Toch iets meer... - Reisverslag uit Pratteln, Zwitserland van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Toch iets meer... - Reisverslag uit Pratteln, Zwitserland van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Toch iets meer...

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

17 Augustus 2017 | Zwitserland, Pratteln

Het hotel lag naast het spoor, de laatste trein kwam 00.00 uur voorbij de eerste om 5.00 uur. Het zou wat voor Albert zijn. Koploper heeft hier niets van gehoord hij had oordoppen in en zodra zijn hoofd het kussen raakt slaapt hij. Vanmorgen zelf het ontbijt gemaakt en rond 8.30 uur zaten we op de fiets. Heerlijk weer, half bewolkt maar de zon is er en het is 21 graden. Net buiten Colmar is er een nieuwe weg aangelegd en helaas niet voor langzaam verkeer. We moeten even zoeken welke kant we op kunnen gaan, maar het lukt vrij snel. De route gaat door de wijngaarden met weer fraaie uitzichten op het landschap. Soms even omhoog, soms naar beneden maar goed te fietsen. De druiven krijgen al een mooie kleur, nu nog rijpen. Sommige ranken hebben veel trossen, dat zal een goede oogst worden.
We houden een koffiestop in Rouffach, 18 kilometer. Hier halen we een stempel bij het VVV. Deze plaats is zijn rijkdom kwijtgeraakt door plunderingen, maar enkele gebouwen zijn bewaard gebleven. De bevolking was zijn tijd ver vooruit in de 11e eeuw. Keizer Hendrik V, had oneerbare bedoelingen met een meisje, Pasen 1106. Toen de vrouwen dat hoorden werden ze woedend en sleurden hun mannen mee om het kasteel te belegeren. Keizer Hendrik V vluchtte met achterlating van zijn kroon, scepter en mantel, die vervolgens werden geoffreerd aan de Heilige Maagd. Sinds die tijd mogen de vrouwen van Rouffach bij officiële gelegenheden vooraan staan.
Over ons pad kruisen 2 Groene Spechten, 2 Ooievaars lopen in grasgebied en een stukje verder een Blauwe Reiger. Verder is het landelijk gebied. Heel veel maïs en de stukken worden beregend. De sproeiinstallatie is vol in werking. Voor ons een uitdaging om er langs te komen zonder nat te worden. Helaas lukt dit niet altijd. De bermbegroeiing zorgt voor afleiding. De bloemen van de Breedbladige Weegbree is lichtrose gekleurd en pluiziger dan de bloemen van de Smalbladige Weegbree. Kromhals, St.Janskruid, Teunisbloem, Toorts, Salie, Zuring, Dille, Pastinaak zijn enkele soorten.
De zuidoosten wind is warm en hebben we deels tegen. Het plaatsje Munchhouse heeft veel geverfde huizen, variërend in kleur van rood en blauw tot turquoise en fel groen. Soms erg fel, als men het maar mooi vindt.
Na deze plaats rijden we door een bos. Geen uitzichten meer, wel loofbomen. In de greppels naast de weg veel Reseda waar veel vlinders hun weg in vinden. Citroenvlinder, Argusvlinder, en Parelmoervlinder.
Bij het verlaten van het bospad en passerend de brug over het Canal du Rhône au Rhin maakt het pad een ronding. Langs een oorlogsmonument met een tank uit de 2e wereldoorlog, als aandenken welke slag er hier was in december 1944. Een picknickplaats iets verder is onze stop voor de lunch, 54 kilometer. Er is een waterpomp waar we gebruik van maken, heerlijk fris water. Verder fietsen we langs het Canal. De bredere stukken gras langs het pad zijn begroeid met Rolklaver, Madelief, Rode Klaver, Duizendblad, Tijm en Marjolein. Net voordat we Kembs bereiken is er een sluizencomplex met jachthaven. Een soort "uitstulping" in het Canal zorgt voor stilstaand water waar Beverratten in zwemmen, zie foto. Enkele lopen op het pad en doen zich tegoed aan de planten in het gras.
De laatste plaats op Franse grond is Huninque. De watersport wordt hier volop beoefend met kano's en rafting. We bereiken de Drielandenbrug om de Rhin over te steken, weer een landsgrens gepasseerd, we zijn in Basel. Het fietspad, langs het water is voor ons even een rustpunt om iets te drinken. Aan de overkant op de rivier zien we de "Rijnreisschepen" liggen. Een voet-fietsveer gaat naar de overkant. Met ketting houdt hij de juiste afstand naar de overkant. De stroming is erg sterk. Mensen zwemmen in de rivier, maar de stroming is zo sterk dat je blij moet zijn als je weer aan land komt. Bij de Munsterkerk krijgen we ons 2e stempel van deze dag. We verbazen ons over de vele fietsers die hier in de stad rondrijden. E-bikes, dat wel, maar zoveel hadden we niet verwacht. Lijkt wel of we in Nederland zijn. Het woon-werkverkeer gaat met dit vervoermiddel, het tempo is hoog. We schrikken soms als ze opeens naast ons zijn. Alle fietsers krijgen hier keurig voorrang.
In Pratteln hebben we een overnachting. Maar deze plaats bestaat uit 2 delen, woon en industrie. Het is even zoeken maar we vinden het.
Na het douchen, genieten we van een glas bier, lekker eten en het zitten op een lekkere stoel. Vandaag 102 kilometer, 356 klimmeters en 29 graden.

