Ontsnapt aan de Vale Gieren - Reisverslag uit Frías de Albarracín, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Ontsnapt aan de Vale Gieren - Reisverslag uit Frías de Albarracín, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Ontsnapt aan de Vale Gieren

Door: cenk

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

01 September 2013 | Spanje, Frías de Albarracín

We moesten het deze keer doen met een mini-ontbijt en op de vraag om nog wat koffie was het antwoord overduidelijk: "NON". Dus sprongen we om 08.30 uur maar op de fiets. De bejaarden uit de Pensionata namen uiteraard de rollator. Alle winkels waren nog dicht.
We reden door een landbouwgebied omgeven door rode rotspartijen. De tarwe was er net af en de rolronde strobalen lagen te wachten op vervoer. Waar geen landbouw was, reden we door bossen.
Onze eerste stop was in Bezas na 25 kilometer. Er kwam muziek uit de kerktorens en het dorpje werd langzaam wakker.
Na de pauze fietsten we 14 kilometer door een natuurgebied met Cipresbossen en grottekeningen uit de oudheid. In deze bossen hadden Goudhaantjes en Kruisbekken hun hoofdkwartier. Het pad viel nog niet mee met hellingen tot 10%. Er werd hier zelfs een wedstrijd voor ATB's gehouden, maar voor ons was het zo al zwaar genoeg, alhoewel we bij de EHBO-controle natuurlijk wel om een hapje zuurstof hadden kunnen vragen.
In Albarracín (na 43 kilometer) kochten we brood bij de Panaderia en yoghurt bij de Mercado en daarna konden we er weer tegenaan ........ hoopten we.
In het volgende gedeelte kwamen we door een prachtige kloof met watervallen. Het deed ons denken aan Roquebrune van le Muy van vroegere reizen. Vale Gieren zweefden boven ons en waarschijnlijk waren ze op jacht naar prooi! Op de pedalen, dus. De Gieren waren niet alleen, we zagen ook weer Bijeneters. Salamanders zaten zich op te warmen op de rotsen. Eg mooi waren een Sprinkhaan met een blauwe ondervleugel en een grote groene Libelle van wel 10 centimeter. In de loop van de dag werd het warmer en dus lieten de vlinders zich weer zien: Zandoogjes, Blauwtjes, Rouwmantels, Gewone en Geaderde Koolwitjes.
Na de cola-stop in het uitgestorven (waar was iedereen?) Calomarde (61 kilometer) gingen we door naar het doel van deze dag: Frías de Albarracín. Deze plaats gelegen op 1500 meter bereikten we na een laatste klim van zes kilometer. We hadden 67 kilometer afgelegd (gemiddeld 12,1 km met 1156 klimmeters). Het was vandaag een graad of 25 en het was goed dat we af en toe in de schaduw reden, want in de bergen stond ook geen wind.
We ontdekten een hostel en daar konden we ook eten. Even later zaten we op een balkon met uitzicht op de toppen van de bergen, die we net overwonnen hadden.
De hellingen hadden er behoorlijk ingehakt, maar de omgeving had zich weer in volle glorie laten zien.

• 01 September 2013 - 22:44

Rob Van Den Bos:

Beste Kees en Corry,
    Wij lezen jullie verslag iedere dag met veel interesse. We genieten vooral van je schrijfstijl, Je opmerkzaamheid en de manier waarop je naar de natuur kijkt.
    Bedankt! en geniet van jullie mooie vakantie.

met vriendelijke groet,
    Carla en Rob van den Bos

• 02 September 2013 - 08:55

André G.:

Wat een schitterende omgeving om doorheen te fietsen. Dit ondanks de vele hoogtemeters.

• 02 September 2013 - 12:19

Jan Weijman:

Beste Corrie en Kees ik vindt het fantastisch leuk dat ik mee kan leven met jullie fietstocht, alleen was ik afgelopen 4 weken weer met vakantie en ben ik eigenlijk teruggekomen voor de omloop vandaar mijn late reactie.
    groetjes
    Jan

• 02 September 2013 - 22:34

John En Els Trouw:

Ha Kees en Corrie, Wat is het toch weer prachtig waar jullie doorheen fietsen. We hebben er veel bewondering vooral dat geklim. John was benieuwd met wat voor versnelling jullie de bergen op fietsten. Nog veel plezier. Het eten ziet er trouwens ook goed uit iedere keer.
    Groetjes John en Els