Bijna het - Reisverslag uit Remagen, Duitsland van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Bijna het - Reisverslag uit Remagen, Duitsland van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Bijna het

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

22 Augustus 2018 | Duitsland, Remagen

Vanmorgen om 8.00 uur een heerlijk ontbijt. Teveel, dus we nemen nog wat mee voor onderweg. De zon schijnt volop, maar de temperatuur is nog frisjes, 17 graden. Toch gaan we zonder jasje aan om 8.45 uur op pad. Met het fietsen wordt je wel warm.
Na 5 kilometer passeren we Schloss Burgau, het is een kasteel dat vele bouwjaren heeft gehad. Verwoesting in de oorlog 1940-1945, herbouw tot 1950. In 1975 is het kasteel geschonken aan de stad Düren. Hier omheen een mooi aangelegd park wat overgaat in de bossen rondom de stad. Een Eekhoorn met een nootje, zoekt zijn weg over het fietspad. Na het park mogen we een flinke klim maken van 9 procent het plateau op. Onze benen protesteren gelijk, fietsen is oké maar klimmen is andere koek. We komen wel fietsend boven, dat dus wel.
Op het plateau veel landbouw afgewisseld met bos. Stukken land zijn geoogst, zoals Maïs en Tarwe. De Suikerbieten staan nog in de grond. Ook staan er nog velden met Sperziebonen en Aardbeien. De Aardbeien staan onder menshoge tenten, makkelijk te plukken. De Mussen zoeken voedsel tussen de stoppels, een Haas rent langs begroeiing weg.
Zo rijden we verder naar het plaatsje Zülpich, waar we langs de stadspoort binnenrijden. De slag bij Zülpich in 496 was het begin van het Frankische Rijk.
Begonnen met koning Clovis, een bekeerde heidense vorst, die een brug sloeg tussen de Franken en de al bekeerde Gallo-Romeinen. Dit was de basis, dat onder Karel de Grote met grofweg het huidige Frankrijk, Duitsland, de Benelux en noordelijke helft van Italië zijn grootste omvang zou bereiken.
We houden hier een koffiestop, 22 kilometer en 10.20 uur. Het is 21 graden.
Na de spoorwegovergang voorbij Euskirchen, ter hoogte van Kuchenheim en rijdend op een voorrangsweg, komt een lijnbus ons tegemoet. Uit zijstraat rechts komt een auto aangescheurd hoewel die voorrang moet verlenen. Koploper gelijk in de rem. Hij gelukkig niets, maar de auto rijdt keihard tegen de bus, einde route voor hem. Jammer voor de mensen in de bus en bij de halte eindje verderop. Wij staan te trillen op onze benen, de buschauffeur gaat bellen voor vervangend vervoer en regelt de verdere zaken. Na enkele minuten vervolgen wij onze weg, we kunnen niets meer doen.
Wanneer we enkele kilometers hebben gereden zien we bij een Aardbeiveld een touringbus staan. Hiermee worden de arbeiders naar het land gebracht om te plukken. Koploper:"Hier is het vervangend vervoer". Ja ja, nu maken we grapjes, het had ook anders kunnen zijn.
Wanneer we een boerderij passeren zien we een bordje "Wasser". Het blijkt dat we daar onze flessen en bidons kunnen vullen. Dat doen we. Mevrouw komt naar buiten en wijst op pruimen en ander fruit. "Nemen Sie bitte". Dat laten we ons geen twee keer zeggen. Heerlijk genieten! Verder rijdend tussen de akkers zien we in de berm verschillende planten, Aardaker, Honingklaver, Boerenwormkruid, Knoopkruid en Kaasjeskruid.
In Miel eten we onze lunch bij het laatste bankje van het dorp. Alle eerdere bankjes volop in de zon, zo ook deze. We staan erbij onder een boom in de schaduw, en eten zo ons brood. Het wordt warmer, 28 graden, 48 kilometer en 12.45 uur. Bij een Vlinderstruik in een tuin vliegt een Koninginnepage, een Koolwitje zien we verder in de berm.
Bij Flerzheim krijgen we een stempel in de St. Martinkerk.
Het zindert van de warmte bovenop het plateau, de wind die er is maken we zelf door het fietsen. Een Rode Wouw zweeft ons voorbij. We maken een afdaling bij Villip, maar we weten ook dat we daarna weer zullen klimmen. Het zweet gutst van ons af. Bij Oedingen houden we nog een limonadestop. Het is 15.15 uur en 30 graden, 71,5 kilometer.
We besluiten een overnachting te zoeken. Maar dat wordt toch nog verder als gedacht. Gelukkig krijgen we een heerlijke afdaling van 5 kilometer naar de Rhein. We suizen naar beneden, waarna we het fietspad langs de rivier verder kunnen rijden tot Remagan. Op de rivier twee vrachtschepen en een passagiersschip. Natuurlijk,.... een reisje langs of op de Rhein.
We vinden een B&B. We moeten voor de plaats toch weer 1,5 kilometer klimmen om deze te bereiken. Maar we hebben weer een bed en een heerlijke douche. En de (Spaanse)maaltijd is niet ver weg en lopend te bereiken.
Vandaag 83 kilometer, 449 klimmeters en maximale temperatuur 31 graden.

