Marmer - Reisverslag uit Estremoz, Portugal van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Marmer - Reisverslag uit Estremoz, Portugal van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Marmer

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

03 September 2016 | Portugal, Estremoz

Gisteravond zwierden er gierzwaluwen over het plein en langs de stadsmuur. Koploper merkte op, dat er ook nog jongen bij vlogen.
Vanmorgen om 7.30 uur, Portugese tijd, een heerlijk ontbijt. Koploper heeft van alles geproefd. Wat kan hij toch eten!
Voor onderweg kregen we gekookt water mee, kunnen we weer thee maken bij de lunch. We verlaten Elvas rond 8.15 uur.
Het landschap is glooiend met enkele flinke klimmetjes erin. Afzakkend naar droge rivierbeddingen en dan weer klimmend over de volgende top. Zeer fraaie uitzichten, jammer dat het heiig is. De uitzichten zijn daardoor beperkt.
De weilanden zijn zeer groot, sommigen met schrikdraad beveiligd.
Er passeert een tuk-tuk driewieler. Het echtpaar erin is hoogst verbaasd ons te zien fietsen. Meneer moet zo snel bijsturen om op zijn gedeelte van de weg te blijven dat het mobiel bijna omkukelt. Bepakte fietsers zijn hier een uitzondering. Wielrenners, voor sportief gebeuren, zijn ze wel gewend. Deze komen we vandaag ook tegen. Sommigen hebben het ook zwaar als de weg omhoog loopt, zelfs zonder bagage. Ze roepen allemaal, "bravo my friend" en steken hun duim omhoog.
We hebben een koffiestop in São Romão, 18 kilometer. Het is zaterdag en de mannen verzamelen zich rond het café, op de stoep ervoor, druk in gesprek. Waarover het gesprek gaat, ontgaat ons helemaal, we kunnen het niet volgen. De huizen zijn wit geschilderd met okergele banen op de muur en soms met grote blauwe stukken en kozijnen.
Verder rijden we de route deels door bos. Kurkeiken zijn hier van hun bast ontdaan. De kuifleeuwerik vliegt weer met ons mee en ook de roodkop klauwier vliegt mee en laat zich schitterend zien in een dode eik. Het kost wel eens geduld om de vogel goed op de foto te krijgen Paul, maar er zijn van die momenten.
Soms is een dode eik begroeid met grijs korstmos, het is net een "spookboom".
In Vila Viçosa zijn er werkzaamheden voor komend weekend in volle gang. Bij de arena en het muziekpodium wordt sfeerverlichting opgehangen. Rode dranghekken worden neergezet rond het plein voor de kerk. Marmeren banken op het middenstuk, deels park, worden beschermd met bekisting. Hier zullen de stieren moeten wachten voordat ze de arena in mogen, de 11e september. Wij zullen dat niet meemaken.
Vanuit deze plaats krijgen we 5 kilometer kasseien om onze weg te vervolgen. “Het lijkt de ronde van Vlaanderen wel”.
Langs marmerfabrieken, steenslijperijen en vergruizers. "Uitgeschud" komen we in Borba aan. Vinden een leuk bankje in een park, bij de speeltuin en houden hier onze eetstop, 35 kilometer.
Voor het bankje staat een "trappertje", om de benen in beweging te houden.
Om ons heen zijn alle huizen voorzien van marmeren raamkozijnen, drempels en een deel van de gevel is vanaf de straat 50 centimeter met marmer gemetseld. In het park zijn zelfs de straattegels en het muurtje rond het grasperk van marmer.
Bij het verlaten van Borba ruiken we de geur van wijn. De Coöperatieve is al in gebruik. De weg gaat inderdaad verder langs wijngaarden. De druiven hangen er mooi gekleurd bij, klaar voor de oogst. Sommige Quinta's hebben ommuurde, soms menshoge, stenen afscheiding. Wanneer er een breuk in de muur komt, wordt deze niet overal meer hersteld.
Olijfgaarden zijn soms met nieuwe boompjes bijgeplant, netjes in een rij.
We arriveren in Estremoz en zoeken hier een overnachting. Die vinden we in het Residential Pension. Van buiten een sober gebouw, van binnen mooie ruime kamers met alle faciliteiten. En met ontbijt voor de volgende morgen. Prima.
Wanneer we een biertje op het terras drinken komen er twee plaatselijke Fanfares voorbij. Met Vlag en Vaandel, ze houden stil voor het gemeentehuis naast een café, voor een serenade. Op het dorpsplein is er vanavond vanaf 18.00 uur een speciale dans en muziekavond met plaatselijke en regionale artiesten.
Of we hierbij zullen zijn?
Vandaag 53 kilometer gefietst met 590 klimmeters. 34 graden bij aankomst in Estremoz om 14.30 uur. Maar loopt later nog op tot 37 graden.

Vogels: Kuifleeuwerik, Spreeuw, Torenvalk, Gierzwaluw, Hop, Roodkopklauwier, Koolmees, Pimpelmees, Merel,

Vlinders: Koningspage, Koninginnepage, Zandoogje.

Planten: soms in de bermen Brem en Speerdistel, maar merendeel is het
dor.
Veel witte slakjes "sieren" de Brem.

• 04 September 2016 - 08:56

Gertjan:

Leuk om te lezen en grappig ook, want vorige week hebben wij vier nachten in Estremoz geslapen gedurende een korte 'vakantie' om even weg te zijn. Stoer van jullie om zoveel te fietsen!

• 04 September 2016 - 09:57

Leo Huijsen:

Schrief joe die stikkie, Corry? Hartstikke leuk en interessant! Bin joe oak de fotograaf? Nog veul plezier en 'n goeie reis verder.

• 04 September 2016 - 10:34

Riet Van Putten:

Goedemorgen, nog wel warm bij jullie zeg ben blij dat hier de hitte maar van korte duur is , net de wandelschoenen maar aangehad ,regenvlagen en je waait hier van de fiets. De zon komt alweer, een bijzondere waarneming bij Battenoord, 1 patrijs vloog op vanuit het gras. De Flamingo's zijn ook alweer waargenomen nabij de slikken. Lees trouw jullie verslagen en geniet van de plaatjes. Ze worden nu wel kleurrijker. Goede reis verder van ons

• 04 September 2016 - 19:19

Leny En Doom:

Hoi globetrotters,

We zien uit naar en genieten van de reisverslagen én de foto's. Obrigado! Gelukkig zijn jullie nog niet uit gereisd en hebben we nog het een en ander tegoed. Goeie reis verder; blijf kijken.

• 04 September 2016 - 21:32

Daan:

Een echte prof van de fiets en gelijk aan de cooling-down!

• 05 September 2016 - 08:14

André G.:

Zijn jullie nog op de dansvloer verschenen? Het valt wel op dat (bijna) overal waar jullie verschijnen de fanfares uitrukken en het groot feest is.