Alles Stuben - Reisverslag uit Colmar, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Alles Stuben - Reisverslag uit Colmar, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Alles Stuben

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

16 Augustus 2017 | Frankrijk, Colmar

Vandaag zijn we een week onderweg en we vervelen ons geen moment. Vannacht heeft het flink geregend maar nu is droog. Onze gastvrouw heeft een lekker ontbijt voor ons klaargemaakt, met eigen gemaakte confituren en vers gebakken brood. We gingen iets later weg, 8.45 uur. Het is half bewolkt en 20 graden. We volgen weer een fietspad langs de wijngaarden. Soms iets omhoog, soms iets omlaag. De uitzichten zijn zeer fraai. Obernai is een vestingstadje met een ommuurd gedeelte en een toren. Hier is het druk met wandelaars die van de kampeerplaats vandaan komen en naar het centrum gaan. Koploper: "Je zal toch zo "hutje mutje" staan. Ik moet er niet aan denken". De kampeerplaats heeft beschutting van bomen waar een Eekhoorn over de grond scharrelt. Bij Barr gaat de route verder over de weg met een steile klim van 10 % en zelfs de laatste 50 meter 11 %. Marianne gaat bij 't eerste al lopen, Koploper bij de laatste meters, de bikkel. Twee Bonte Spechten vliegen over de weg naar een groepje bomen. Bij Andlau passeren de E-bikers ons die we gisteren ook zagen. Enkelen herkennen ons. Bij het klimmen gaan zij sneller, bij het dalen durven wij meer. Na een flinke klim krijgen we een mooi uitzicht op Andlau. In een wijngaard staat een beeld van Bachus. Het plaatsje Itterswiller op 25 kilometer, lijkt ons goed om te stoppen voor koffie. Maar dat is lastig in een streek die meer Weinstubes en Domaines heeft dan huizen, maar bij een hotel lukt het. Heerlijk op het terras met uitzicht op de route die we gaan maken. Een Huismus heeft het nest onder de rand dakpannen. Ze vliegen af en aan om de jongen van voedsel te voorzien. De Gekraagde Roodstaart laat zich ook zien.
Door onze onoplettendheid gaan we naar Epfig in plaats van Nothalten. Een fijne afdaling met mooie weg, dus we keren niet om. Bij Blienschwille komen we weer op de route. Overal zien we de wijngaarden. In deze streek maken ze van de Pinot Noir rosé, in andere wijnstreken rode wijn.
Scherwiller een dorp met veel vakwerkhuizen, is onze lunchstop. Het is 25 graden en we hebben 40 kilometer afgelegd. Een Tortel roept iets over "Opoe". Zwaluwen vliegen rond.
Na deze stop wordt het landschap meer landbouw. Met maisvelden tussen de wijngaarden. Staat het maïs er om de gaarden "uit de wind" te houden?
Putters vliegen op uit de Distelzaadknoppen en Kaardenbol. Een koppel Patrijzen verdwijnt tussen het maïs.
Rond 15.30 uur komen we aan in Colmar en een overnachtingsplaats is snel gevonden, 74 kilometer, 481 klimmeters en 27 graden. Snel douchen en de stad bezoeken.
De vele Vakwerkhuizen geeft de stad iets bijzonders. Zelfs het rondvliegen van de Gierzwaluw. We halen een stempel bij het VVV en dwalen door de straten als "echte" toeristen. Het diner bestaat uit de specialiteit van de streek, Choucroute.

Hé Arie. Nog bedankt, pfff pfff.

• 17 Augustus 2017 - 07:52

André G.:

Colmar ziet er prachtig uit. Jammer dat er geen foto van de afdaling is!

• 17 Augustus 2017 - 09:00

Corry:

Ik leer er weer veel bij. Je zou toch zweren dat jullie in Duitsland fietsen. Mooie stadjes daar zeg en lekker zuurkool met spek? Fijne reis verder. xxxx

• 17 Augustus 2017 - 09:08

Willem Reijling:

Marianne, wat maak je toch een mooie verslagen.....en de plaatjes van koploper mogen er ook zijn zeg......Zóó schilderachtig.... en prachtige collages!! BEDANKT en nog héél veel plezier!!

• 17 Augustus 2017 - 09:46

Leo Huijsen:

Wat 'n prachtige toete haw juulle gistere gefietst en wat is Colmar 'n prachtig stadje! Ik geniet volop mee met juulle. Veul dangk voor 't verslag en de prachtige foto's.