Palare, palare, palare - Reisverslag uit Guazzino, Italië van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Palare, palare, palare - Reisverslag uit Guazzino, Italië van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Palare, palare, palare

Door: Corry en kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

02 September 2017 | Italië, Guazzino

Een slaapplaats in het centrum kan een voordeel zijn, je bent op loopafstand van alle bijzondere gebouwen. Het heeft ook een minpuntje, de vuilniswagen komt om 5.30 door de straten. Ach, dat moet ook gebeuren.
We krijgen om 8.00 uur een heel lekker ontbijt. Alle etenswaar gerangschikt op een 10- persoons-eettafel. Gasten schuiven aan, maar als men wil, kan men ook op de kamer ontbijten. Wij schuiven aan.
Om 9.00 uur vertrekken we uit de B&B, maar dan ben je nog niet uit Siena.
Siena is gebouwd op heuvelachtig gebied, het is een beetje op en neer voor we de laatste poort hebben gehad. Langzaam wordt de stad wakker. Een groep "selfy" toeristen loopt door de straten, zij zijn er ook vroeg bij. De zon schijnt al lekker, het is 19 graden, een strakblauwe lucht.
Bij Taverne d' Arbia, 10 kilometer zien we een supermercato. We kopen brood, beleg en flessen water. Ons B&B lag op de 4e etage en we hadden geen zin om terug te lopen voor het vullen van flessen.
We besluiten om hier ook koffie te doen in een bar naast de Lavandre. Buiten zitten de mensen te wachten tot hun was is gedraaid, tegelijkertijd maken zij een "praatje".
De Spreeuwen in de cypressen "tetteren" met elkaar en doen een "ringtoon" na. De Groene Specht lacht ons toe en de Tortels hebben het over hun "opoe". De Bijeneters roepen naar elkaar waar de lekkere insecten zijn. De Zwaluwen scheren over het land en we zien en horen de Kuifleeuwerik. Wat een "gebabbel".
De route loopt verder over een vulkanisch landschap, Le Crete. Je kan het zien aan de vorm van het landschap dat neerwaarts loopt naar een meer. De landerijen zijn meest graanvelden, soms wijn- en olijfgaarden, en af en toe een veld Zonnebloemen.
Het boekje beschrijft dat er 2 x een klim komt van 10 %. Maar vergeet te vermelden dat er ook een 3e, 4e, 5e en 6e klim komt. De 5e zelfs 20 %! Marianne vindt dit niet prettig en verzucht: "Als ik de volgende keer hier kom, dan niet met de fiets!" De maximale snelheid voor een klim op deze wegen wordt aangegeven van 30 km. Dat is voor ons geen probleem, wij komen nog niet uit op een zesde gedeelte van totaal.
Na 11.00 uur komt er meer bewolking en ook meer wind. Het warmer worden van het gebied zorgt voor bewolking, zo lijkt het.
Bij een uitzichtpunt houden we een stop en klimmen te voet omhoog. We zien een Ree over het gemaaide land passeren.
Britse fietsers houden ook een stop en we wisselen ervaringen en routes uit. Zij reizen op de fiets, bagage wordt nagebracht, een rondtoer door Toscane.
We horen dat er in de heuvels wordt geschoten, vast geen kleiduiven, het geluid is niet "ritmisch". Volgens beschrijving komt hier veel wild voor, of dit na vanmorgen nog zo is?
Meerdere Torenvalken jagen boven de stoppelvelden. Een Wespendief zweeft langs en verdwijnt in de diepte.
We bereiken Asciano, 27 kilometer en besluiten een lunchstop te houden. Het lichaam heeft de voeding en rust nodig. Het vervelende na een rust is dat de benen moeite hebben om weer op gang te komen. Zeker met dit heuvellandschap. De begroeiing langs de berm is dor Gras, Bamboe en Agave ’s. Wijnranken groeien tegen de helling. De bomen in de bossen tegen de helling verkleuren al bruin. De Eik heeft veel bruin blad. Het zal wel door droogte komen, denken we.
De weg vervolgt verder door een iets minder hellend gebied. We mogen zelfs dalen. Het wegdek heeft veel lengtesporen, wat fietsen lastig maakt. Maar als er teveel spoorvorming komt sluiten ze een weggedeelte af door er een wegversmalling van te maken. Zo kan je natuurlijk ook de snelheid uit de voertuigen krijgen.
Bij Rigomagno is er een wielerronde bezig en wij komen als eersten over de finishlijn, aangemoedigd door toeschouwers. Rijdend door het dal van de rivier Faenna zien we meer landbouw. De Bonte Kraai scharrelt rond op een stoppelveld en we zien de Purperreiger.
We bereiken Guazzino, hier is een B&B waar we te gast mogen zijn. Ruime kamer en morgen door de gastvrouw verzorgt ontbijt.
Nu nog zoeken voor de avondmaaltijd. In dit dorp, niet groter dan de Langstraat op Flakkee, is een cafetaria en pizzeria. De pizza schijnt voor Italiaanse begrippen "la la" te zijn. Maar blijkt na onze keuring ruim voldoende. Er is in ieder geval wel een bar zodat we te drinken hebben, ook belangrijk.
Vandaag 55 kilometer en 899 klimmeters en 26 graden.

• 03 September 2017 - 19:46

Lyanne:

Omg.. die foto van mama.. pff. Je bent er bijna.. Xxx

• 03 September 2017 - 21:30

Tanja:

Zo nu en dan een klein beetje ondersteuning van een accu b.v. is misschien toch niet zo,n gek idee.
    Wat een klim. Sterkte mensen jullie zijn er bijna.

• 04 September 2017 - 08:01

André G.:

Wie rijdt er in het rose? Ik denk niet dat Marianne in aanmerking komt voor de bergtrui.