Dubbelop - Reisverslag uit Trente, Italië van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Dubbelop - Reisverslag uit Trente, Italië van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Dubbelop

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

05 September 2018 | Italië, Trente

Vanmorgen op het gemak ontbeten, wat wil je met een uitgebreid buffet, je blijft lopen en proeven van alles wat er is. We weten dat we het toch wel verbruiken vandaag. Voor onderweg nemen we ook broodjes mee, lekker met roerei en ham. Om 9.30 uur gaan we dan toch op weg, 15 graden. Al snel vinden we de rivier en hebben we de route weer. Het fietspad ligt hoog op de dijk tussen de rivier en de landerijen zodat het water tegengehouden kan worden. De Gele Kwikstaart, Dodaar, Fuut en Groene Specht zijn de eerste vogels die we vanmorgen zien. We rijden langs boomgaarden met verschillende soorten appels, met dieprode schil maar ook de gele en groene zien we aan de bomen. Het is druk met plukkers, de appels en de druiven worden handmatig geplukt. De berm weer vol met planten: Melde, Hop, Salie, Toorts, Teunisbloem, Parasolgras en Blaassilene. Natuurlijk zijn de vlinders er ook weer: Koolwitje, Oranjetipje, Kleine Vos, Blauwtjes en de Citroenvlinder.
We houden een koffiestop om 11.00 uur ter hoogte van Masetto na 22 kilometer, bij een Bike-to-rent café-restaurant. Wanneer we de fietsen in de stalling zetten zien we onder een afdak 25 spinningfietsen staan. Als we nog zin hebben?! kunnen we nog een work-out afwerken.
Vandaag zijn er veel racefietsers op de route, je hoort ze niet aankomen en rijden opeens achter je. Sommigen denken dat zij het "alleenrecht" van het fietspad hebben omdat ze met meerderen zijn en blijven "breed" rijden.
Na de plaats Lavis krijgen we een aantal picknickbanken, hier lunchen we het is 13.00 uur, 25 graden en 42 kilometer. Aan de andere kant van de rivier zien we de rotswand met zijn geel tot grijze kleuren. Het fietspad wordt ook gebruikt door een aantal hardlopers, die zwetend hun kilometers maken.
Rond 14.00 uur rijden we de stad Trento in, volgens de mail is er een B&B voor ons beschikbaar we moeten telefoneren als we er zijn. Het adres is snel gevonden en na bevestigend telefoongesprek komt de beheerder. Het blijkt helaas niet juist te zijn, het is een dubbelboeking. De beheerder probeert nog bij twee anderen onderkomen voor ons te krijgen, maar helaas dat lukt niet. Met het advies om naar het VVV te gaan neemt hij afscheid. Het informatiebureau is snel gevonden en we krijgen volop hulp van de medewerkster, maar.... Alles is vol vanwege festiviteiten. Ja, ze weten wel wat feesten is. Er is nog wel een hotel beschikbaar maar dat is verder op de route naar Venetië. Daar maken we gebruik van maar we gaan eerst de stad in naar de Duome. Het gebouw is nadrukkelijk aanwezig met ervoor een groot plein waarop een fontein met beeld van Neptunus staat. Op het plein zijn volop werkzaamheden voor de komende festiviteiten. De Duome heeft een marmer altaar met 4 marmeren pilaren. Enkele fresco's op de muren. En aan de zijkant enkele gebedskapellen, rijk voorzien van schilderijen. Koploper maakt de foto's en Marianne maakt nog wat aantekeningen om later uit te werken, daarna gaan we op weg.
Een klim van 13 % over 900 meter, daarna 3 kilometer van 6-9 % met korte stukjes van 10 % of meer. Tja, of je het vandaag rijdt of morgen, de route is echt deze kant op. Het is wel een geruststellende gedachten dat je weet dat je een slaapplaats hebt. Bij Cognola moeten we de afslag nemen naar het hotel. Koploper vertrouwt het niet,:"Het pad zal eerst dalen en dan mag je weer klimmen". We proberen nog bij een B&B 30 meter verder aan de route, maar het is volgeboekt. Dan toch maar..... We verbazen ons over de weg. Eerst beetje omlaag, dan omhoog, om uit het niets 100 meter met 15 % naar beneden, oversteken van drukke kruising en weer 300 meter met 12-15 % omhoog. Dat wordt lopend gedaan natuurlijk, wanneer de weg vlak loopt fietsen we verder om spontaan het hotel voorbij te rijden want door werkzaamheden is de hotelaanwijzing weg. Pfff, eindelijk aangekomen maar erg vermoeid door het sjouwen met de fiets, het hotel gevonden.
Na het douchen kunnen we te voet naar het restaurant met streekspecialiteiten, wat aan de drukke kruising ligt die we eerder passeerden. Bij de planten van het restaurantterras vliegen Kolibrivlinders. Voor ons nu lekker eten en drinken en dan......"Wat zullen we slapen vannacht".
Vandaag 55 kilometer, 396 klimmeters en maximale temperatuur 28 graden.

• 05 September 2018 - 19:20

Hugo:

Dubbele booking !!!! Maffiosi , maar gelukkig is alles weer goed gekomen. Mistte dit keer de collage over de maaltijd , vooral omdat jullie spraken over een restaurant met "Streekgerechten"

• 06 September 2018 - 04:13

André Groenendijk:

Dat was weer een pittig dagje! Respect hoor. De Duomo in Trento ziet er prachtig uit. Ben benieuwd naar de aantekeningen van Marianne.

• 06 September 2018 - 08:49

John En Els:

Hoi Kees en Corrie , het ziet er weer een stuk beter uit naar al die regen van de afgelopen dagen.
    Jullie zijn al een eind op pad en Venetië komt al in zicht.
    Nog mooie km toegewenst van Els en John

• 06 September 2018 - 10:30

Goof En Ducky:

Hier eindelijk weer een berichtje van ons we lezen ze soms wel.jullie maken wel erg mooie foto"s .Daar genieten we van .Hier gaat het wel aardig nu weer goede dagen .Jullie nog veel gezonde km.Goof en Ducky

• 06 September 2018 - 17:37

Tanja:

Jullie hebben goed voor de inwendige mens gezorgd,
    Wanneer ik de route goed bekijk zijn jullie bijna aan de zuidkant van de
    bergen. Jullie houden wel mooi weer zo te zien.
    Blijf genieten.
    Dank voor alle inspanning.
    Liefs Tanja.

• 06 September 2018 - 17:56

Wim Klepper:

Beste. Corry en Kees
    Fantastisch mooie verslagen van jullie klimmetjes en restaurantjes, ik sta elke keer weer perplex hoe jullie al die soorten onkruid langs de weg weten te benoemen, en ook al die vogels uit de war weten te houden, wij hebben gewoon ook een beetje vakantie gewoon in Goeree jullie verhalen lezende.
    Groetjes Wim & Cobie