Zeeniveau - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Zeeniveau - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Zeeniveau

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

06 September 2016 | Portugal, Lissabon

Vanmorgen reden we om 7.00 plaatselijke tijd de stad uit voordat het weer een warme dag wordt. Het is 23 graden. De weg gaat langs de rivier de Sado. Soms hebben we zicht op het water, soms alleen maar zicht op kleinschalige landbouw van de plaatselijke bevolking. We passeren een fabriek waar tomaten worden verwerkt voor puree en rijden langs rijstvelden. De ondergrond is zanderig, we naderen de duinen. Soms zien we restanten van bermbranden, maar de plantengroei heeft zich weer goed hersteld. Cipresdennen hebben zelfs de brand overleeft en er is jonge aanplant ontstaan. Ook staan er weer kurkeiken verspreidt door het gebied.
Ooievaars zitten te klepperen op het nest en daar onder hebben mussen hun nesten gemaakt; een apart gezicht. Zilverreigers vliegen over op zoek naar de natte gronden voor voedsel. Ze kunnen dichtbij blijven, rijstvelden zijn er volop.
Onze koffiestop houden we in Comporta, een vakantie dorp, 30 kilometer. In de cafetaria met hun specialiteit nemen we er weer iets lekkers bij; het smaakt ons goed. Toeristen komen hier hun ontbijt nuttigen maar wij zijn er voor de koffie.
Wanneer we verder rijden komen we langs een Adega, met bijzondere informatie van de streek en er is een Museum over rijst. Tegenover deze gebouwen ligt een kwelder waar veel watervogels hun voedsel zoeken. Koploper heeft het naar zijn zin. En een bijzondere waarneming: de zwarte Ibis. Er vliegt een groepje over, net buiten Comporta. De Grutto, de Groenpootruiter en de Tureluur zijn ook te zien. Opeens horen we, "Goedemorgen", een ander fietsend stel rijdt ons tegenovergesteld voorbij. Zij gaan nog op weg. We volgen de weg over en door de duinen naar de Ferry naar Setúbal. We passeren een pelgrim en een eindje verder komt een pelgrim ons tegemoet. "Bon Camino". De zilte lucht ruikt heerlijk en vanuit zee komt er een verkoelend windje, het is 29 graden. Wanneer we de afvaartplaats hebben bereikt zien we de ferry's elkaar passeren halverwege de rivier. Even wachten dus, we hebben 43 kilometer afgelegd. Er komt een Franssprekende Portugees naar Marianne toe en vraagt of we naar Compostella gaan, "Si", dat is wel de bedoeling. Hij verteld dat hij in Braca woont aan de route naar Compostella en hij ziet met regelmaat mensen voorbij komen die op weg zijn. Wanneer de Ferry aanmeert komen er mensen af uit de stad Setúbal die naar het strand gaan bij Sol Tróia. Gelijk hebben ze, dagje aan zee. De overtocht verloopt vlot. Er staat een lekker bries over het water, je zou er "kippenvel" van krijgen. In het water zien we kwallen met doorsnee van wel 50 centimeter, een mooi gezicht, maar blij dat ze in het water zijn en niet op de boot. Na 25 minuten bereiken we Setúbal, een industriestad aan de monding van de Sado, de vierde havenstad van Portugal. Voordat we de route verder volgen eten we eerst een Hamburger met gebakken ei, friet, en pistoletbroodje. Het smaakt ons goed. De weg verloopt verder door landelijk gebied, landbouw afwisselend met wijnbouw. In een cafetaria voor Pinhal Novo drinken we nog een cola. We hebben 62 kilometer gereden en de temperatuur loopt weer op ondanks de wind die in dit gebied nu niet meer verkoelend is maar warm.
Om bij de pont in Montijo te komen volgen we een fietspad, helemaal buiten de stad om. We bereiken de afvaartplaats 15 minuten voordat de boot weer zal afvaren en hebben geluk weer kort te moeten wachten. Met een catamaran varen we in 45 minuten naar Lissabon, waar we om 16.30 uur aankomen. Bij het VVV halen we een plattegrond en gaan op zoek naar een overnachting. Dat gaat niet helemaal zoals gedacht. Het eerste hotel is gesloten wegens vakantie, de tweede heeft een prijs waar we soms 5 nachten voor kunnen slapen. Enkelen hebben plaats voor één nacht en wij willen graag twee. Voor ons een extra dag in Lissabon.
Uiteindelijk komen we op "goed geluk" langs een residential en ze hebben nog plaats voor een redelijke prijs. Het is intussen wel bijna 19.00 uur. Snel douchen en ergens iets drinken en eten.
Na 92 kilometer en 41 klimmeters hebben we nu even rust.

Vogels: zwarte Ibis, Ooievaar, Groenpootruiter, Kokmeeuw, Mus, witte Kwikstaart, Gaai, Buizerd, Torenvalk, Grutto, Zilvermeeuw, vrouwtje van de Roodborsttapuit, Kraai, Tureluur etc. etc.

• 07 September 2016 - 07:27

Elly Schipper:

Steeds weer even leuk om te lezen hoor jullie verslagen.........
    We hebben diep respect voor zoveel 'hete' kilometers, puf, puf

• 07 September 2016 - 09:06

André G.:

Gelukkig toch gearriveerd in deze prachtige stad. Genieten maar!

• 07 September 2016 - 18:29

Lyanne: