer met verschillende soorten planten begroeid. Madelief, Margriet, Kamille, Knoopkruid, Centaurie en Aardaker. "Eindelijk uitzicht", verzucht Koploper.
Bij Harprich, een dorp met 1 kerk, 4 boerderijen en 15 huizen eten we onze lunch, we hebben 50 kilometer gefietst, het is 22 graden. We verbazen ons over de vele Huiszwaluwnesten aan de kerk, meer dan 42. Onder deze nesten is er een plank gemaakt voor de uitwerpselen. Wanneer de zwaluwen weg zijn wordt deze weggehaald en schoon gemaakt, slim. De Ooievaar kan hier kiezen uit 8 nesten. In deze plaats zijn meer vogelnesten dan huizen. In de lucht cirkelen 13 Ooievaars, 1 zit op een nest te kijken hoe wij de lunch nuttigen. Door deze plaats loopt een route die langs Étang de la Mutche gaat. Zowel voor de auto als voor de fiets. Iets voor vogelaars?
Verder langs de route zien we Ekster, Koolmees, Groene Specht, Veldleeuwerik, Roodborst, Huismus, Kraai en Buizerd. Net voordat we het plaatsje Nébing bereiken hebben we een gemene klim. We moeten beiden op adem komen. Maar deze inspanning wordt beloond. Een Rode Wouw zwiert langs ons en laat zich goed bekijken. Het uitzicht is ook erg mooi. De zon maakt ook alles mooier en warmer zodat alles "Tot leven komt".
De tarwe is eraf en de grond wordt gereed gemaakt voor het volgende gewas. De maïs en zonnebloemvelden staan nog vol, de planten zijn nog niet rijp voor de oogst. In de weilanden bloeit het Herfststijloos.
Mittersheim, weer een passage bij een sluis. We besluiten het dorp in te rijden om drinken te kopen maar zien een hotel. Ze hebben een kamer voor ons en we kunnen er vanavond eten. We besluiten te blijven.
Het is 15.45 uur, we hebben 89 kilometer gefietst met 694 klimmeters, een gemiddelde van14,2.
Wij als "oudjes" doen het nog goed. Het is 27 graden. Een mooi moment om te stoppen.
Wanneer we later het dorp inlopen voor proviand zijn we net op tijd. Mevrouw wil net afsluiten de klok slaat 18.00 uur, maar ze wil ons nog helpen. Merci beaucoup.
Ons diner is om 19.00 uur en we kunnen op het terras eten. Nu is het vakantiegevoel er echt.

Tanja: Koploper kan mij niet vergeten. Dan heeft hij problemen met de aankopen. Ik heb de portemonnee en het paspoort.

Doom: Moeder Dina zei ook: "regen en zonneschijn, morgen zal het weer zo zijn". Maar nu hebben we het goed.

• 15 Augustus 2017 - 08:06

André G.:

De mossels zien er fantastisch uit. Welverdiend na zo'n etappe.

• 15 Augustus 2017 - 08:44

Martin:

Kees, je li-arm alweer teruggevonden? Op de foto ben je hem in ieder geval kwijt. (-;

• 15 Augustus 2017 - 09:12

Leo Huijsen:

Dat was 'n dag om an de balk te spiekeren! Wat haw juulle veul eugels en vlinders geziee! Geweldig!

• 15 Augustus 2017 - 13:57

Melissant:

Fijne fiets vakantie Kees en Corry!
    Groetjes
    André en Maartje

• 15 Augustus 2017 - 16:00

Bep Maliepaard:

Hallo Corry en Kees
    Leuk jullie te volgen weer een hele belevenis!!!
    Nog een fijne voortzetting

• 15 Augustus 2017 - 16:22

Goris:

Jullie zijn weer in een leuk plaatsje aangeland. Trouwens is er zelfs nog een hotel. Komt vast door de ligging bij dat schitterende meertje. Dat vakantie gevoel past dus wel bij Mittersheim. Dinsdag weer een mooi stuk van de Vogezen. We kijken graag mee. Thnx.

• 15 Augustus 2017 - 18:57

Jan Weijman:

Beste Kees en Corry,
    alsnog een hele prettige tour gewenst, sorry voor mijn late reactie maar wij zaten nog op de camping.
    Veel succes en ik hoop nog een hoop leuke dingen te horen en te zien.
    groetjes
    Jan

• 15 Augustus 2017 - 21:30

Tanja:

Hoi Marianne en Koploper,
    Fijn dat het weer verbeterd.Geen idee welke taal jullie nu moeten spreken.Nog ff frans?
    Veel plezier