Gekko-werk - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Gekko-werk - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Gekko-werk

Door: cenk

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

24 September 2013 | Spanje, Salamanca

We volgden vanmorgen het bordje "skilift". Maar helaas, de lift was (nog) niet in werking, dus trapten we maar door naar 1202 meter. Het was fijn, dat daar het fietspad weer begon. En het was rustig, want pas vijf kilometer voor de overnachtingsplaats kregen we te maken met extra verkeer.
In Belena stopten we voor de lunch. De temperatuur begon rond het middaguur op te lopen tot 30 graden. Het was natuurlijk zonnig en er stond iets wind.
Over het algemeen was het land kaal na de pas, maar overal waar we water kruisten, zagen we dat de mens het aanwezige water benutte. Het land werd hier nat gehouden om de mais goed te laten groeien. En dat trok dan dieren aan en daarboven zweefden de trouwe metgezellen op onze reis, de Aasgieren. Andere vogels lieten zich ook spotten: Rode Wouw, veel Torenvalken, twee Slechtvalken, Putters, Groenlingen en Mezen. In de loop van de middag merkten we dat door een gebrek aan kerktorens op elke hoogspanningsmast Ooievaarsnesten gemaakt waren.
We reden een tijdje over een stuk weg met twee banen omhoog. De Koploper had de euvele moed om te zeggen, dat de tweede baan waarschijnlijk speciaal voor Marianne was aangelegd, zo'n extra baan voor heel langzaam verkeer.
Het was een wonder dat we nog gezamenlijk Salamanca bereikten, een stad met veel trappen en flink hellende straten. Lastig om te fietsen in ieder geval. Onze dagelijkse verfrissing hadden we dan ook dubbel en dwars verdiend. Op het terras raakten we in gesprek met een aantal rondreizende Denen.
We gingen voor een refugio zitten wachten tot die openging, in de hoop dat we een bed konden bemachtigen.
De stad had best indrukwekkende gebouwen, we mochten helaas niet overal in. Of ze waren gesloten, of er stond nadrukkelijk "ni turismo". Het was wel een echte studentenstad met heel veel jeugd op straat.
In de refugio maakten we kennis met Zwitsers, Fransen en Spanjaarden.
Wel, om 22.00 uur gaat het licht uit en dat is niet erg na een tocht van 77 kilometer met een gemiddelde van 16 kilometer per uur en met 850 hoogtemeters.
En morgenochtend moeten we voor 08.00 uur weg zijn. Mooie tijd!

• 24 September 2013 - 22:19

Iman En Jannie:

Ha Kees en Corry,
    Wij hopen toch echt dat jullie bij elkaar blijven tot de reis klaar is! Zou toch zonde zijn als er voortijdig een eind aan komt......Maar zonder gekheid: petje af voor jullie prestatie en we genieten van jullie avonturen
    Iman en Jannie

• 25 September 2013 - 07:57

André G.:

De koploper moet wel een beetje op Marianne letten hoor. Vanavond met een extra grote serveza met een grande menu del dia.

• 25 September 2013 - 09:46

Leny En Doom:

Hoi Doortrappers,

Terug in ons honk genieten we van jullie avontuur, want zo mag je dit toch wel noemen. Wat een mooie natuur en wat een mooie stadjes komen jullie tegen. Nu op naar Nederland waar het ook de moeite waard is. De laatste loodjes komen in zicht, we zien uit naar jullie live verhalen.

Ontvang een hartelijke groet van

Leny en Doom