Onverhard - Reisverslag uit Düren, Duitsland van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Onverhard - Reisverslag uit Düren, Duitsland van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Onverhard

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

21 Augustus 2018 | Duitsland, Düren

De afgelopen nacht waren wij, als gast, alleen. Dus een privé kamer.
Nadat we de sleutel weer terug gebracht hadden en de Pelgrimspas weer terug is in ons bezit, de route opgezocht. Het is 8.30 uur. Koploper neemt nog enkele foto's, er wordt nog brood gekocht en we kunnen. Het is mooi weer, 21 graden en de zon is er maar ook iets bewolking. De mensen haasten zich naar school of werk en tingelen luidt als ze ons willen passeren op het fietspad. "Niet zo haastig en ongeduldig!" Het pad is niet breder.
We rijden via Asenray en passeren een Dassenoversteekplaats net voor het dorp. Daarna rijden we door Nationaal Park "De Meinweg". Hier is het stil, geen mensen alleen geluid van vogels: Lijster, Vink, Mezen, Gaai en Spreeuw. Het pad door het bos is licht glooiend, soms met open stukken. Die open stukken worden net voor het plaatsje Herkenbosch in gebruik genomen door de Golfclub. Hier zijn wel mensen, bij de geparkeerde auto's zijn ze bezig om hun clubs en andere attributen uit de auto te halen. Om 10.00 uur zal de accommodatie wel openen.
Via Vlodrop rijden we het laatste stukje in Nederland, daarna passeren we de Duitse grens. Op een grasland, wat pas geleden is gegierd staan een aantal Blauwe Reigers in "aanvalshouding", hun kop scherp naar voren gericht, klaar om aan te vallen. Muizen, Mollen en Kikkers, opgelet. Een Purperreiger staat aan de rand van een ander veld.
Net voor de plaats Kempen bij de brug gaat de route over naar een fietspad langs de Rur. Geen asfalt meer, maar steentjes en onverhard. Jammer het fietsen ging net zo lekker. We voelen aan onze benen dat het pad langzaam en geleidelijk omhoog gaat. De Rur stroomt gestaag ons tegemoet, met soms versnellingen waar stenen in de rivier liggen. Het waterpeil is laag. Enkele Witgatjes vliegen verschrikt op wanneer wij passeren. Bij open stukjes vliegen Kraaien en Kauwen naar het grasland om voedsel te zoeken. Een Buizerd komt aanzweven en landt op een paaltje 25 meter bij ons vandaan. Stoppen voor een foto heeft geen zin, dan vliegt hij toch weg. Een paar Knobbelzwanen dobberen statig langs. Twee keer worden we tegemoet gereden door een bepakte fietser. De andere fietsers die we deze morgen zien zijn allen senioren die een dagtoer maken. We zien werkrestanten van een Bever. De boom is geveld en dood.
In Ratheim houden we onze koffiestop, 28 kilometer en 23 graden. We zitten heerlijk op het terras en krijgen gezelschap van 9 senioren die ook een pauze houden. De ijscoupes die deze mensen na bestellen krijgen zijn zo groot dat ze net in een glas passen ter grootte van een Leffeglas. Albert en Leny zouden zich wel raad weten met "zo'n ijsje".
We rijden onze route verder door het landelijke gebied, nog steeds een onverharde weg. Bij een doorgang onder een A-weg zit een oudere mevrouw op haar rollator. Naar later blijkt, uit te rusten. Een tas met etenswaar enkel meters bij haar vandaan. Marianne denkt dat de tas van haar is en vraagt of ze hulp nodig heeft. "Nein, nein. Die Tasche ist nicht von mir. Zwei junge Leute haben es vergessen". Ook een Polizist komt aan fietsen. Hij maakt het grapje tegen de mevrouw dat de jongens vast bang van haar waren. Hij verduidelijkt dat de jongens de tas vast uit de afvalcontainer hebben gevist. Tja....
Na de plaats Linnich, bij een Rurwehr gemaakt in 1875-1876, eten we de lunch. Sommige Wespen komen ons gezelschap houden en eten mee van de jam en kaas. Maar het aantal blijft beperkt tot 4, hoewel de prullenbak met etensresten naast het bankje staat.
Bij Jülich worden we het bos ingestuurd, er is een omleiding voor fietsers en voetgangers. Het pad wat dan moet worden gevolgd is ontoegankelijker dan het fietspad langs de Rur. Grotere keien en putten, maar het kan niet anders. Onze fietsen kraken en de onderrug verstijfd. Gelukkig is het maar 6 kilometer door het bos. Daarna keren we weer bij de Rur terug op het fietspad. We worden tegemoet gereden door een jong stel, beiden in een rolstoel. In de rugleuning zijn speakers verwerkt waar de Schlager-pop muziek uit schalt. Koploper schudt zijn hoofd. Maar misschien denkt hij stiekem wel, "had ik dat ook maar op de fiets".
Bij een picknickbank drinken we limonade, 66 kilometer, het is 15.00 uur en 25 graden. Koolmezen vliegen tussen de bomen op zoek naar voedsel. Een Sperwer neemt een vluchtduik en probeert een Houtduif te vangen.
Uiteindelijk komen we aan in Düren, het is 16.00 uur. Hier zoeken we een overnachtingsadres. Bij het plaatselijke I-punt krijgen we een plattegrond en enkele adressen van hotels en pensions. Wij telefoneren met een adres uit het routeboekje. Dat heeft nog plaats en we kunnen vanaf 17.30 uur terecht. Eerst maar het adres zoeken en onderweg kijken of we iets zien waar we wat kunnen drinken. De plaatselijke Aldi blijkt voor ons een drankje en een versnapering te hebben en op het gras, in de schaduw wachten we onze tijd uit.
Bij aankomst in de B&B hebben we 82 kilometer op de teller, waarvan 60 kilometer onverhard, 210 klimmeters en de maximale temperatuur is 26 graden.
Na het douchen, schrijven van verslag, een heerlijke maaltijd en het "uitbuiken", gaan we weer vroeg ons bedje in.
Morgen weer een dag.

