Het "onthaasten" is begonnen - Reisverslag uit Turnhout, België van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Het "onthaasten" is begonnen - Reisverslag uit Turnhout, België van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Het "onthaasten" is begonnen

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

19 Augustus 2018 | België, Turnhout

Rond de klok van 9.00 uur werden we door onze vrienden uitgezwaaid. Het was bewolkt en 17 graden, de jasjes aan. Tapuiten vliegen op, Zwaluwen scheren over het land, Houtduiven zoeken tussen de restanten van het graan hun kostje bijeen. Langs het NLGO-bos fietsten we het eiland af, we zien een grote groep Zilverreigers in de luwte van wat bomen staan bij de Krammer. Via de Volkeraksluizen en Dinteloord komen we op een autoluwe weg langs de Dintel. We worden verschillende malen ingehaald door "rappe trappers", soms een busje als begeleiding. Wanneer we in een bocht door een groep worden ingehaald, worden tegemoetkomende wandelaars haast de berm uitgereden. Als grote groep heb je het voordeel natuurlijk.
In het Riet, begroeiing van de Dintel, horen we de Karekiet "tetteren". Een zomers geluid. We arriveren 11.15 uur in Oudenbosch na 38 kilometer gefietst te hebben. De wind schuin tegen of sterk vanop zij. Was deze de laatste maanden steeds noordwest geweest, nu is deze gedraaid naar zuidwest. We drinken koffie tegenover de Basiliek en wachten tot de dienst, ter ere van Bernardus, is afgelopen voor een stempel. Die krijgen we om 12.15 uur, dus ons geduld wordt beloond.
Verder fietsen we naar Etten-Leur, langs het gebouw waar Robert zijn bouwstage heeft gedaan en komen in het centrum. Hier vallen we met onze neus in de "wielrenboter". De eerste 5 wielrenners van de Tour de France eindklassering rijden vandaag hier mee in de wielerronde. Zelfs Laurens ten Dam, Bauke Mollema, Wout Poels en schaatser Kjeld Nuis fietsen hier mee.
Koploper probeert hier plaatjes van te schieten, maar het gaat soms te snel.
We eten ons broodje op een bankje voor het Stadskantoor en worden op de hoogte gehouden door de speaker hoe de ronde wordt gereden. Onze jasjes gaan uit wanneer we om 13.30 uur verder rijden. We komen door Meersels Dreef. Hier wordt ook een stempel gehaald. Aan Koploper wordt gevraagd of de reis naar Compostella gaat, "Nee, deze keer niet. Dat hebben we wel gedaan".
Het landschap is landelijk met veel boerderijen, zowel veeteelt als landbouw, meest maïs. Een enkele keer zien we fruitgaarden. Appel, Kers en ook Aardbei.
Bij Ullicoten drinken we nog limonade op terras, het is inmiddels 23 graden geworden en de zon laat zich steeds meer zien. We hebben nu 73 kilometer gereden. Het is druk met fietsers, niet alleen dagjesmensen maar ook mensen op een bepakte fiets. Via een fietspad over een oude trambaan van Tilburg naar Turnhout, Bels lijntje, rijden we België binnen. We arriveren rond 17.15 uur in Oud Turnhout, op het marktplein. In deze plaats hebben we ons overnachtingadres. Het is nog wel even zoeken waar het precies is, maar na een half uur hebben we het gevonden.
We worden warm onthaald door de gastvrouw. Wanneer ook de gastheer is gearriveerd eten we gezamenlijk in de tuin een heerlijke maaltijd met een lekkere Trappist. Wel verdiend.
Vandaag 99 kilometer, 213 klimmeters, maximale temperatuur 23 graden.

Voor jullie een fijne werkdag

• 19 Augustus 2018 - 22:19

Jos En Anja:

Het begin is er is weer een feest van herkenning. Langs onze achtertuin naar het zuiden. Anja vroeg zich wel af waarom jullie niet even waren langs gekomen. Maar omrijden is ook zo wat.
    Goed te horen, dat jullie op pad zijn en nogmaals...geniet ervan.

• 20 Augustus 2018 - 06:19

Marian:

Corry en Kees een hele mooie reis en veel veilige kilometers.
    Ik ga jullie reisverslagen weer volgen.......................

• 20 Augustus 2018 - 06:49

André G.:

Geen vrouwenkoers? Dan had Marianne zeker gewonnen. Mooi verslag weer, je ziet de beelden zo voor je.

• 20 Augustus 2018 - 06:55

Goris:

Goede dag Corry en Kees, veel veilige kilometers. Ik `fiets` met jullie mee op Streetview, de Routelijn staat in Earth. Thnx voor de info.

• 20 Augustus 2018 - 07:48

Adri De Ruijter:

En gelijk maar 100 km. Bepaald geen slowstart. Ik zie gelijk weer de mooie beschrijving van de tocht. Veel kijkplezier.

• 20 Augustus 2018 - 08:52

John Trouw:

Hallo Kees wij willen jullie ook volgen op streetview.
    Hoe werkt dit dan?

• 20 Augustus 2018 - 08:57

Dinie & Giel:

Heel veel succes en fiets plezier , kijk weer uit naar jullie 's verslagen en foto's .

• 20 Augustus 2018 - 08:56

Jaap Peeman:

Weer een mooie story.

• 20 Augustus 2018 - 14:12

Tanja:

hoi, De reis is begonnen.Nu is het Marian en de koploper.Prima. Geniet!!!!!

• 20 Augustus 2018 - 14:43

Wout:

Alvast een hele mooie eerste dag En ook weer een heel mooi verslag! Dat het zo mag blijven!

• 20 Augustus 2018 - 15:56

C&A:

Hoi Corry en Kees, vanuit ons "tweede huis" genieten wij dubbel op. We blijven jullie volgen met de leuke dagverslagen en mooie foto's. Mooie en veilige kilometers toegewenst.

• 21 Augustus 2018 - 10:37

Robert:

Ha weer een mooi reisverslag om te volgen..

(kleine correctie: laatste stage heb ik glopen in BoZ aan het Lievensberg Ziekenhuis, Ettenleur was een aantal jaren later :P )

• 23 Augustus 2018 - 21:56

Magda Korthals:

Mooi standpunt Koploper in de Basiliek van Oudenbosch. Echte fotograaf.