Robert: 3e leerjaar MTS was toch stage in Etten-Leur? 4e leerjaar MTS stage in Bergen op Zoom. Of zijn mijn grijze cellen verouderd?

• 22 Augustus 2018 - 20:40

Tanja:

Hoi Marianne en Koploper,
    Fijn dat jullie gelijk aan het fruit mochten, een pleister voor de nare ervaring met de bus.
    Blijf voorzichtig doen. Het blijft wel warm ee.
    Goede reis morgen.
    Tanja.

• 22 Augustus 2018 - 20:50

Cees Van Vliet:

Hi Corry (en Kees)
    Ik geniet van jullie verslagen en dit is er ook weer zo een. Ik heb wel één opmerking, een taalkundige. Als voormalig redacteur van Elsevier en taalfreak kan ik het niet laten: Nederlandse namen van dieren, vogels, bloemen en planten en ook van landbouwgewassen schrijft je niet met een kapitaal maar gewoon in kleine letters, onderkast, zoals dat in het jargon heet.
    Maar laat dit je er niet van weerhouden gewoon verslag te blijven doen van jullie avonturen, in kapitaal of onderkast.

Groet!

Cees van Vliet

• 22 Augustus 2018 - 20:56

Adri De Ruijter:

Leuk zo'n stukje geschiedenis er bij. Lees je je van tevoren in?

• 23 Augustus 2018 - 06:29

André G.:

Gelukkig zijn jullie nog heel en nog lang niet toe aan een Rijnreisje. Bedankt voor de geschiedkundige uiteenzetting. Veilige reis verder en goed drinken.

• 23 Augustus 2018 - 07:29

Jos En Anja:

Levensgevaarlijk zo'n fietstocht blijkt nu, pas op dat er geen echte ongelukken met jullie gebeuren.
    Ik vroeg me ook af, of je de achtergrondinformatie al thuis panklaar had gemaakt. Het leest in ieder geval erg leuk.
    Nog een fijne reis.

• 23 Augustus 2018 - 08:31

Margreet:

Vind t zó leuk al die vermeldingen van dieren/vogels/gewassen..
    je bezorgt me wel werk, want soms moet ik op zoek naar een afbeelding... :-) :-)

• 23 Augustus 2018 - 09:23

Rick Lassing:

Ik geniet elke dag weer even van jullie mooie verslag!
    Ga zo door!

• 23 Augustus 2018 - 20:20

Goof En Ducky:

mooie foto.s en leuk verslag ga zo door en voorzichtig aan.Goof en Ducky

• 23 Augustus 2018 - 20:23

Leny En Doom:

Tot nu toe zagen wij veel déjà-vu momenten en foto's. Dat gaat veranderen. Het begin van jullie tocht begon goed; een goed voorteken zullen we maar denken. Met de rug alles goed Kees?
    Blijf schrijven: het is dan net of we bij jullie op de bagagedrager zitten.

• 27 Augustus 2018 - 19:13

Peet En Drea:

Prachtig die kerk in Remagen! Hebben wij vorige vakantie nog gelopen. Wel een klim, maar zeker de moeite waard. Schitterende omgeving.
    Hele fijne en veilige reis!! xxx