Water.....Water.....Water.... - Reisverslag uit Murillo de Gállego, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Water.....Water.....Water.... - Reisverslag uit Murillo de Gállego, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Water.....Water.....Water....

Door: Corry en Keers

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

16 Augustus 2016 | Spanje, Murillo de Gállego

Vannacht heeft het nog even lekker geregend, goed voor de afkoeling.
Op de etage waar we sliepen waren 15 van de 16 bedden bezet. Koploper had als voorzorg de oordoppen in, je weet maar nooit.
We vertrokken om 8.15 uur, 18 graden, de zon komt al weer te voorschijn.
Om aansluiting te krijgen met de route die we willen gaan maken, was er een korte etappe, Ruta Cicloturistica. Koploper merkte op: "Diegene die dit zou bedenken in Nederland, zou verplicht worden opgenomen": 3x 9% stijgen, 2x 11% stijgen. Er was vast wel een route gelijkmatiger geweest. Na 8 km komt er een afslag om de ruta te verlaten. We fietsen door een landelijk gebied waar de Rio Gállego steeds zichtbaar is. Mooie stukken landbouwgrond die verschillend kleuren, een lappendeken. Weilanden waar koeien bellen dragen, het geklingel is een lieflijk geluid. Een vos heeft prooi gevangen en laat zich dit goed smaken, wel oplettend naar ons of we doorgaan. De schaapskudde vindt zijn weg en bij het passeren van een greppel volgt er een file, wie kan als eerste?
De koffiestop met een bocodillio huevos is in Sabiñánigo, 18 km. Deze stad is soms start- en/of finishplaats voor de Vuelta. Het is nu 28 graden. We zorgen hier ook voor onze aanvulling van de provisie voorraad. Koploper heeft zijn bril eens goed schoongemaakt en merkt op: "Ik heb weer beeld wat heb ik gemist?"
Rond de klok van 13.00 uur houden we een eetstop. Wij als goedgezinde mensen willen dat op de eerste de beste plek die we tegenkomen ook benutten. Maar de Señora denkt daar anders over. C'est Privado. Tja....
2 huizen verder met een leuke binnenplaats met schaduw mogen we wel zitten. Hier wel een warm welkom. 44 km. Javierrelatre.
Op een plein wordt een constructie opgezet, zo te zien wordt dit een draaimolen. Het verkeer kan hier dus niet meer langs, wij nog net wel.
Na deze stop krijgen we weer gelijk een helling te maken van 7 tot 9 %.
Oef.... dat nadat je lekker hebt gezeten. Als extraatje krijgen we een luchtshow van Vale gieren en een Aasgier boven de bergen. Majestueus zoals die vogels op de thermiek kunnen "zeilen". Bij Santa Maria y la Peña is er een watertappunt. Dat is nodig want alle flessen en bidons zijn leeg. Ook is het lekker om even de handen en het gezicht te wassen. We hebben nu 64 km gereden en krijgen straks een 3 km-stuk met losse stenen, lastig begaanbaar, dus klunen. Langs de rivier, maar op het eind een kleine stuw, Embalse de la Peña, waar het water met kracht door gestuwd wordt. Een spetterend krachtig schouwspel. Hierna houden we een colastop, even bijkomen van het lastige pad.
De N 132 volgend, komen we langs rode rotswanden, Los Mallos de Riglos. Hier ook weer volop gieren die zweven op de thermiek.
Murillo de Gállego is het eerste dorp waar we aankomen. Er is een hostal en omdat het bijna 17.00 uur is en 32 graden, besluiten we hier te vragen of er een kamer is. Dat lukt en met 76 km met 760 klimmeters op de teller stoppen we hier. Het is weer mooi geweest voor vandaag.

Vogels: Boeren- en Huiszwaluw, witte Kwikstaart, Roodkopklauwier (zeer fraaie vogel) Bijeneter, Wielewaal, Vale gier, Aasgier, Torenvalk, Tortel, Grasmus, Ekster, gekraagde Roodstaart.

Vlinders: IJsvogelvlinder, geaderd Koolwitje, Atalanta, Rouwmantel, Koningspage, Parelmoervlinder, Rups van de Grote Beervlinder.

Planten: Bitterzoet, Rozemarijn, Tijm, Aardaker, Biggekruid, Klaproos, Grasklokje, Cichorei, Vleugeltjesbloem.

• 17 Augustus 2016 - 00:25

Corry:

Wat is het weer genieten vanuit mijn stoel. Onder het genot van mooie sport momenten jullie verslag. Geen ijsvogel maar wel de vlinder.

• 17 Augustus 2016 - 08:20

Frans Lokker:

mooie soorten en schitterende plaatjes! Geniet ervan, op afstand wordt meegenoten

• 17 Augustus 2016 - 08:59

Ser Kievit:

Geweldig zo'n reis. Hier en tjiftjaf en een koolmees enzo.
    Kan niet op tegen de gieren daar.
    Goede reis!!!

• 17 Augustus 2016 - 09:04

Goris:

Petje af, (in de schaduw). 76 km over Vuelta hellingen. Gelukkig zijn er ook nog heel veel aardige mensen in Spanje. Jullie ronde van Spanje dreigt een zware te worden. Om met jullie mee te leven gisteravond maar een rondje Port Zelande op de mountainbike gedaan. Noordoosten wind, tegen en niet mijn favoriet. Toch nog 22 gemiddeld weinig hellingen. Keep them wheels rolling, dus oppassen voor die vale gieren.

• 17 Augustus 2016 - 10:29

John En Betsy:

Hoi kanjers.
    Mooie verhalen en foto's. wat een mooi land.
    Wij gaan nu naar Bretagne en blijven jullie volgen.
    Geniet er van.

Betsy en John

• 17 Augustus 2016 - 15:30

Robert:

Het mooie van klimmen is de afdaling.. Eens zul je naar beneden moeten ;)

Hier paar meeuwen die als gieren over het strand vliegen hopend dat we iets van eten vergeten, ook op de thermiek echter niet zo mooi als bij jullie..

Geniet er van!

• 17 Augustus 2016 - 16:22

Lyanne:

Dat ziet er mooi uit zeg!
    Hier één Merel ;) en eindelijk mooi weer!!
    Liefs!

• 19 Augustus 2016 - 08:09

André G.:

Maar goed dat de koploper overdag zijn oordoppen niet in heeft.