• 21 Augustus 2018 - 21:26

Jan En Ineke Akershoek :

Erg leuk elke dag zo'n uitgebreid verslag! Vandaag ging de route voor ons over bekend terrein, we woonden nl een paar km van Ratheim, ook in Roermond kwamen we vaak.
    Petje af voor jullie en veel fietsplezier, zonder pech en lekke banden gewenst! Tot nu toe treffen jullie prima weer, we duimen dat het goed blijft. Groetjes uit Zeeland van Jan en Ineke

• 22 Augustus 2018 - 06:30

André Groenendijk:

Ik denk dat koploper meer van de natuur en rust houdt!

• 22 Augustus 2018 - 07:25

Lyanne:

Ai die rug.. gaat t? Zet m op. Al in Duitsland.
    Dikke kus ook van Merel en Roos.
    Lyanne

• 22 Augustus 2018 - 08:56

Janny:

Wat is het weer genieten van jullie verslag! En de vogels bij name, wat een kenns

• 22 Augustus 2018 - 08:56

Janny:

• 22 Augustus 2018 - 09:35

Robert:

Voorlopig nog vrij vlak de echte klimmeters zitten er morgen aan te komen. Succes!

PS: Ik mis de foto's van het eten, bij eerdere reizen zat er bijna bij elk dagverslag een foto van een fantastische maaltijd, tafel vol tapas en pizza's zo groot als de tafel.. ;)

• 22 Augustus 2018 - 12:57

Wim Klepper:

Beste Corry & Kees, de reisverslagen zien er weer goed uit, goed weer de juiste temperatuur.
    Jullie zijn uiteindelijk ervaren reizigers, je zal ongetwijfeld een worst geofferd hen bij Jacobus in Meersel-Dreef, dan is goed weer gedurende de reis verzekerd.
    Tenminste dat hebben ze mij vroeger geleerd.
    Groetjes Wim & Cobie

• 22 Augustus 2018 - 16:52

Adri De Ruijter:

Mijn afkorting op school was Rur. Grappig om te lezen dat er een rivier naar mij genoemd is

• 22 Augustus 2018 - 19:56

Tanja:

Marianne en Koploper, Nu al buiten de grenzen, dus alles gaat voorspoedig.
    Jullie hebben gelukkig nog goed weer. Houden zo,
    Veel plezier. tanja