De skihut? - Reisverslag uit Igualada, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu De skihut? - Reisverslag uit Igualada, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

De skihut?

Door: cenk

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

26 Augustus 2013 | Spanje, Igualada

Gisteravond vertelde de beheerder van het hotel dat in januari en februari veel wielrenners, waaronder ook Nederlanders in deze omgeving komen trainen. Wij snapten nu al waarom.
Om 07.00 uur scheen de zon, maar een uur later werd het mistig. Vanuit het vertrek moesten we onmiddellijk klimmen. Zo kwamen we boven de wolken uit en genoten van een schitterend uitzicht. Mooi was het zicht op Montserrat in de wolken. De top lag op 917 meter en we moesten al zweten als otters. Bij het dalen deden we een hesje aan vanwege de kou. Prima voor ons.
In Moià, na 18 kilometer, dronken we koffie en aten een croissantje. En dat deden we dus, geloof het of niet, in een skihut! Het terras was bekleed met ski's. Zouden ze sneeuw verwachten? In ieder geval stonden er al borden met waarschuwingen voor ijzel. Voor de zekerheid hadden de koeien bellen om.
De laatste drie kilometer voor Manresa reden we langs een drukke snelweg. We haalden de buitenwijken (43 kilometer) net voor een bui. Onder een afdak van een garage aten we staande ons brood. Na de rust moesten we dwars door het centrum en daarna kregen we een rotklim over de oude hoofdweg voor de kiezen. Een kilometer of twintig op en af tot Maians. 300 meter dalen en dan weer 200 meter omhoog. Uiteindelijk kwamen we op 1090 klimmeters. We zagen sterretjes op klaarlichte dag, ondanks dat we regelmatig stopten. Sant Salvador de Guardiola was wel een mooi vogelgebied. We zagen de Hop, grote groepen Bijeneters, Kneutjes, Putters, Vinken, Spreeuwen, alleen de roofvogels hadden een vrije dag. Vlinders waren volop aanwezig: Bruin Zandoogje, Distelvlinder en een zwarte vlinder met witte band, maar geen rood, ter grootte van een Atalanta. Wie weet de naam van deze vlinder? De rijke bermen leverden ons de Speerdistel, de Blauwe Distel, Kaardebol en Vijgebomen op. En daar was weer een wijngaard: Vin Grau. Bij Odena was de weg nat, was de klim toch nog ergens goed voor.
Om half 5 kwamen we na 75 kilometer (gemiddeld 13.9) aan bij Igualada. Maar om de jeugdherberg te bereiken moesten we nog 5 kilometer verder. We moesten drie keer vragen, maar met wat handen- en voetenwerk vonden we onze plaats van bestemming. Nu eerst een cerveza, een pelgrimsmenu en ... slapen.

• 27 Augustus 2013 - 07:59

André G:

Wie rijdt er in de bolletjestrui? De koploper heeft toch zeker niet al te veel wijn gedronken?
    Mooie foto's, ondanks de hoogtemeters genieten jullie vast van de prachtige natuur.

• 27 Augustus 2013 - 11:02

Janny Schaap:

We wensen jullie een hele fijne vakantie! Tis al weer genieten van alle mooie verhalen! Wat een kennis van planten en vogels! Genieten hoor. Albert & Janny

• 27 Augustus 2013 - 11:20

Lyanne:

Haha idd cerbeza; de v wordt een b ;-P
    Straks spreken jullie nog vloeiend Spaans :) Blijven oefenen daar.
    Geniet ervan xx

• 27 Augustus 2013 - 13:12

Sharon:

De foto's geven een mooi uitzicht weer, maar geloof dat het een behoorlijke klim is geweest. Lijkt me wel fijn fietsweer. Geniet ze !!!! xxx

• 27 Augustus 2013 - 19:09

Herbert:

Heb al jullie verslagen gelezen tussen de voorbereiding van de Omloop.

Spanje lijkt me mooi maar al die bergen he.

Veel plezier en zie uit naar de volgende verslagen.

groeten herbert

• 27 Augustus 2013 - 23:47

Dick:

Ha familie. Volgens ons is de opeenvolging van al die marktpleintjes met daartussen stukken natuur weer zwaar verslavend voor jullie. Het ziet er mooi uit op de foto's. En die vlinder? Zo van een afstandje denken wij aan de Kleine IJsvogelvlinder of de Grote Weerschijnvlinder. Hartelijke groeten.

• 27 Augustus 2013 - 23:52

Piet Van Geemert:

Dag Kees, Corrie,

De zwarte vlinder met witte band lijkt mij een Rouwmantel. Bij Montserrat had ik vorig jaar trouwens onvoorstelbaar veel Alpengierzwaluwen (grote bruine Gierzwaluw met witte buik). Veel plezier. Groet.

Piet

• 28 Augustus 2013 - 20:17

Robert:

Hebben jullie geen translate-app geïnstalleerd? En een "watvoorvlinderisdit" app was misschien ook handig hahaha nou misschien voor jullie volgende reis..

Veel plezier!