Spaans Graan - Reisverslag uit Coca, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Spaans Graan - Reisverslag uit Coca, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Spaans Graan

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

23 Augustus 2016 | Spanje, Coca

De morgen begint altijd volgens vast ritueel. Water koken voor bij het ontbijt en de thermoskan voor thee onderweg. Broodje eten, Koploper heeft geen moeite met eten, Marianne iets meer. Bidons vullen met energiedrank. Tassen weer rijklaar maken, de kamer verlaten zonder iets te vergeten, fietsen laden en weg...... Zo ook deze morgen weer om 8.00 uur op pad.
Het kasteel van Peñafiel wordt mooi belicht door de zon. Het is 17 graden, een mooie dag.
Al snel rijden we buiten de stad over een lange, lange weg door kilometers lange graanvelden. Alleen de stoppels staan er nog en soms ligt er nog stro om te bundelen, maar het heeft volgestaan met graan. En wij maar denken dat Noord Frankrijk alleen kilometerslange graanvelden heeft. Mooi niet. We passeren een stapel strobalen van 8x8x50=3200 pakken, even snel gerekend. En dat is van één stuk grond.
De kuifleeuwerik laat zich horen en zien, de buizerd probeert een muis te vangen, schaapskudde loopt over de gronden voor de mest en stoppels klein te maken. En wij rijden rustig de route.
Na 20 kilometer, in Cogeces del Monte, zoeken we een Panaderia. Het is altijd weer een raadsel waar er een Panaderia is. Soms zie je het van verre, maar nu is het even zoeken. Goed kijken waar mensen vandaan komen met brood in de tas en even vragen hoe we er kunnen komen. Ons Spaans wordt iets beter, tenminste het gehoor, het spreken is nog niet zo goed. Deze Panaderia is achter een brede deur, gangetje door en dan in het binnenste van het gebouw, vind je de winkel. Tja.....buiten is niet te zien dat het een winkel is. We vinden ook een bar voor koffie met iets erbij. Patrona maakt voor ons heerlijk ontbijt, zelfs met sap erbij. We worden verwend. Guardia Civil bekijkt onze fietsen als zij hun koffie hebben gedronken en maken salut.
De route vervolgt door stukken graanvelden die steeds meer worden vervangen door cipresbossen.
In de greppels staan menshoge, uitgebloeide, verdroogde speerdistels. Hun zaadbollen kleuren mooi tegen de blauwe lucht. De wind laat zich ook voelen, warm als een föhn. Aan de bomen hangen potten om de hars op te vangen en de geur is doordringend.
Tot de plaats Cuéllar vervolgt de weg door het bos. We hebben nu 34 kilometer gereden en het is nu 26 graden. In deze plaats is een gerestaureerd kasteel. Helaas gaat het sluiten voor een aantal uren en kunnen we het niet bezoeken. Koploper kan wel een buitenmuur beklimmen en maakt van de omgeving enkele foto's. Voor we verder rijden drinken we nog een fris drankje. Daarbij krijgen we een stuk Tortilla. Aan de bar een Franssprekende Señor. Hij vraagt "honderduit" en vertaald dit in de bar voor de andere gasten. Sommigen worden al moe als ze horen wat we doen, zij vinden het met de auto al ver. Wij vinden het ook ver hoor, maar dat laten we niet merken.
Verder rijden we door de bossen naar Arroyo de Cuéllar. Hier houden we een eetstop bij de kerk, 45 km, 32 graden. Een señora wijst ons een watertapkraan voor koud water. Muchos Grasias! De bidons kunnen weer worden gevuld voor onze verdere reis. Koploper is blij met het vanmorgen gekochte stokbrood. "Met dit brood heb je geen last van de harde korsten, zoals paar dagen geleden. Toen bleef de korst als een mes in je tandvlees staan".
Het boslandschap lijkt op de Vendé in Frankrijk, alleen hier zijn we op 800 meter hoogte en in Frankrijk is het de kuststreek.
We komen aan bij Coca en besluiten hier een overnachting te zoeken. Dat is nog even lastig omdat er geen of nauwelijks een verwijzing staat naar een hostal of hotel, hoewel het boekje er volop heeft genoemd. Er blijkt een hotel Rural te zijn aan het begin van deze plaats, bij de rivier, net voordat de klim naar het centrum begint. Maar ja, wij als fanatiekelingen gaan eerst omhoog, dan heb je het zwaarst gehad. Normaliter gaan we nooit terug, maar nu maken we er een uitzondering voor, want we willen wel een bed vannacht. Dat lukt en we krijgen een warm welkom van de gastheer met zijn vrouw. Beiden fanatieke fietsers. Hij verwijst ons naar een andere route voor morgen: “Neem niet de Via Verde, mal estado, zeker met bagage”.
Hier zullen we een nachtje over slapen en kijken wat we doen.
De overnachting is inclusief het ontbijt, dat wordt een ander ochtendritueel.
Vandaag 72 kilometer, 398 klimmeters. Bij aankomst 16.30 uur, 36 graden.

Vogels: Buizerd, Kuifleeuwerik, bonte Specht, Torenvalk, Houtduif, gekraagde Roodstaart. Bosvogels hielden ook siësta.

Vlinders: IJsvogelvlinder, Koningspage, Zandoogje, Hooibeestje, Koolwitje.

Planten: droge verdorde soorten in de berm.

• 24 Augustus 2016 - 08:30

Sjaak Steenbergen:

Je kruist nu de Camino de Madrid en zal waarschijnlijk gisteren ook wandelaars ontmoet hebben.
    Volgens mij moest je voor de herberg een sleutel iets verderop halen of bij de bar op het grote plein.
    Volgende week maandag doet de Vuelta de etappe Oviedo - Covagonda (mijn bedevaart voor volgende jaar).
    Buen Camino verder.

• 24 Augustus 2016 - 09:04

André G.:

Wijs advies van de gastheer. Ben benieuwd of jullie dit advies opvolgen! Complimenten voor de mooie foto's en de verslagen. Krijgen wij ook weer een beetje vakantiegevoel.

• 24 Augustus 2016 - 12:45

Drea:

Fijn dat jullie volop genieten! Prachtige verhalen en schitterende foto's!
    Have fun & be safe!
    xxx Peet & Drea

• 24 Augustus 2016 - 18:37

Juravanzwoll:

Hoi Corry, Kees,

Het is tijd om te reageren op jullie tocht. Zo te lezen lijkt het me niet gemakkelijk met de hitte, het vele klimmen en toch ook de afstanden die jullie afleggen. Chapeau. ! ( deze uitdrukking ken ik niet in het Spaans )De avonturen, het landschap, de vogels, de vriendelijke mensen en nu ook goed stokbrood vergoeden echter veel. Ik kan me voorstellen dat de plaatselijke bevolking af en toe met verbazing staat te kijken als ze jullie zien en horen vertellen over jullie reis. Hoewel het af en toe afzien is, toch blijven genieten van wederom een unieke tocht

Mvg.

Ineke en Jura

P.S. In Nederland is het nu ook een paar dagen boven de 30 graden, dus ik kan een heel klein beetje begrijpen wat jullie voelen bij 36 graden.