Wie wil er klimmen? - Reisverslag uit Rosheim, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Wie wil er klimmen? - Reisverslag uit Rosheim, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Wie wil er klimmen?

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

15 Augustus 2017 | Frankrijk, Rosheim

Na een goede nachtrust vanmorgen een selfmade ontbijt, wat goed smaakte. Even na achten op de fiets. Het eerste stuk gaat langs het kanaal. Links van ons een meer met een camping, rechter kant voor de vis. Fluitend laten we de pedalen rondgaan, al loopt de weg geleidelijk aan 2 % omhoog. In de schaduwzijde is het gras nog met dauw bedekt. Het spinrag heeft net pareltjes. We verlaten het pad en krijgen nu meer glooiende stukken, deels door bos, deels landbouw met weilanden. De hellingen zijn tot 4 %, nog steeds goed.
Op een bosweg ziet Koploper een slang oversteken, een jonkie hoor, niet groter dan 15 centimeter, maar de soort is voor ons onbekend. Bij de weilanden jaagt een Torenvalk en verderop een Buizerd. Spreeuwen doen zich tegoed aan de vlierbessen. Die hebben ook feest.
Bij landbouwgrond vliegen de Houtduiven op en de Groene Specht lacht ons toe. De vlinders worden ook wakker, Citroenvlinder en Kleine Vos.
Opeens krijgen we een leuke afdaling naar een riviertje met daarna een steile klim 9 %. Marianne is gelijk geparkeerd. "Die wielrenners zullen daar toch ook wel eens last van hebben? Hoe doen die dat?"
We bereiken Sarrebourg, 21 kilometer, 10.00 uur koffie tijd. Het marktplein is afgezet er zijn nog feestrestanten van de vorige avond. Bij VVV waar we een stempel halen, horen we dat er openlucht bioscoop was. Goed voor de plaatselijke horeca.
Koploper merkt op dat er sluierbewolking komt. Marianne:" Ja wat wil je, we gaan richting Vogezen. Je jasje niet te ver wegstoppen. Je hebt het misschien nog nodig vandaag."
Bij Lutzelbourg is het druk met huurbootjes op het kanaal. Je ziet welke stuurman het varen meer heeft gedaan. Koploper: "Bij ieder sluisje wachten, wachten, wachten. Niks voor mij". Marianne: "Jij bekijkt het liever op de sluis. Kan je daarna verder fietsen".
Na deze plaats is er een kanaaltunnel. Wij fietsen over de berg, de boten gaan erdoorheen. Daarna mogen we over een fietspad langs een oud, niet meer in gebruik zijnde kanaal. Er staat weinig water in en de sluiswoningen zijn in verval, een enkeling nog in gebruik. De Lisdodde staat er volop. Bij één van de sluisje eten we ons brood, 49 kilometer. Het is bedompt weer en in de verte zien we de lucht betrekken. We komen weer bij het bevaarbare kanaal en even later bij Saverne. In deze stad zijn er ruiterwedstrijden. Ruiter en paard moeten laten zien hoe ze met elkaar kunnen werken. Om Saverne uit te fietsen is nog puzzelen, flink klimmen, maar het lukt. Hier komen we meerdere fietsers tegen. Ook kinderen met ouders. Marianne moet denken aan wat Jos hen vertelde over de fietsvakantie met de kinderen.
Bij Marmoutier kunnen we kiezen voor een route met minder kilometers, maar met een 10% klim of iets langer met minder klimprocenten. Wanneer Marianne oppert voor de mindere klim is Koploper al op weg. Je moet niet denken dat er niet geklommen moet worden, dat moet wel. Alleen nu is het percentage niet boven de 7 %.
Uiteindelijk mogen we na Romanswiller over een prachtig geasfalteerd pad, oude spoorbaan, fietsen. We worden gepasseerd door 24 e-bikefietsers die een rondtoer maken. De wijngaarden sieren hier de hellingen. We komen in Molsheim uit. Hier willen we graag blijven, maar dat is niet mogelijk. De hotels zijn erg prijzig en ver boven het budget. Wanneer we rondrijden op zoek naar, volgens het boekje betaalbaar hotel, zijn er zo 30 minuten "verspeeld". Het hotel is niet geschikt voor ons.
We rijden door naar Rosheim in de hoop daar iets te vinden. Het hotel wat we als eerste zien is helaas te kostbaar. Het tweede is dicht. En ook een B&B wat staat aangegeven kunnen we niet vinden. Uiteindelijk zien we een bordje Chambre d' Hautes "la Rose d'Alsac". Daar komen we aan en kunnen blijven, 17.45 uur. Vandaag 102 kilometer en 711 klimmeters, 27 graden.
De avondmaaltijd bij een restaurant met Flammkuchen als specialiteit, lekker met een wijntje.
Vandaag veel winkels, VVV's dicht omdat het nationale feestdag is. Maar daar kom je pas later achter.

Bep en Henk: Wij hebben inderdaad de Ortlieb 40 liter. Niet teveel meenemen, hardloopkleding is makkelijk wasbaar en snel droog. Alles beperkt. Op bagagedrager een spannet, makkelijk voor de fietshelm of jasje of inkopen voor de dag.

Martin: Open de foto's eens op je PC!

• 16 Augustus 2017 - 06:35

Arie:

Herkenbare route hoor, vorig jaar de terug weg hiervan gedaan.
    Leuk ik herken het gelijk. Er komen nog pittige klimmen zat tot aan Bazel.

• 16 Augustus 2017 - 07:56

André G.:

Hopelijk vindt Marianne haar klimmersbenen!

• 16 Augustus 2017 - 08:22

Adri De Ruijter:

Heb je op de collage de slang staan of is het wat anders? Ik denk dat de VVV's wel belangstelling zullen hebben voor je reisverslagen!

• 16 Augustus 2017 - 08:55

Martin:

Ik zeg niets meer of ledematen. dus ook niet over klimbenen. en inderdaad met bril op en op pc-formaat ziet Kees er weer compleet uit.

• 16 Augustus 2017 - 09:56

Tanja:

Fiets mogelijkheden volop, lees ik zo,wel klimmen, jammer of niet.
    Het weer is gelukkig prima. Blijf genieten.

• 16 Augustus 2017 - 22:08

Jos En Anja:

Het zit niet altijd mee met het vinden van een slaapplaats. Hopelijk wordt dat een beetje beter als jullie verder zijn.