Verder langs de Rhein - Reisverslag uit Sankt Goar, Duitsland van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Verder langs de Rhein - Reisverslag uit Sankt Goar, Duitsland van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Verder langs de Rhein

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

23 Augustus 2018 | Duitsland, Sankt Goar

Vanmorgen om 8.00 uur werden we weer verwend met een heerlijk ontbijt. Een half uurtje later gingen we op weg. Een heerlijke afdaling naar de route terug. 17 graden, het zicht beperkt op de heuvels, deze hangen in de nevel. Aan de oever lopen Kokmeeuwen met hun jongen, Aalscholvers drogen hun vleugels op een meerpaal.
De mensen worden wakker. Het fietspad wijkt soms van de rivier af, gaat onder spoor door en door het bos. De spoorlijn houden we steeds naast het fietspad. Soms links van ons, soms rechts. In het bos staan palen met de Jacobsschelp, pelgrimspad naar Limes.
We komen lang Burg Namedy, een 15 eeuws kasteel. Zeer fraai gelegen tegen de heuvel. Het wordt drukker op het fietspad. Meerdere bepakte fietser komen ons tegemoet en we zien bepakte wandelaars op deze route. We passeren de Tönissteiner Brouwerij en 100 meter verder een werkplaats waar de ketels worden gemaakt.
Onze koffiestop houden we in Andernach, 24 kilometer en 23 graden, met uitzicht op de rivier en aan de overkant het plaatsje Irlich.
Na de koffiestop halen we onze proviand en Marianne neemt een extra waterfles, met drinkdop mee voor Koploper. Onze jarenlange volgers hebben geen verdere uitleg nodig.
De route is soms een beetje eentonig, weinig uitzicht volgens Koploper. "Je ziet alleen maar water en heuvels". Er is wel begroeiing langs de oever, maar door de warmte is het niet veel. Biggekruid, Cichorei, Kaasjeskruid en Schermbloemen. Hierop enkel vlinders: Koolwitje en Atalanta.
Bij een scherpe bocht is er een botsing geweest. Oudere man zit op de grond ondersteund door 2 andere mannen. Dikke knie en schouder of sleutelbeenbreuk. Het ziet er niet leuk uit, gelukkig is de ambulance al in aantocht. Ja, het is nodig goed op te letten, zeker met de vele (bepakte)fietsers op deze route.
Bij Wallersheim is de kademuur verstevigd, er zijn gleuven ingemaakt om deuren in te plaatsen tijdens hoge waterstand. Dat kunnen we ons nu niet voorstellen met deze lage waterstand. De binnenvaartschippers zullen hier ook last van hebben. Aan de overkant op een heuvel staat een mooie burcht, de Marksburg. Één van de weinige burchten langs de Middenrijn die nooit verwoest werden.
Langs een camping rijden we Koblenz in. Op de camping zijn wijnvaten op hun kant geplaatst als onderkomen voor (fiets)-passanten. Bij het standbeeld van Wilhelm I zijn mensen bezig dranghekken en rommel op te ruimen. Vanmorgen is de Duitse Tour begonnen, Koblenz-Bonn. Het park er omheen wordt ook schoongemaakt. We eten in dit park, bij de ingang waar de Kabelbaan omhoog gaat naar de vesting Ehrenbreitstein, tussen 1817 en 1828 gebouwd. Na Gibraltar de grootste rotsvesting in Europa. Het is 29 graden, de opkomende wind zorgt voor verkoeling, 48 kilometer.
Veel anderstalige toeristen passeren ons en volgens Koploper passen al die mensen niet in één bus. Marianne: "Nee, die zijn per boot gearriveerd."
Verder rijdend zien we tegen de heuvels de Wijnranken staan. Verschillende kleuren blad, een lappendeken van gaarden.
Bij Boppard houden we een limonadestop, 70 kilometer. Het is 15.00 uur, we beraden ons hoe ver we deze dag nog zullen rijden en besluiten nog een uur verder te gaan.
Wanneer we Sankt Goar bereiken vinden we het voor vandaag genoeg en vragen bij het I-punt een stempel en mevrouw helpt ons aan een overnachting. Dat lukt in Hotel "an der Fähre", speciaal voor fietsende toeristen.
Deze plaats is genoemd naar missionaris Goar. Hij loodste schippers langs de gevaarlijke Loreley en nam vaak zelf het roer in handen. Pelgrims en andere reizigers kregen bij hem altijd een warm onthaal. St Goar werd patroon van de herbergier.
Vandaag 87 kilometer, 191 klimmeters en maximaal 31 graden.
Eerst douchen, daarna lekker eten en drinken en op tijd het bedje in.

Cees van Vliet: Wel bedankt voor je reactie, maar.......Wij houden onze Kapitaal letters erin. Voor Eigen gebruik.

Robert: Soms zijn we zo hongerig dat ons bord al leeg is voordat de foto is gemaakt.

Voor anderen: De stukjes "geschiedenis" worden met het verslag gemaakt. Wat we fotograferen of tegenkomen wordt in kort beschreven. Wil men meer weten? Kan men altijd zelf op zoek gaan naar meer informatie

• 24 Augustus 2018 - 06:25

André G.:

Wat zorgt Marianne toch goed voor de koploper. Hij treft het maar!

• 24 Augustus 2018 - 15:04

Tanja:

Hoi Marianne en Koploper,
    Vandaag weer geschiedenis les gehad.
    Er zijn daar genoeg verkeersongevallen, is dat vanwege de drukte?
    Jullie blijven goed weer houden.
    Veel plezier.Tanja

• 26 Augustus 2018 - 07:47

Riet Van Putten:

Hoi, wij een dag later ook een stukje in jullie banden sporen gereden , komen een dag later in Koblenz aan met de fiets en "helaas" wij waren op ons eindpunt! Van een weekje langs de Moezel fietsen. De stad Koblenz verkend en de dag erna met de bus terugbracht naar Trier waar de auto stond. Hier mogen wij in de stad nog een start mee maken van de Duitse Tour en leuke plaatjes geschoten! Ben nu even een inhaal race aan het doen op jullie verslagen. Goede reis verder van ons ( Jan en Riet)

• 27 Augustus 2018 - 19:16

Peet En Drea:

Ha, ook in Boppard, daar hebben wij toen ook overnacht. Echt leuk om sommige plekjes en zo weer terug te zien zo!