Adrie de Ruiter: Op de foto het exemplaar wat ons pad kruiste.

Tanja: Meestal is het Frans wat men spreekt. Als men merkt dat we geen Fransen zijn gaan ze over in de Duitse taal. Nu in Zwitserland is het weer anders, Zwitsers Duits noemen ze het. Een "Ratjetoe".

• 18 Augustus 2017 - 07:56

André G.:

Dat was weer een flinke etappe. Wat geschiedenis en natuur betreft is het een soort masterclass voor me.

• 18 Augustus 2017 - 08:22

Leo Huijsen:

Wat was 't weer 'n mooije etappe gistere!.'t Is toch buutengeweun wat juulle op een dag allemael zieee! 't Is voor mien oak volop geniete. Bedangkt en nog veul mooijs ongderweg.

• 18 Augustus 2017 - 08:25

Martin:

Een bever heeft een platte staart en is een stuk groter. Een muskusrat of beverrat. Het lijkt een beverrat gezien het feit dat zijn vacht meer grijs bruin is en de snorharen wit.

• 18 Augustus 2017 - 10:12

Clémence En Albert:

Haha, hotel bij station? Ik zou doorgefietst zijn ;-)
    Maar wat laten jullie ons weer meegenieten met de leuke verslagen en mooie foto's.
    En die ene foto is van een muskusrat.
    Mooie tocht verder. We blijven jullie volgen.
    Gr. C&A

• 18 Augustus 2017 - 12:11

Doom En Leny:

Jullie gaan lekker! Tot nu toe hadden we de nodige deja-vu momenten. Dat is nu over: Zwitserland is voor ons een blinde vlek.Wat natuurlijk niets afdoet aan de informatie die we zo stipt van jullie ontvangen. Ga zo door! Groeten van L & D

• 18 Augustus 2017 - 12:22

Wout:

Hou het op een beverrat, een muskusrat heeft (ook) een platte staart, deze is duidelijk rond...
    Er valt weer genoeg te zien en te beleven. Ook al zit het tempo er goed in, nu al in Zwitserland!

• 18 Augustus 2017 - 12:58

Lyanne:

Muskusrat denk ik. Gegoogeld tja Google weet alles. ;)
    Veel plezier nog. Liefs

• 18 Augustus 2017 - 17:47

Tanja:

Hoi fietsende vakantie genieters,
    Hier is gisteren veel regen gevallen. De reis naar Zaanstad was nat, maar wel in de auto.....
    Ik geniet van jullie's verslag elke dag en nu dubbel bij de andere fam.
    Blijven jullie genieten, ik volg.

• 18 Augustus 2017 - 18:39

Adri De Ruijter:

Al weer in Basel. Het gemiddelde per dag is best hoog, respect hoor!!! En al die mooie foto's!

• 18 Augustus 2017 - 18:42

Daan:

Ronde staart en witte snorharen, duidelijk een beverrat. Veel plezier verder.
    ps leuke verslagen..