Dal uit, dal in - Reisverslag uit Rodelsbach, Oostenrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Dal uit, dal in - Reisverslag uit Rodelsbach, Oostenrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Dal uit, dal in

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

16 September 2018 | Oostenrijk, Rodelsbach

Vanmorgen na een goede nachtrust en heerlijk ontbijt om 8.30 uur op weg. Maar o, o, we waren uitgerust. Het pad gaat gelijk omhoog het bos in, dat hadden we niet verwacht, onze benen protesteren bij het omhoog fietsen. Langs boerderijen en weilanden. De "flatsen" liggen op de weg, Koeien zijn net van de ene wei naar de andere gegaan.
Bij Neulassing gaan we even de verkeerde kant op. Een 80-jarige, die net zijn ontbijtkleedje uitklopt kijkt verbaasd naar ons als we langsrijden. Hij kijkt nog verbaasder als we even later terugkomen, we zijn er achter gekomen dat we een afslag hebben gemist. We hebben er voor gekozen om de verharde route te rijden, aan de noordzijde van de rivier de Enns, deze is iets langer, maar hopelijk beter te fietsen.
Tot Frauenberg is het een mooi fietspad, deels langs de weg, maar door het dorpje Ardning een aangename afwisseling. Bij Frauenberg steken we de rivier over en komen dan langs de bosrand verder te rijden. Soms enkele huizen, maar meest weilanden met Koeien, zowel Bontgekleurde als Leikleurige en veel bos. Op het pad enkele Naaktslakken en de Wijngaardslak, die uit de vochtige berm komen.
De vlinders worden wakker, Koolwitje, Hooibeestje, Atalanta en Luzernevlinder. Hoog tegen een berghelling ligt de laatgotische bedevaartskerk van Frauenberg, als een baken op de heuvel.
We bereiken de stad Admont, een beetje een toeristische plaats, 26 kilometer en 19 graden. Het klooster uit 1074 heeft een imposante basiliek. Het is nog steeds als klooster in gebruik en er werken zo'n duizend mensen om alle 27.000 hectare aan landgoederen te bewerken en exploiteren. Het klooster heeft ook houtzagerijen in eigendom. In de basiliek is er een dienst, na afloop vragen we of we een stempel kunnen krijgen in ons paspoort. Het stempel is af te halen bij het Klooster Bibliotheek.
Van Admont rijden we de B117, een route dwars door Nationaal Park Kalkalpen, maar wel verhard en 20 kilometer korter dan langs de rivier Enns, richting Sankt Gallen. Omdat het zondag is en geen vrachtverkeer, zou dit een rustige weg zijn. Maar niets is minder waar, het verkeer raast voorbij en de motoren maken van deze weg een racebaan, maar daar komen we later achter. Deze weg begint gelijk met een heerlijke klim van 8 kilometer, waarvan de laatste 2, 10-12% helling hebben. We klimmen naar 861 meter. Dit is niet alleen een hoogtepunt omdat we bij de top komen, we hebben de 2000-kilometermetergrens bereikt. Boven zien we een parkeerplaats waar veel auto's staan, logisch het natuurpark is een mooi wandelgebied. Wanneer we St. Gallen bereiken om 13.30 uur, 46 kilometer zoeken we eerst iets waar we kunnen eten. Tot nu toe kwamen we langs verschillende Bäckerei, maar alles was gesloten. Na St. Gallen dalen we eerst tot de rivier om daarna weer te klimmen naar Altenmarkt bei Sankt Gallen, we zitten weer op de route, nu over de B115, die we verder volgen. We hadden gedacht dat deze weg iets minder "klimwerk" zou hebben dan de weg “dwars over”, maar niets is minder waar. Deze dag heeft steeds meer verrassingen voor ons. We zwoegen omhoog, dalen weer 300 meter en dan mogen we weer klimmen. We stoppen meerdere malen om even bij te komen en de benen rust te gunnen. Uiteindelijk bereiken we Großraming en het eerste Gasthaus wat we passeren vragen we voor een kamer. Dat lukt, met ontbijt en het avondeten maakt mevrouw ook voor ons klaar. Alleen is het nodig om een avondwandeling te ondernemen naar het dorp omdat er geen Internet verbinding is. Ach, een "knies" die daar iets van heeft. We hebben lekker in bad gelegen, heerlijk gegeten en morgen weer een nieuwe dag.
Vandaag 77 kilometer, 861 klimmeters en maximaal 25 graden.

Voor iedereen: "Fijne werkweek"

• 16 September 2018 - 18:32

André G.:

Weer een pittige dag voor jullie. Zelfs met koeienvlaaien als extra hindernis. Alles weer doorstaan

• 16 September 2018 - 19:04

John:

Hoi kanjers.
    Het blijft leuk om jullie te volgen.
    Mooie foto's en verhalen

Hoe lang blijven jullie nog onderweg?
    Ik ga morgen weer naar huis via een tussenstop in Langres.
    Ik wens jullie nog een hele mooie en veilige reis en tot ziens.
    Groetjes john

• 16 September 2018 - 19:20

Robert:

Lekker visje hoor hopelijk is het ontbijt net zo lekker ;) veel fiets plezier weer deze week!
    (En wel blijven opletten met de foto’s hoor je kan die foto’s nie 2x gebruiken) hahaha

• 17 September 2018 - 10:48

Rick Lassing:

Wel neulassing,maar niet Lassing?
    Mijn ouders en jongste zoon zijn er wel geweest ooit.
    Het was vandaag heerlijk werken op de Kleistee,met toezicht van Buizerd en Sperwer!
    Hou vol,ik blijf meegenieten.
    Rick.

• 17 September 2018 - 11:54

Tanja:

Hoi Marianne en koploper,
    Dat is een echte zondagse maaltijd.
    Jullie hebben die echt verdiend.
    Weet je dat de laatste 2 weken zijn ingegaan.....
    Fijn dat jullie nog konden biechten in de bib van het klooster
    wat er prachtig uitziet.
    Doe voorzichtig.
    Liefs Tanja

• 17 September 2018 - 17:24

Krijn En Clarie:

weer genoten van jullie mooie verhalen en foto's.
    veel fietsplezier voor jullie.
    vandaag is het werk op de kleistee weer begonnen en krijn is ook een poosje geweest.
    groetjes.