Glooiend dal - Reisverslag uit Rottenmann, Oostenrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Glooiend dal - Reisverslag uit Rottenmann, Oostenrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Glooiend dal

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

15 September 2018 | Oostenrijk, Rottenmann

Vanmorgen zelf het ontbijt maken, even water koken voor de thee onderweg, tassen pakken en om 8.35 uur kunnen we gaan. Het is 14 graden en het is fris in de schaduw van de bossen, we hebben de jasjes aan. De bergtoppen zijn nog in de wolken verstopt, maar de zon probeert het. Het gras is nog vochtig van de dauw. Centaurie, Duifkruid, Ooievaarsbek, Reigersnek, Klokjes en Vogelwikke zijn enkele van de planten die in de berm groeien. De Braam heeft nog bloesem, maar of dat nog vruchten worden? De Merels, Mussen, Zwaluwen, Buizerd, Torenvalk en de Bonte Kraaien laten zich zien.
Verder is het erg rustig op straat, het is tenslotte zaterdag, geen vrachtverkeer. Wanneer het warmer wordt, worden ook de Vlinders wakker: Koolwitje, Dagpauwoog, Luzernevlinder en het Hooibeestje. We rijden door een dal met halverwege de bergen met de almen waar de Runderen lopen. Beneden in de weilanden lopen Paarden en Schapen. De fietsers die we tegenkomen zijn ATB-ers of racefietsers, zij maken hun zaterdagmorgenrondje. Bij Preg passeren we een steengroeve, het is er nu stil. We fietsen makkelijk verder en rijden mee met de rivier de Mur.
In Sankt Michael in Obersteiermark is het dorpscentrum afgesloten, er is dit weekend feest. Bij Traboch houden we een koffiestop 11.30 uur, 40 kilometer. Het is druk op terras, iedereen zit aan een warme maaltijd en wij aan de koffie. Ja, sommige gewoontes krijg je er niet uit. Na de koffiestop rijden we verder door het dal, maar nu weer omhoog, de benen protesteren omdat er tussen het geleidelijke klimmeters soms een klimmetje bij zit die meer energie vergt. Rechts boven de bergen hangt bewolking en links schijnt de zon. Hopelijk houden we het droog. Soms horen we geluid vanuit de weilanden, Koeien met bellen. We houden onze lunchstop in Mautern, 55 kilometer en 20 graden. We eten in de tuin bij het Heimatmuseum, wat gesloten is. Na Mautern volgen we een stukje de N-weg, de weg heeft vanaf hier verschillende "gemene" klimstukjes en die zijn beter te rijden over verharde weg dan over een landelijke bosweg. Hoewel het moet gezegd, de wegen zijn tot nu toe goed te rijden. Na het plaatsje Wald am Schoberpaß gaat de route weer dalend verder over landwegen langs de weilanden en akkers. Bij de Forellenkwekerij moeten we weer de N-weg op tot het dorp Treglwang. In dit dorp zoeken we onze route om via de fietspaden verder te kunnen gaan, maar dat wil niet echt lukken. We fietsen daarom via de N-weg verder tot Trieben, daar zitten we weer op de route. We komen via Sankt Georgen, in Boder Rottenmann, een plaats waar overnachtingsmogelijkheden zouden zijn. Tot nu toe hebben we verschillende plaatsen gehad waar Gasthäuser zouden zijn, maar ze waren gesloten, met Urlaub of Ruhetag. In Boder is er een hardloopwedstrijd, dus niet alleen Middelharnis heeft "zijn loop" vandaag. In Boder zijn drie slaapmogelijkheden, waarvan er twee dicht zijn, maar de derde heeft nog een kamer vrij en er is mogelijkheid voor een warme maaltijd. Dan zoeken we dus niet verder en checken in.
Lekker douchen, een biertje en warme maaltijd en op tijd weer gaan slapen. Morgen weer een nieuwe dag.
Vandaag 97 kilometer, 624 klimmeters en maximaal 25 graden.

André: Ça va bien. “Pas des persones perdu à Paris, ou quelque chose oublié?". Lundi, tout le monde de retour au travail.

• 16 September 2018 - 05:37

Sjaak Steenbergen:

Cesky Krumlov (bij de VVV ook een jacobssticker) ligt op jullie weg naar Praag en is zeker een bezoek waard (ook de omgeving daar naar toe met veel fietspaden).

• 16 September 2018 - 08:06

André G:

Helaas is mijn antwoord in het Nederlands Marianne. Volgens mij zijn we met z’nn allen veilig teruggekeerd en zij we niets vergeten. Was weer een mooie ervaring. Morgen weer maar vlijtig aan de slag. Op naar de fusie.
    Mooie omgeving bij jullie. Misschien kunnen jullie iets met de tip van Sjaak?

• 16 September 2018 - 13:19

Tanja:

Hoi Marianne n koploper,
    Jullie hebben nog steeds goed weer om te fietsen.
    De foto,s blijven mooi.
    Ga zo voort en je raakt op je bestemming.
    Vergeet niet te genieten.
    Tanja