Oerend hard - Reisverslag uit Zamora, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Oerend hard - Reisverslag uit Zamora, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Oerend hard

Door: cenk

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

25 September 2013 | Spanje, Zamora

Bon dias. En inderdaad werden we al om 08.00 uur uit de refugio gezet. Erg goed geslapen hadden we niet, want er waren veel snurkers en zelfs een dromer. We gingen niet meteen de stad uit. De Koploper probeerde, om klachten van sommige lezers te voorkomen, wat foto's op de site te zetten. Daar moet je voor gestudeerd hebben, dus hij probeerde het bij de universiteit. Of het gelukt was, konden we toen niet controleren.
Om 08.45 uur gingen we dan echt op pad. Het was frisjes, 16 graden, dus we deden een jasje aan. De vlakte was vandaag erg kaal. Hier en daar wat mais en er groeiden wat Zonnebloemen, maar ook die werden van het land gehaald. Op de overgebleven Zonnebloemen zaten veel Houtduiven. Opvallend was het grote aantal Rode Wouwen, maar ook de Kuifleeuwerik, de Buizerd, de Torenvalk en de Bruine Kiekendief waren present.
Na 33 kilometer ontdekten we een bar in El Cubo del vino. We dronken er echter koffie. Er was hier ook een refugio, maar wij waren sterk en reden door.
We kwamen verschillende dorpen tegen met del vino in de naam, maar echte wijngaarden zagen we jammer genoeg niet. In de verte zagen we soms "iets" groens, maar dat konden evengoed bomen zijn.
We reden Zamora binnen over een Romeinse brug. De wijzer voor de refugio wees gelijk omhoog, maar dat hadden we wel verwacht, want dat is elke dag nog zo geweest. Hier zagen we ook de afslag naar Portugal. Nu we toch bezig waren, was dat maar een ommetje. Nee, toch maar niet.
We moesten wachten tot de refugio open ging en dat was pas om 14.00 uur. Dus eerst maar even een cola. De drankjes waren tamelijk duur, nou ja, voor Spaanse begrippen dan. Stadsprijzen zullen we maar zeggen. De temperatuur was via 20 graden rond twaalf uur opgelopen tot 28 graden in de loop van de middag.
We hadden 66 kilometer afgelegd met maar 189 klimmeters. De gemiddelde snelheid was 18.3 km en het was een makkie vandaag. En dat was goed voor de benen. Als we nog een dag snel naar het noorden rijden, moeten we oppassen dat we niet zo Spanje uitschieten.
Later liepen we naar de kathedraal van deze mooie, historische stad. Er was een groot met hout bewerkt koor en het plafond bestond uit veel goud en zilver. Zelfs Jacobus was aanwezig. In het Museum hingen wandkleden van vier bij acht meter uit de veertiende en vijftiende eeuw. Op een film kon men de restauratie van deze kleden zien.
De winkels gingen pas om 17.30 uur open. Toen deden we de boodschappen voor het avondeten. We letten op de kleintjes, nietwaar!

• 26 September 2013 - 07:58

André G.:

Wie was toch die dromer in dat vijfsterren onderkomen?

• 26 September 2013 - 12:44

Sjaak Steenbergen:

Onderstaand de pelgrimsherberg in Leon met vele bedden in het centrum van Leon gelegen aan een plein met eet- en drinkmogelijkheid.
    Hier wordt tevens een pelgrimsmis gehouden verzorgd door de nonnetjes.

Bon Camino

Albergue de Las Carbajalas

Dirección: Plaza Santa María del Camino, s/n León

• 26 September 2013 - 14:25

Tanja:

Hoi Koploper en Marianne,
    Fijn dat er weer foto,s zijn, dat stimuleert nog meer onze fantasie.
    Na 4 dg fietsen zijn we verder van huis vlg week dan in Holland
    Kaart gearriveerd.Jullie hebben voldoende tijd vlg het reisscheme, dus overdrijf s.v.pp. niet.
    Blijf genieten. Liefs Tanja